|
|
|
|---|---|
|
Hej Letar lite info ang de då min är lite för hög i baken, känns som grundinstäälningen är för hög vad gäller fjädringen, Är de "luft" fjädring på alla e39 touringar elr??? Skulle som sagt vilja ha ner baken lite då de blir större hjul till sommaren..... Har läst att det ska gå att "programmera" ner till önskad nivå, är detta något som finns på de flesta, har en 525ia -03 touring med m-chassi, dvs 20-30 lägre eller något... tacksam för svar..... Pär Pär M Bmw 525iA Touring -2003 | |
|
Nej det är inte standard på E39 med Luftfjädring.. Vanligt på Touring dock. Att programera om det är inte det smidigaste du kan göra. Kostar ganska mycket på bmw och du kan inte göra det själv, men vad du kan göra är att korta nivåkännar staget som sitter tillsammans med fjädringen. Det är bara att korta ner och svetsa ihop till valfri längd. Så mycket du kortar, så mycket sänks bilen! Nr 20 på denna bild.. Länk |
|
|
I stort sett går det att göra så, men sänkningen motsvarar INTE samma mått som staget kapas. Det råder ett utväxlingsförhållande p.g.a. olika avstånd mellan bärarmens ledpunkt och staget och mellan ledpunkten och hjulet. Sänkningen blir: Stagets kortning dividerat med avståndet mellan bärarmsled och stag, multiplicerat med avståndet bärarmsled - yttre led(hjulnav). |
|
|
Ojdå de var lite att räkna på då ;-) Läste om någon som hade gjort de för 600-1000 Kr men frågan är ju om manm har de eller ej... Får krypa under och kolla idag, borde ju se givaren/staget... Ibland tycker jag den är mycket högre i baken så jag misstänker att jag har de, sden så känns de som grundinställningen är för hög då jag tycker halvljuset stäler in sig lite för lågt varje start, hade valt ha upp den några mm för att få bättre ljus på landsväg... Pär Pär M Bmw 525iA Touring -2003 |
|
|
Grundinställningen på halvljuset är för lågt, tycker jag med. Har höjt den lite grann och ljuset blir mycket bättre utan att blända mötande. 525t: Du ser ju om du har luftkuddar istället för vanliga fjädrar. Dessutom har du ju en kompressor i reservhjulsbaljan om du har luftfjädring. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Om du har xenon så är det två olika system som reglera höjden på bilen och höjden på ljusen, de har ett gemensamt det är att bägge använder givaren högerbak, men ljuset har även en givare höger fram och en egen styrmodul. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag sänkte min på bilfirma 20mm, kostade bara 200:- Smidigare än o börja kapa givarstagen. |
|
|
Hur löser man då att bilen är för låg bak samt att lysena står lågt? En överkoll av givarstagen eller? Mvh Robban oo=00=oo |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.