AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.988

KCR-box, vet BMW om att den funnits där ?

Pa
194
PappaPatrick
530d Touring M-Sport -09
Hej,

Är det ngn som har "seriös" erfarenhet av KCR-trim boxar och om de syns när BMW kopplar in alla sina instrument på bilen ?
-om en bil haft en sådan box installerad tidigare men nu borttagen, kan BMW läsa ngnstans att detta skett ?

Jag är såklart fundersam med tanke på nybilsgarantier etc. och om de "försvinner" för att en box varit monterad..

Tack!
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Hej

ja det kan dom. ECU'n blir nämligen nerlusad med felkoder av trimboxarna.
För att de inte skall se det så måste du ta bort felkoderna också, tillsammans med boxen. Då är chansen något mindre att de kan upptäcka din box. Sedan kan det ju vara så att det finns andra värden/parametrar som de kan kolla på........det vet jag inte !

Janne E61 535D 2008 Sportautomat.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
De kan ju kolla historiken och se att momentet är högre än normalt. Om de orkar kolla det är ju en annan sak, men det är möjligt med rätt verktyg. Jag skulle nog inte våga chansa.
Pa
194
PappaPatrick
530d Touring M-Sport -09
hej,

tack för svaren!
det låter inte som om jag är killen att chansa på de här områdena...

nu vet jag att det suttit en sådan på just den bil jag tänker på men det blir ju lite läskigt på nästa bil man kollar på, då man inte vet om det funnits en eller ej... (måste ändå vara relativt vanligt idag)

54
138
540E34
Seat Leon Cupra 5F DSG -14
Om SAAB kan se att en bil vart trimmad, då borde även BMW kunna göra det..
Pa
194
PappaPatrick
530d Touring M-Sport -09
jag pratade med bmw, de hävdar att fallet är så. De ser som sagt att värdena är annorlunda än standard "och då säger bmw nej till garantiåtgärder"....

läskigt.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Jag är inte förvånad. Har alltid tyckt att det är lite småkomiskt när en del hävdar att boxar är så smart för det syns ju inte när man tar bort dom.
Di
12
Dilaro
3.0d X5 -07
Hade KCR box förut. En dag lämnade jag in bilen för att byta batteri. Det tog 3 dagar tills dem kunde fixa det. Jag hämtade bilen, och det var ingen problem med den.

Men efter 5 dagar ser jag att bilen dricker 1.3l !!! Så jag åkte till KCR och dem sa att BMW hade förstört hela boxen och om jag ville lämna tillbaka boxen och få pengarna tillbaka. Jag sa ja. Men bilen dricker även 1.3L fortfarande.

Men nu vet jag inte vad jag ska göra..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.