|
|
|
|---|---|
|
Vilken låda tycker ni är skönast att köra med? Hur bilr det om man sätter en kompressor? håller kopplingen? lite tips tack! | |
|
För mig var valet enkelt, jag köpte m3'an för att den hade SMGII-lådan. Ska jag ha annan lekbil i framtiden ska det va med en snabb dkg-låda.. |
|
|
Alltså, det är jätte svårt tycker jag, ibland önskar jag att jag hade SMG, ibland tycker jag det är underbart med manuell. Jag saknar nog SMG mer vid vanlig stadskörning än vid aktiv körning. Tycker det känns skönt att "vara ett med bilen". Kunna växla perfekt, snabbt och vid rätt tidpunkt, köra med heal-toe osv. Tycker det är en del av konsten att kunna köra snabbt och aktivt. Tyvärr så är det mer problem med SMG-lådorna än de manuella, speciellt vid väldigt aktiv körning (banrävar), samt vid överladd.. MVH István |
|
|
Det finns många trådar om just detta och ingen kan säga åt någon annan vilken som är bäst/skönast, testa båda och bestäm sedan vilken som passar dig bäst. Vad gäller hållbarhet skulle jag tro att Smg-lådorna med mer el och hydralik kommer kunna krångla när de börjat rulla mer mil men det är ju bara min personliga åsikt, just själva lådan är ju samma i båda och den håller nog ganska bra, jag testade både Smg/aut och Manuell och fastnade för manuell. /Micke Länk |
|
|
Hej, Ägde en M3 -01 med mauell låda för ca 2 år sedan, som var kanon. Antagligen den bästa manuella lådan jag kört. Nu när det blev en M3 igen så ville jag absolut testa en med SMG II, och efter att jag kört ca 40 mil med den så blir första intrycket att man kommer nog ha väldigt roligt med den till sommarn. Ångrar mig absolut inte, tycker att SMG II är lite roligare med mellan gas vid nerväxlingar osv. Men du blir inte missnöjd med någon. Båda är i toppklass. Antagligen väldigt inviduellt! MVH |
|
|
Det är ju just vid bankörning som smg-lådan kommer till sin rätta. Visst den tar bort ett förarmoment, och lite svårt att drifta ut arslet i ingångar till svängar med hårda nerväxlingar..men den ger rätt mycket tillbaka, som perfekta nerväxlingar inför kurvorna, slirkoppling så arslet inte dansar för mycket, perfekt mellangas etc. De bilar jag sett som kör med överladd kör ju alla med smg? Vad är problemet, förutom att man behöver ändra programmeringen? Sen tyckte jag det tog en stund att vänja sig vid lådan för normalkörning, flera av lägena är helt menlösa, jag använder tre lägen, auto2 i bilköer, och sen s5 och s6 resten av tiden. På bana så sitter den som en smäck ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.