|
Sida 6 av 8
|
|
|---|---|
|
ElakaKatten Tack för att du delar med dig av erfarenheterna. Vi har precis haft ett bra snöfall här i norra Norrland, och efter provkörning av fyrhjulsdriften i 325i så känner man sig väldigt övertygad om xDrive. Och då faller tyvärr 325d bort. Å andra sidan har man riktig användning för x ungefär 50 dagar per år, så det kanske inte är ett övertygande argument... |
|
|
Ja, här i Göteborg är situationen lite annorlunda. Vet att när jag provkörde Ådi A4 1.8TS och 1.8TSQ för ett par år sedan gjorde fyrhjulsdriften det till en dubbelt så bra bil - men framhjulsdrift är väl inte rättvist att jämföra med... ;-) Har faktiskt inte provat xDrive i en 3:a, bara i X5, så jag har inga referensramar här. xDrive har ju fått oerhört bra kritik i bilpressen de senaste åren - efter några år av intrimning från BMWs håll. /ElakaKatten If I dream? From the moment I wake up until I fall asleep. |
|
| Jag bodde i Gbg under ett antal år, och där funkade definitivt bakhjulsdrift lika bra, eller bättre, än 4x4. Rent allmänt blir jag lite avundsjuk på begagnatutbudet i Gbg-trakten jämför med vårt Norrländska utbud, vilket är tämligen magert. Nåja, man kan ju alltid ta en tur med sin Audi för att sälja den... | |
|
stofil: Det är väl ett privatköp? Jag tänkte att du förlorar minst på att köpa en 1-2 år gammal välutrustad 330xd... Mvh |
|
|
rob_t_j72 Precis, det är ett privatköp. Du är också helt riktigt ute i fråga om vad det är jag _egentligen_ vill ha. Jag har dock inte hittat några riktigt attraktiva 330xdT, vill nämligen ha en som gått mindre än 2000 mil. Några tips? Har också räknat vidare på den uppsjö av offerter jag fått från olika BMW-ÅF. Intressant att notera är att priserna på nya -09or skiljer sig förvånansvärt lite från handlarnas annonspriser på beggade -08or. |
|
| PS. Kan meddela att snöfallet fortsatt i norra Norrland med följd att 325ixT har varit otroligt kul att testa! Mycket övertygande xDrive. | |
|
Är det förresten någon som kollat på denna: Länk! Om ja, hur verkar den? Hörde att en hasplåt var lös, men det borde inte vara ett tecken på förfall. |
|
|
Det självklara tipset är att importera en själv från BMW ÅF i Tyskland, välj gärna en "Premium Selection" - då ingår ett års EuroPlus-försäkring: Länk Länk Länk Det fina med tyskar är att de kan berätta om bilen någonsin varit krockad - även mindre parkeringsskador finns med. Tror att Premium Selection är krockfria. EuroPlus förklarar Programmer utförligt här: Länk Länk Länk Mvh |
|
| Länk Länk Länk | |
|
rob_t_j72 Tackar för tipset om import. Import är möjligt, men inte önskvärt (från min frus sida). Hur som helst, en 325ixT verkar inte så dumt och där finns några alternativ för tillfället. En estetisk fråga utanför detta, som alla hugade kan ta tag i: karmosinröd, funkar det? Enligt Ditec så ska det inte vara några problem att hålla den snygg, men vissa färger är enligt min (och andras) erfarenhet jobbigare än andra att hålla snygga. Från kollegor vet jag att färgen på bilen är en mycket känslig fråga, så jag ser fram emot initierade tips... |
|
| min förra bil var imolaröd, och parkerade den några gånger bredvid en karmosinröd. i solljus tycker jag karmosin blir aningen för ljus, imola håller sig mer djupröd även i solljus. vissa gillar den ljusare tonen, jag tycker imola är mer klassisk. ferraris rosso corsa vs rosso scuderia är en liknande jämförelse :) | |
| OK, jag enbart sett karmosinröd inomhus. | |
| Bilder på karmosinröd E92 i olika ljus: Länk | |
| Schyssta bananer. Tycker att karmosinröd generellt passar bra med 3-seriens former. | |
| Enligt en BMW-säljare jag talade med idag så är karmosinröda bilar svårsålda och inte populära i begagnathallen. Personligen så tycker jag att Imolaröd är mycket snyggare! | |
| Kan tänka mig att karmosinröd är en "svår" färg då den inte räknas dom exklusiv plus att röd generellt sett har dåligt rykte, baserat på gamla typer av lack utan klarlackskydd, när det gäller bilvård. Men jag tycker den är snygg! | |
Gunget |
Jag kör 325 XiT aut själv och stortrivs! Appropå X-Drive så skulle jag vilja säga så här: har man en gång börjat med fyrhjusdrift så är det svårt att överge den! Även om jag bor strax norr om Stockholm så är det faktiskt halt väglag längre period än vad man tror. Den stora landvinninigen är dock inte att slippa köra fast / ta sig fram när det är oplogat, snarare en oerhörd skön känsla att bara kunna "hålla fullt" i rödljusen och känna hur det matar iväg utan hjulspinn! Det jag har att invända mot min bil är att den tveklöst vill ha en hel del soppa. Efter 1600 mil sedan inköp (har gått 2600 mil nu) så är det bara att inse att den vill ha runt 1,2 l/mil vid blandad körning. Vid ren landsvägskörning så tar den ca 0,9 l/mil. Visst, det skulle nog gå att komma ner lite grand (speciellt på landsväg), men under 0,8 tror jag INTE att man kommer. Om någon tycker detta låter mkt så säger faktiskt användarhandboken 14,0 l/100 km stad och 10,1 l/100 km blandad körning. Samtidigt så brukar jag trösta mig med att "merkostanden" i bränsle för att ha en kul bil vs en snål bil egentligen bara handlar om några tusenlappar per år. Ställ detta i relation till värdeminskning och ev reparatoner! |
|
Imolaröd finns ju inte till E9x så jag fattar inte varför folk tjatar om den färgen? Sen kan jag mycket väl tänka mig att en karmosinröd är svårsåld om det är en snålutrustad e90 utan utrustning och kanske skabbig i lacken. Men en välutrustad, med shadowline och riktigt blankpolerad så faller dom flesta :P |
|
|
Varför alla refererar till Imolaröd är att det är en mycket uppskattad kulör, definivt snyggare än Karmosinröd. (min personliga åsikt) Säljare jag refererade till menade att det är på grund av kulören som den inte var populär, inte utrustningen! (min åsikt är allså inte unik!) |
|
| Oavsett imola/karmosin så måste jag säga att din kärra, Nikeman, var ytterst läcker! Verkligen! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.