AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.273

Rostfläck koffertlucka E46 -02

Visa användare
25
Andreas_Teodorsson
Bmw 330i -02 ( E46 )
Har under senare tid upptäckt ett ytterst liten rostfläck på koffertluckan! Sitter till vänster om nummerplåten och är inte stort men stör!!

Bilen är en mycket väl efterhållen -02a på 7750 mil. Tycker det e lite tidigt för rost redan

Vet att Bmw haft problem med detta framför allt på E39 / E46 men nu till min egentliga fråga. Vet någon om BMW tar detta på garanti?

Om inte blir det nog CSL lucka!

Tacksam för info!

Jag är ganska säker på att det är 6 år från datumet den togs i trafik...vilket ju borde ha passerat på din bil...

...men sök här på forumet så får du garanterat klara besked...

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Först nu ?;-)
Min fick ny baklucka efter 3 år...

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
na
630
navi
BMW325xi -06
Inget ovanligt, jag fickny baklucka på Goodwill men det är 6 år som gäller.
Din bil är tyvärr för gammal för att BMW ska ta kostnaden.
DMZ
För att fortfarande vara på den säkra sidan vad det gäller rostskyddsgaranti, så bör man nog om möjligt satsa på årsmodellerna from 2004 dessa har 12 års rostskyddgaranti. De äldre E46:orna typ 2003 förlorar sin sexåriga rostskyddsgaranti i år 2009. Detta faktum borde sänka priset oerhört. Med tanke på att bilmodellen rostar lika friskt som en Fiat från 1956.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Rostskyddsgarantin har aldrig utnyttjats utav någon på forumet vad jag vet, utan det har varit good-will som gällt. Tror aldrig att det blir några good-will-åtaganden upp till 12 år så skillnaden är nog inte så stor för en ägare av en -03:a och en -04:a.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Förstår inte heller detta med att E46 rostar så oerhört mycket.

Är det verkligen så illa?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Inte så illa som Fiat från -56. Det gääller ju specifika men tråkiga ställen under kitt o.s.v som är svårt att vårda sig fri ifrån.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Har hittat nya fläckar på min och jag fick både baklucka och huv bytt öfr 2 år sedan..

Tänkte åka förbi BMW och höra vad som kan göras.. Grejen är att de nya fläckarna är på höger bakflygel och runt dörrkarmen på höger bakdörr.

//amullo
DMZ
Anders-72: Jag misstänker starkt att rostskyddsgarantins gilltighet går hand i hand med ev,good will åtaganden. När rostskyddsgarantin till slut har upphört så har även Good will:en gjort detsamma.
DMZ
Sedan är det "kalla handen" som gäller..
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag är mycket tveksam till att good-will-byten av delar för bubblor i lacken runt kittet skulle göras på en 12-årig bil. Det skulle idag innebära att man bytte delar på -97:or för smådefekter och då har troligen -97:orna bättre lack än vad -04:orna har enl. min uppfattning.
Att good-will och garanti gått hand i hand på den 6-åriga garnatin kan jag förstå då 6 års rostskyddsgaranti var ganska kort jämfört med andra märken, men på 12-åriga bilar hittar man nog små begynnande rostdefekter på de flesta åretruntkörda bruksbilar. Det tror jag inte BMW kommer bry sig särskilt mycket om.
DMZ
Anders-72: Man kan endast spekulera i hur BMW löser ett ev, rostangrepp på en drabbad E46 från 2004. För att vara på den säkra sidan, så tror jag det allra bästa är att helt avstå från köp av BMW:s E46 modell, oavsett årsmodell.

Bilmodellen verkar ju onekligen dras med alla möjliga fel, som bl,a den mkt ofattande rosten, vevhusventilation som ej fungerar, växellåda som kärvar (skorrar) på 2:an, osv. listan kan göras hur lång som helst.

Tror att ersättaren E90 kan vara ett bättre val. (återstår dock att se)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, vi är ju inte där än att -04:orna blivit äldre än sex år. Vad gäller rost verkar både E90 och E60 vara bättre än sina föregångare även om det funnits nåt fall även där.
Visa användare
25
Andreas_Teodorsson
Bmw 330i -02 ( E46 )
Hehe, tror jag fattar iallafall :)

Känns som CSL Lucka kommer bli lösningen.

I övrigt verkar den helt rostfri!

Tack för all info!

//Andreas
Hej,

jag kör en 320i -02 och har en liten liten rostfläck på förardörren. Listen mellan förardörr och bakdörr egentligen. Behandlade den och duttade i färg så den inte spred sig och blev värre. Har du kikat under bilen? Rost är vanligt säger folk på E46:orna men bilarna börjar bli till åren också. Vid strålkastarna i fram brukar det sätta sig lite rost också så kolla det.

/ Hugo
Visa användare
25
Andreas_Teodorsson
Bmw 330i -02 ( E46 )
Hej Hugoni

Rost är vanligt ja, kollat över hela bilen noga både kaross mässigt och undertill.

Det som finns är det på koffertluckan men blir CSL kopia i plåt, riktigt billig var den så är problemet löst :)

//Andreas
Bra Andreas.

Skönt att det bara var en liten fläck. Jag minns att jag tittade på flera exemplar innan jag hittade min pärla och nog fanns det lite rost på vissa. Somliga hade t.ex. försökt stöka över det hela med ett lackstift.

/ Hugo
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.