|
|
|
|---|---|
|
Inför besiktning är det dags att fixa ordning lite småsaker på bilen (E39, 528, -96)... först ut är spolarmunstyckena till framrutan som inte fungerat den sista tiden. Den ena strålen i den ena munstycket har dock fungerat, så uteslöt direkt pumpen och kontrollerade munstyckena genom att byta plats på dem. BMW vill ha typ 400kr per munstycke eftersom de är uppvärmda, men jag vill komma billigare undan genom ev. rengöring. Troligtvis är det ju bara igenkorkat med kalk/skräp, så tycker att det borde gå. Är det någon som har några förslag på hur jag ska gå tillväga? Har fungerat på uppvärmd citronsyra, men det kanske inte är så bra mot plasten/elektroniken? Har försökt blåsa från alla håll och kanter, men ingen luft kommer ur munstycket som är helt igenkorkat. På munstycket som har en fungerande stråle bubblar det även litelite från delen som är mer igenkorkad, men det "släpper" inte. Hjälp! :) | |
|
För att tydliggöra (kalla fingrar, kall hjärna): I det ena munstycket fungerar alltså en stråle helt utmärkt, i den andra bubblar det bara lite. I det andra munstycket fungerar strålarna inte alls, kan heller inte blåsa igenom det. |
|
| Jag har kört kalklösande badrumsrengöring (typ Citek) genom spolarsystem med mycket gott resultat. Där det är helt stopp så har jag fått igång det med knappnål i munstycket. Hjälper inte det så blir det ju svårt, för då komer inte lösningsmedlet åt. Kanske kan man ta bort munstycket och lägga det i ett glas med kalklösare? | |
|
Att köra med nål funkar för att få "igång" dom. Men sen måste man köra med något medel. Vinäger brukar funka mycket bra mot kalk. Mvh Jojje |
|
|
Biltema Art nr 19-258 Pris 22,90 kr [img]Länk Funkade skitbra för mig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.