|
|
|
|---|---|
|
Efter att ha skruvat isär både främre och bakre stötfångare, känt på kjnäppar/vibrationer från PDC sensorerna och kollat dem med spektrumanalysatorn för ljud (sensorerna avger ganska mycket volym vid 20 kHz) bara för att konstatrea att de alla fungerar utmärkt. När jag tillslut åbäkar mig att kolla med CS6.5 visar det sig att antingen är styrmodulen sönder eller också är det avbrott i anslutningen till bakre PDC-högtalaren. Symptomen är de klassiska med att när PDC går på mha knapptryckning eller att backen läggs i så piper det i ett antal sekunder från den främre PDC-högtalaren för att sedan tystna medan den gröna lampan i knappen fortsätter att blinka. Men då uppkommer frågan att fundera över medan jag monterar ihop stötfångarna igen, var i hela friden sitter PDC-modulen? Skulle mycket uppskatta om någon som vet kunde dela med sig av denna värdefulla kunskap. --- Bilblogg: Länk | |
| Boxen sitter mellan säkringarna och batteriet i skuffen, har för mig att jag har sett den där, riv bort klädseln och kika. | |
|
Tackar. Stimulerad av detta utmärkta svar gjorde jag ytterligare en sak jag borde gjort från början och det var att titta på RealOEM och det bekräftar mycket riktigt vad CKamondi svarade, här: Länk "Tänk först, posta sedan" verkar vara något man kanske borde rätta sig efter - nåväl... I morgon blir det till att meka modul, återkommer med resultat. --- Bilblogg: Länk |
|
| Lycka till, jag har också något liknande problem. Är dock inte högst prioriterat hos mig, finns många andra fel tyvärr :(. Får se vad du kommer fram till :). | |
|
Tackar. Den satt mycket riktigt bakom klädseln bakom batteriet och under säkringarna. Och det var liksom med de övriga grejer jag kollat inte något som helst fel på den så att riva ut den var också helt i onödan för att inte tala om att ha köpt en till på skroten. Vad som faktiskt felade var att den bakre PDC-högtalaren had blivit högohmig, inte avbrott utan några 100 Ohm - märkligt. Och nästa märklighet är att den bakre PDC-högtalaren i ETK i länken ovan har benämningen "Trigger contact PDC" vilket är helt fel vilket den utmärkta reservdelskillen hos min lokala ÅF också fann milt sagt förbryllande. Men nu funkar PDC'n igen, vilket är väldigt skönt när man försöker parkera sitt 5-metresmonster bland alla små kakburkar till bilar så jag är glad igen. --- Bilblogg: Länk |
|
|
balmgren, var exakt sitter den bakre PDC-högtalaren? Bakom ryggstödet/hatthyllan? Man hör den ju tydligt! Så du bytte högtalaren mot en ny? Har nämligen samma felfunktion på min PDC. Boxen har jag hittat och "ruckat" på, men ingen skillnad. Lars Franzén |
|
|
Hej Lars, Bakre PDC-högtalaren sitter under hatthylleklädseln, den bakre halvan av klädseln om du har den s.k. subwoofern. Jo jag bytte till en ny, var inte farligt dyr hos min ÅF och efter de vedermödor jag gått igenom värd varenda krona. Om du inte tagit bort klädseln förut så går man till väga enligt följande: * Tag bort bakre nackstöden (drag rakt upp) * Tag bort belysningen i C-stolparna (8 mm hylsa) och sedan klädseln i desamma * Tag bort sittdynan (drag rakt upp) * Skruva loss ryggdynan, (10 mm hylsa) * Tag bort 4st plastnitar som låser främre delen av hatthylleklädseln * Tag bort bakre delen av hatthylleklädseln - voilá, där är den! * Högtalarhuset sitter med en mutter på undersidan lätt åtkomlig från bagageutrymmet Hela operationer bör inte ta mer än 10 minuter Återkom gärna här med hur det gick för dig. Mvh Björn --- Bilblogg: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.