|
|
|
|---|---|
BMW 528 |
Något att ägna en tanke åt när vi är ute och kör. Länk Mvh /// Leif / e28klassiker.se |
|
Sånt här ser jag nästan varje gång jag åker till jobbet. (10 mil landsväg). Framförallt tycker jag det är viktigt att hålla avstånd, viktigare än hastigheten faktiskt. Det skulle bli bra mycket färre olyckor om vi bilister kunde lära oss det. (Du har ju fler bilar än vad jag har)) BMW CS #5206 |
|
|
Kan förstå att man gör så när andra leker "följa Jon" eller liknande men vad jag kan inte förstå är alla dessa idioter som ska om på 2+1 vägar i sista sekunden bara för att hinna förre... o riskera bli påkörd bakifrån istället... BMW - Beroende Med Wilja! |
|
| Har hänt ett par ggr att jag haft bilar hack i häl under omkörningar. Kul om man bestämmer sig för att avbryta omkörningen pga t.ex möte?? | |
|
Ha, vårdslöshet? De flesta vägarna var ju hur stora och fina som helst. Fanns ju ingen risk för kollision vid omkörning där? Såvida inte mötande bil är självmordsbenägen. |
|
|
Strongman, I första filmklippet är det knappast mer än en halv sekund från det att den omkörande bilen går tillbaka till sin vägbana tills dess att mötet sker - menar du att detta inte innebär risk för kollision? Utveckla gärna din riskanalys - förutsätter du att mötande bilar alltid har tillräcklig koll på mötande bilar så att de går ut i vägrenen och exempelvis inte riskerar att tillfälligt brista i uppmärksamhet pga. mobilsamtal, barn i bilen, bländande sol eller vad det nu kan vara? Kan det finnas andra anledningar till att mötande bil inte håller till höger än att de är självmordsbenägna? Bara nyfiken på hur du resonerar... |
|
|
Nu förstår jag, det är Strongman man möter när det kommer en bil på fel sida vägen. BMW CS #5206 |
|
|
Det här är inte områden som är intressanta för trafikpolisen att hålla ett öga på, man har ju fullt upp med att ta någon som kör 10kmh för fort på den fina 90-vägen.... Farliga beteenden råkar man ut för varje dag. Folk som inte använder varesig blinkers eller backspeglar. Hålla avstånd, vad är det? Svänga ut före någon utan att gasa på upp i hastighet, det är väl ok? Gör vad ni vill i trafiken, men kör för F*N inte för fort är väl det som gäller idag? För det "vet" ju alla. Hastigheten dödar -inte beteende.... yeah right... |
|
|
Oj, Strongman vilket uttalande... Hur bred vägen än må vara, det skall vara fritt på andra sidan mittlinjen vid omkörning. Man ser allt för många som lägger ansvaret på mötande att lämna plats vid omkörning. Riktigt otäckt. För många år dedan när jag åkte mycket efter "Sälenstråket" på stugbytardagar kunde omkörande bete sig precis som vid körning på 4-filig motorväg på smal landsväg. D.v.s. svänga ut och ligga på omkörning ända tills det blev möte och då börja blinka och hoppas att någon lämnar en lucka att smita in på. Har mött två turistbussar i bredd på 247:an en gång (från samma åkeri). Jag fick inte plats, men en avtagsväg räddade mig. |
|
|
Anders-72: Det är ju faktiskt din skyldighet enligt trafikförordningen att släppa in de omkörande när de blinkar och vill tillbaka in i rätt körfält. Att det inte finns några sådana luckor från början tyder ju endast på att bilarna inte håller korrekta avstånd. Du säger ju emot dig själv: först gnäller du på dem som tvingar mötande att väja, sedan på dem som går tillbaka in till höger vid möte. Eller anser du att man inte ska köra om alls? |
|
|
judas: Nu var det nog inte just att de omkörande ville in i rätt körbana som Anders opponerade sig emot utan att de ligger på fel sida om vägen tills de får möte. Har själv sett fenomenet flera gånger och det är rätt ansvarslös körning. Och i de fall trafiken är så tät att det är ett enda långt stråk med bilar så anser jag att man inte ska köra om alls. |
|
| RR99, korrekt tolkning. | |
|
Blev precis nyss huvudperson i en situation som hade kunnat sluta illa om jag inte varit uppmärksam. Skulle korsa gatan på en sträcka utanför huset. På vägsträckan finns ett antal vägbulor, det är trångt med mycket parkerade bilar på vardera sida och det finns en skola alldeles i närhet. Bakom varje parkerad bil kan lätt ett barn hoppa fram. Med snötäcke på marken och snö i luften planerar jag alltså att korsa gatan, men ser i ögonvrån en Volvo närma sig i på tok för hög fart med rådande omständigheter. Ser bilen, tar ett steg ut i vägbanan för att undersöka av ren nyfikehet om personen i fråga kanske har upptäckt mig. Icke, föraren dånar förbi utan att lätta på gasen ett uns. Jag blir så förbannad att jag drämmer näven rakt in i sidorutan i höjd med c-stolpen. Bilfan stannar till och tvekar om han (jag antar att det är en man) ska stanna eller inte, men nöjer sig med att lägga sig på tutan därborta i fjärran innan han gasar vidare. Det hade blivit minst sagt spännande om han gått ut ur bilen. |
|
|
coldhex: Du klev alltså ut framför en bil som kom i hög fart på en halkig väg, där det *inte* var övergångsställe, "av ren nyfikenhet"? Nyfikenhet på vad då om jag får fråga? /Johannes |
|
|
skrev jag klev ut _framför_ bilen? nä, jag skrev att jag tog ETT steg och vid närmare eftertanke satte jag inte av självbevarelsedrift ens ner foten. Syftet var att se om föraren var uppmärksam nog samt marginal nog att förhindra att köra över tex ett barn (som troligen inte bara tar ett steg ut). Så var inte fallet och det var bara tur att det var jag som stod där. |
|
| Andra klippet var skönt att se, att det faktiskt görs något åt folk som inte klarar av att hålla avståndet. Fast det vore kul om dem kunde utvidga sig lite från att ta de som håller 0.1 sekunders avstånd till alla som håller under 1 sekunds avstånd (mao en stor del av trafiken på vägarna). Vore kul att se deras reaktion när körkortet försvinner på plats... | |
| Vet folk som blivit av med kortet utomlands för att de inte hållt tillräckligt avstånd till framförvarande. Det är nog i Sverige som de är lite slappa med den regeln. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.