|
|
|
|---|---|
E30_320i |
Laddnings problem,, Haft toppen av, o Renoverat samt bytt packningar o kamrem, Men nu skaffade jag nyttbatteri o satt de på laddning i ettdygn, Starta perfekt, men när den varigt igång i tio min ca, så stannar bilen, O drar runt nyckeln, då går den ej runt.... Det måste va Generatorn eller laddnings regulatorn va= Men har en ny beg, genertor, men med annat remhjul på, de kan man Byta va===?? Några andra saker de kan va man kan kolla??? |
|
Hade du samma problem innan topprenoveringen? 628csi |
|
DMZ |
Vilken modell av E30 är det du har? Det står 320/325. Är det möjligen så att du precis bytt motor? andra kablage,mm? Har du då en äldre E30 så kan laddningen upphöra om laddlampans glödlampa gått sönder? Eller om den är urkopplad eller glapp. Har du mätt upp hur mkt generatorn presterar vid 1500rpm? Den bör då ge minst 14volt. |
E30_320i |
Hej.. De enda jag gjort de e o tagot av toppen.. o renoverat o bytt kamrem, inte rört Generatorn, o innan jag Plockade ner toppen laddade den som den skulle.. Märkte inget av problem vare fall.. Inte mätt upp eller ej bytt motor... Hur mäter jag upp det då?? Inte så haj på El nämligen.. Bilen är en E30 325 Touring 89a... Men va då, ska laddningen uppphöra om lampan gått i bilen, om du menar den Röda laddningslampan, den lyser ej.. Verkar ju ochså skummt.. Men i med de funka innan ned montering så, ska de ju inte bara lägga av så.. men bilen har stått ett bra tag typ 5månader,, hörde att kålen kan hänga sig, men de hadde de ej Gjort.. Ska man köra till skoten o få en nygenerator, o köpa ettt nytt ladningsregulator o se..???? |
| DMZ: kan ha rätt jag har varit med om att det suttit fel wattal på lampan och då satte inte regulatorn igång,kommer inte ihåg vilken bil det var. | |
| Glömde, lyser lampan med tändningen på? | |
E30_320i |
Nä den lyser ej... för den ska väl tändas så fort den får ström. o sen släckas.. Hmmm kan de kanske endån va de felet... hur bytar man lampan lättast billigast o börja me det. hehe |
DMZ |
Problemet med utebliven laddning p.g.a trasig glödlampa till laddlampan gäller visst endast äldre modeller av E30. Typ: 1983-86. Tror att trådskaparens problem kan vara orsakade av att kylarevätska mer eller mindre dränkt generatorn vid renoveringen av toppen. Detta förorsakar i sin tur generalkortis i generatorn. En annan gissning är att generatorn kopplades bort vid topprenoveringen, och sedan har en eller flera kablar hamnat på helt fel ställe. mkt lätt hänt. Likaså kan jordningen av generatorn ha tappat kontakten med karosserigodset. Fläktremmen kan ev,vara så dåligt spänd att remskivan ej snurrar tillräckligt fort i generatorn. Jag har tidigare medverkat vid renoveringen av en E30 topp. Vill minnas att vi plockade av nästan allt runt omkring på motorn? Då är det lätt hänt att någonting hamnar fel efteråt. Gör en egen systematisk genomgång för att se om du ev,missat någonting. Det finns flera el-kablar som ligger utanpå kamremskåpan, dessa är mkt lätt av klämma av vid monteringen. |
E30_320i |
Försår.. Men generatorn satt på hela tiden, bara släppte remmen. Men allt du skrivigt e kollat!! E nog generatorn ska ha tag på en ny,, så får jag se om felet ligger där! |
E30_320i |
Dränkt??? vattnet har ju inte med generatorn o göra! |
DMZ |
Förklaring: När man lyfter på toppen, så pissar det ut kylarevatten från kylkanalerna,mm. Detta kylarevatten rinner väldigt lätt över generatorn och kan i värsta fall orsaka kortis i densamma. Men Du har helt rätt i det Du skriver, vattnet har inget med generatorn att göra;-) I varje fall inte så länge de är på olika håll;-)) |
E30_320i |
förstod nästan att du menade det.... men nu har jag kollat lite, o jag hadde batteriet på laddning, 2dygn, satt i de i bilen, starta direkt, men satta på fläkt ljus hel ljus ja allt.. o efter några varv runt gården så började laddnings lapan lysa, så de e nog fan generatorn, men tycker de e skummt då de funka innan, jag plocka ner allt... men nu får de bli en fungerande, o se om problemet löses...... |
DMZ |
Så som Du beskriver felet, så bör det vara antingen batteriet som är dåligt, eller generatorn som ej laddar. Börja med att mäta med en voltmeter hur mkt generator orkar prestera i volt. Mät direkt på generatorns B+ samt - till generatorns chassie. Motorn igång på tomgång, då bör generatorn ge omkring 14volt. Annars är det fel på laddningsslingan någonstans, som tex laddregulatorn, trasigt kablage, oxiderade anslutningar, bristfällig jordkontakt, osv. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.