AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
10.460

Nytt vs. begagna: 325dT

Sida 4 av 8
Visa användare
8.664
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Är det där priset inklusive vinterdäck samt motorvärmare?

Mvh Johan
st
139
stofil
330 xdA Touring -07
Johan

Nix, tyvärr tillkommer det, dock med rabatt. 17000 för vinterhjul på 17" alu samt motorvärmare (vilket givetvis är ett måste). Det springer snabbt iväg... Fick också ett erbjudande på en fabriksny -08 330xiT med ALLT (navi, panorama, etc etc) för dryga 450'. Bra rabatt (ca 90') på nypris men mycket pengar då inbyte idag inte ger bra betalt.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
hade def lagt till logic7 (+7,4'kr brutto), m-ratt (+1'kr brutto) samt funderat på mindre plastiga interiörpaneler, shadowline och ev automat om du gillar det.
st
139
stofil
330 xdA Touring -07
Automat är definitivt intressant. Samma sak gäller Logic. Ska se vad ÅF kan åstadkomma i form av rabatter i fall ovanstående spec inte funkar efter nogrannt övervägande.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
stofil:

Det är klart att bilen kommer att behöva xDrive ;), för du MÅSTE besöka ESS i Norge efter att du kört in den i typ 2-3000 mil och du vill väl ha fäste med 280Hk/600Nm på vintern i Västerbotten också? ;D Tänk bara på att automaten "bara" kan trimmas till 255Hk/550Nm...: Länk

Vinterhjulen borde du kunna fixa mycket billigare, men det kanske känns bäst med original?

Ljuspaket i kupén + rökarpaket är billiga, rattvärme är väl inte speciellt dyrt heller?

Logic7 ska tydligen vara rätt mycket bättre än Hifi, ganska lätt att eventuellt uppgradera basen senare: Länk Länk Länk

Mvh /Robert
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
rätta mig om jag har fel, men erbjudanden i form av touring á 7'kr samt dynamic+comf á 19,9'kr är "subventionerade av BMW swe (=ÅF behöver inte ta "rabattsmällen")
räknar du bort detta (27'kr) från nettopriset får du 361. eftersom bruttot med den utrustningen är 384 blir det en rabatt på 6%, vilket låter som "ok", men inte mer, speciellt inte i dagens situation.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ring flera ÅF för att pressa priset max, du borde kunna få 15-20% total rabatt?

Finns flera trådar om köpare som lyckats pruta ordentligt...

Mvh
st
139
stofil
330 xdA Touring -07
Robert:

Utmärkta tips! Jag önskar att 325d fanns med xDrive för det är en motor med utmärkt pris-prestandakvot. Som du säger är xDrive lockande i Vasterbotten, speciellt i kustlandet där sporadisk saltningi komb med temperaturskiftningar ger alla möjligheter till halt väglag. Just därför funderar jag på 330xiT fast jag egentligen tycker 450' är för mycket pengar för en (visserligen fabriksny) -08.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
20% totalt var nog lite överdrivet...:

"Är också nöjda med priset vi fick, närmare 15% avdrag på listpris som privat." Länk

"Rabatterna ja... att det skulle vara så intressant.. ;-) Får väl se om jag råkar avslöja det... men ganska precis dubbla rabatten mot det jag fick för två år sedan, och då prutade jag bra den gången med. Förmånsbil via firman, inte leasad av BMW, men det öppnar väl för 14-15% vid privatköp om man beställer direkt ur prislistan och inte kampanjbilar.
" Länk

/R
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Redan 2007 fick min farbror 22% rabatt på sin 520d genom flitigt utnyttjande av paketerbjudanden. Med tanke på nuvarande konjunktur kan jag tänka mig att flera personer kommer att slå det rekordet.

rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jaså 325d kan inte fås med xDrive längre?... jaja, då kanske du kan trösta dig med (den antagligen perfekta) automat istället? ;)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Wow, 22% på privatköp?

Mvh
st
139
stofil
330 xdA Touring -07
Nåja, så petiga är vi inte! 15% är mer än 6%. Jag skulle behöva gå på prutkurs, jag är mer entusiastisk än lovligt vid besök hos ÅF.
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Rob: Leasing. Ramavtalet gav 12%

stofil
330 xdA Touring -07
En fråga som infinner sig är vilka befogenheter säljare på BMW har? Kan pruta hur som helst utan att bli dragnai örat?
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Hade varit intresserad om ÅF berörs av "rabatten" som ges i paketen för tillfället? (eller om ÅF går in och "subventionerar" bilar beställda med dessa poster?)

Någon som vet?
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
stofil> ÅF köper in bilarna med en viss rabatt (som säkert är väldigt olika på olika poster), och om de vill sälja dem till slutkund med mindre /utan profit så är det deras val. precis som vilket annat 2/3e-handsföretag som helst.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
edit: i mitt inlägg 23,33 menar jag så klart att BMW Swe (inte ÅF) "subventionerar" inköpspriset på dessa poster..
da
101
danielbas
318i Touring -09
Jag fick som ovan nämnts knappt 15% rabatt på ORDINARIE listpris på en 318i Touring. Jämför man mot priset efter att de nu gällande erbjudanden på Touring, Comfort och Dynamic dragits bort fick jag knappt 8% rabatt.

Räknade lite snabbt på din 325d och fick fram ett ordinarie listpris på 434.200kr, dvs. en total rabatt för din del på knappt 11%. Låter alltså lite dåligt.

Tycker man ändå får räkna att BMW's erbjudande på paketen och Touring beror lite på ekonomisituationen just nu. Hade jag köpt samma bil i höstas hade jag knappast fått ner priset med 15%.

En annan sak: man tjänar bäst på paketerbjudandena om man köper en bil med liten motor! :)
da
101
danielbas
318i Touring -09
andreas_lofgren: Det går ju inte riktigt att jämföra privatköp med leasing/förmånsbilar. Ett ramavtal på 12% som du nämnde får ju jämföras med standardrabatt på 6% hos BMW. Iallafall var 6% siffran jag fick från alla de återförsäljare jag ringde. Utnyttjar man sedan olika paketerbjudanden och lite allmän prutning verkar det nu alltså inte särskilt svårt att få c:a 15% totalt. Dvs. ungefär samma rabatt som din farbror fick 2007 när man dragit bort 6% skillnad mellan leasing och privatköp. Det beror ju lite på vad "flitigt utnyttjande av paketerbjudanden" innebär, som du skrev.

Men visst, det är sämre tider nu för bilhandlarna så går det att få ännu mer kan jag bara gratulera. För min del verkade det svårt att pressa priset så mycket mer. Fast det är klart, om jag hade dragit ut förhandlingsprocessen i kanske månader framåt och varit kall och väntat hade jag säkerligen kunnat sno åt mig en slant till. Men jag vill för det första ha bilen till våren och för det andra att bilköpet ska vara en kul affär, inte en segdragen budgivning för att tjäna ihop till ett par extra matkassar... Jag är helt klart nöjd med 15%. Av de bekanta jag frågat som köpt ny bil de senaste två åren har ingen fått mer än högst 8-9%.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.