AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.625

Byta vattenpump på e34 V8

Visa användare
176
Johnny Bravo
523i touring lci -07
Som rubriken antyder tänkte jag byta vattenpump på 530 M60 v8an. Den läcker vatten och skvätter ner framsidan på motorn..
Nåt särskilt man ska tänka på?
HB
13
HBFJ
Bmw 320i TIC
Väcker liv i frågan igen. Finns det någon bra guide hur man går till väga någonstans?

MVH

Mattias
rsarits
Jag har ingen bra beskrivning men bytte på min 530 vid 34600 mil.
Det är inte särskilt svårt, det enda som krånglade var att trycka i de två rören som går bakåt från pumpen, de är tätade med O-ringar och var lite svåra att få i.
Byt termostaten också när du ändå har grejorna loss
Visa användare
176
Johnny Bravo
523i touring lci -07
Jag bytte på min och det var som sagt inte så jättesvårt. Man tar loss fläktkåpan med de två pluggarna i ovankant, sen tar du loss fläkten med den stora muttern som sitter mellan fläkt och pump (har dock för mig att denna va gängad åt fel håll, tänk på detta!) efter det kommer man åt ganska bra. När man sen lossat alla slangar och ska ta lös vattenpumpen så försök hålla fast de två rören så de stannar kvar i bakkant av motorn.. kanske är lite svårt att komma åt men då slipper man pilla med det sen. Annars är det bara att sikta och trycka tillbaka dem.
Vill minnas att det var en mutter som satt lite illa till bakom remhjulet annars gick själva vattenpumpen bra att lossa och sätta dit. Glöm inte balja under bilen annars blir det blött.
Glöm inte heller att köpa nya o-ringar till termostat och de två rören annars kommer det att läcka, jag bytte dock inte själva termostaten.
HB
13
HBFJ
Bmw 320i TIC
Tack för tipsen grabbar! Ska ge mej på det i veckan :)

/Matte
Visa användare
61
Vilkenkarl
Numera tyvärr trista bilar, Tesla
För att lättare kunna dra ur pumpen finns det två förgängade hål dessutom. Gänga i M6:or så släpper pumpen direkt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.