AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
8.646

Hur många mil behövs för att ladda upp batteriet?

Sida 1 av 2
kr
14
kris2004
M3 -08 Silverstone II
Min 735 -04 har ett batteri som är väldigt svårt att ladda upp, förutom med en batteri laddare såklart, så jag har en del start problem och ganska ofta ett tomt batteri.

Säg att man startar bilen hur många mil behövs det då normalt köras för att återställa den ström som gick åt för att starta plus att ladda upp lite? 2 mil, 4 mil, 8 mil eller mer?
Kan det vara så illa att har batteriet blivit lite urladdat så går det inte att ladda upp det helt med att bara köra?

Bör nämna också att batteriet är nytt och BMW hittar inget som förklarar varför batteriet laddas ur när de har undersökt bilen. Det BMW säger är dock att ett körmönster med många korta sträckor inte är bra.

Tack för ett bra forum.
/Krister
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Det handlar mest om att ha motorn igång en längre tid och tyvärr tar batteriet emot laddning långsammare och långsammare ju närmare fullt det blir. Därför är det nästan hopplöst att köra tills det är 100% fullt då det tar ett dygn eller nått.

Den ström du förbrukar på att starta en lättstartad bil lär du dock kunna trycka i igen på kanske 5-15 minuter om batteri och generator är friska.

Har du flera gånger laddat ur batteriet så bilen inte startar har batteriet troligen tagit stryk och lär nog aldrig bli helt friskt igen, det kan tex yttra sig som att det ser ut att laddas upp sig mycket snabbt men egentligen tar det bara emot lite laddning.

Jag skulle (vilket bmw nog redan gjort) mäta upp så laddningen når 14-14,5V och att bilen inte drar tjuvström. Är det okay skulle jag fundera på att köpa ett nytt batteri.

//Magnus

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Bäste Herr Krister!
Det finnes något såsom kallas "ogynnsam körprofil" med facktermer. Det är när bilen icke nyttjas såsom det är tänkt då den konstruerades, för de lokala tyska autobahnsträckorna där de prima BMWbilarna kan nyttjas till fullo med fri fart i många timmar( då laddas batteriet så det står härliga till).

Svaret på det hela blir att rekommendera ett besök till Clas Ohlsson alternativt närmsta BMWhandlare. Där inköpa en Ctek Safir batteriladdare, en prima svensk uppfinning medelst intelligent laddningsteknologi. Bland andra Ferrari sänder med dessa såsom fabriksmonterat originaltillbehör. Se Cteks hemsida för mer information.

Kopplas Cteken in någon gång per månad( var 2:a vecka om vintern om mycket elrumpvärme, fläktar mm nyttjas) samt får ladda batteriet fullt( det gör den automatiskt samt även rekonditionerar batteriet) så är problemet ur världen.

Väljer man att köra BMW såsom är världens bästa bilmärke så får man även räkna med att ju mer tekniska finesser som nyttjas ju mer ström drar de. Samt att när det är 0 grader och under sjunker batteriets angivna effekt med ungefär 50%.

Äldre typer av batteriladdare samt schrott ifrån iltema och liknande matchar inte BMWs avancerade elektronik och såsom vi alla känner till billigt är aldrig bra, det äro ju därför Ni valt en prima BMW 735i:)

Lycka till!
Asken
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Du får väl köra så många mil du hinner på 24 timmar men batteriet är ändå inte fulladdat. Bekvämare är att ladda batteriet nattetid se Askens förslag.
Har du åkt ikring med ett dåligt ladda batteri så tar det skada och förstörs snabbt på de % som inte är laddat dvs du får ett batteri med betydligt sämre kapacitet. Dessuotm laddar en bil enbart batteriet up till 85-90% av maxkapacitet
Ett batteri ska laddas minst 12 timmer när spänningen sjunkit till 12,3V enligt BMWs rekomendation för bilar som står i bilhallen som bara provkörs då och då.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Har också haft diverse batteriproblem med min bil, har svurit och n'stan varit sugen att byta bil pga det. Har misstänkt att generatorn är dålig eller att andra fel finns. Jag har haft nytt batteri från Mekonomen (det dyraste dom hade), men det fungerade inte heller bra (det satt i ett batteri av okänt märke när jag köpte bilen), krävdes täta laddningar mellan körningarna. Då jag stod med två till synes OK batterier och misstänkte att felet låg i att bilen helt enkelt var dåligt konstruerad avseende laddning, så kopplade jag samman dessa två batterier och körde med det ett tag. Tänkte att det skulle kunna gå längre tid mellan underhållsladdningarna, vilket det också gjorde, och jag var riktigt nöjd där ett tag. Jag hade helt enkelt accepterat att så måste det vara med dessa bilar, det är ju också den allmänna uppfattningen på detta forum.

Men så kom denna vinter och problemen började igen, det var helt omöjligt att få bra med ström i bilen, varken genom att köra eller ladda med laddare.
Var säker på att jag behövde ha två nya batterier och att funktionen skulle bli helt OK, precis som den var medans batterierna fungerade.

MEN! Så gick jag på BMW och köpte ETT st originalbatteri á 110Ah och många kronor. Halleluja!!
ALLA andra batterier kan slänga sig i väggen, oavsett hur mycket gelé och startström och tålighet och allt vad dom babblar om att dom har i sig. Och oavsett vilka flashiga märken dom har.

Jag har aldrig haft sådan snurr i startmotorn som med detta originalbatteri. Och nu för tiden kör jag dessutom ännu mer ogynsammt än någonsin tidigare, det handlar om 5 min - 2 min - 5 min - 3 min körning osv osv.
Det lustiga är att det känns inte som att laddningen på något vis minskar!
Har kört så här över 1 månad, kanske två, och har aldrig underhållsladdat därimellan. Någon enstaka långsväng har det blivit (20-30 min).
Dessutom brukar jag restvärme och radioläge ganska frekvent. Inga problem!!

Dyrt var det, men det är väl värt pengarna! Köp ett originalbatteri av största sort som passar bilen, så är problemen ur världen!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Så enkelt var det, original möter original intelligens.
Mvh
Asken
kr
14
kris2004
M3 -08 Silverstone II
Först vill jag säga Tack för era svar.

Har nu köpt en ctek, det blev en annan modell bara som heter 3600 och som jag säkert kommer att behöva använda flitigt :)

Batteriet som jag har är som ett relativt nytt batteri (Maj 08), orginal från BMW och monterat av BMW då de inte kunde hitta några annat att byta ut. Orginal batteriet är då på 80Ah.
Efter att hade byt ut batteriet har de också byt ut en "temperatur sensor" som visade felaktiga värden och som kunde ha negativ inverkan på hur mycket som bilen laddar när den är igång.

OM nu batteriet är full laddat till 100% och du startar och kör en bra bit (icke ogynsam körprofil) kommer batteriet alldrig tillbaka till 100% då heller?

mvh
Krister
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Så trefvligt med en välartad ung gentleman!
Det enda Ni behöver tänka på är att ladda batteriet, exempelvis var annan eller tredje vecka under vinterhalvåret och var annan månad under sommarhalvåret då är batteriet på en ständig god nivå där statistiken med några procent hit eller dit icke spelar så stor roll. Det viktigaste äro att repetera grunderna gång på gång så blir det till en del av vardagen.
Mvh
Asken
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Jo, att underhållsladda för att ytterligare förlänga livslängden på batteriet avser jag att göra, även om det knappast verkar nödvändigt i dagsläget. Men med mina kortkörningar vore jag förvånad om det skulle hålla lika bra över lång tid, även om det som sagt känns som att det skulle kunna göra det.

Tidigare har jag bara haft kallgarage med MV-uttag med temperaturstyrd intervall som enda ström att tillgå, så att ladda med C-tek har inte riktigt varit aktuellt. Förra veckan blev man villaägare och har numera även ett dubbelgarage med någorlunda värme (måste dra in fjärrvärme även där snarast), men framförallt med riktig ström. Så nu kan man koppla in C-teken då och då över natten eller så!

Kris2004: 80Ah i en lyxbil med V8 känns på tok för lite! Har du inte plats för ett större? Enl real-oem ska det iaf vara 90Ah i din bil, Länk Men finns det plats så ta det största som ryms. Det är som sagt värt pengarna för att slippa stå strömlös en kall vinterkväll/morgon.
Om det är så att din BMW-åf har rekommenderat fel (för litet) batteri borde du övertyga dem om att byta.
Skulle tro att det är ditt lilla batteri som orsakar dina problem.

---
Min bil: Länk
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Ser nu på RealOem att det troligen var ett 110Ah från början, och att man rekommenderar ett annat 90Ah som ersättning. En amatörmässig gissning är att du ändå ska gå på det "gamla" 110Ah batteriet, speciellt i vårat klimat.
Hur som helst måste 80Ah vara för litet!

---
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Nu tillverkar inte BMW batterier utan det gör exempelvis Tudor/exide åt dom och att det skulle vara bättre än tex Vartas topptestade eller andra kvalitetstillverkare ska man inte bara tro på. typ colgate är bästa tandkrämen så det så.
Att din startmotor fick bättre snurr beror på att du fick ett modernt batteri med hög urladdningsah dvs leverera mera kraft, Om du jämnför det ett 110 Ah /820A med ett 110Ah/360A som det var i de äldre batterierna även originalbatterier 96-98 så är det en vesäntlig skillnad på snurren på startmotorn mellen dessa batterier. Nu tar de nyare också längre tid på sig att laddas upp pga det tömmer mera kapacitet vid en start, det märker man bland annat när man underhållsladdar dom.
En bil laddar aldrig till 100% oavsett körtid.
De nyare 7 seriebilarna har ett avancerat laddningssystem med övervakning av batteriets kapacitet, stänger av förbrukare automatiskt om spänningen sjunker för lågt mm mm
De flesta nyare BMW så är även DME motorstyrningen med och reglerar generatorns kapacitet.
Men tyvärr är det så att de V8-V12 BMW som dignar av förbrukande utrustning måste underhållsladdas med jämna mellanrum för att inte batteriet ska förstöras och för att säkerhetsställa funktionen.
Värsta slukarna är de som har V12 med eluppvärmda katalysatorer de dra de första 30 sekunderna minst 300A och upp till 428A med maxconsumtion.
på en vattenkyld generator som ger 90A på tomgång (över 600rpm) och max 150A. Vilket gör att batteriet får hjälpa till när inte generatorn räcker till.
vilket blir en batteribelasting på 190A respektive 333A på tomgång de första 30 sekunderna. Uppgifterna kommer från BMWs tekniska spec på den vattenkylda generatorn som sitter på V8 och V12.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
80Ah är för lite... Bit i det sura äpplet och köp ett 100Ah+
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Kör man korta sträckor är det värt att tänka på vilka förbrukare man sätter igång, bakrutevärme och stolsvärme brukar ju dra en hel del så man kan få vara beredd på att hålla igen på användningen av dessa om man vill att bilen skall starta nästa gång. En bil skall ju ha en rimlig chans att kunna klara sig utan underhållsladdning annars är den ju felkonstruerad från början! Skulle alla de som saknar motorvärmaruttag vara hänvisade till Taxi eller buss? Ja isåfall kan jag förstå att bilförsäljningen rasar.

/Mats J
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
MatsJ: Taxi och Buss fungerar utmärkt såsom komplement:)
Mvh
Asken
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Jag har ett Tudor Techtronic II 100 Ah i min 740iL och det verkar funka hur bra som helst. Det ska vara extra tåligt mot stora strömuttag och djupare urladdningar.

Nu hakar jag ju på en av mina två Ctek XS7000 så fort jag ställer in pärlan i garaget, så jag vårdar ju batteriet väl med.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
kr
14
kris2004
M3 -08 Silverstone II
Måste hem och dubbelkolla batteriet om det var 80Ah men jag är ganska säker på att det var det.
RealOEM.COM verkar vara en amerikansk sida, ska BMW i sverige följa det som står där när de byter ut delar på våra bilar?
/Krister
Nyare 7-serie med höga uttag för katalysatorvärmning är ett extremfall i diskussionen.
Normalt utrustade bilar har inga problem med att köra med elrutor, värmestolar osv, det blir laddning över till batteriet ändå med en 90-150A generator som är vanligt idag. Elnätet i en bil är av typ konstant spänning, närmare bestämt runt 14V så snart generatorn laddar och ända tills man tar ut högre ström än denna orkar ge, dvs 90-150A eller så.
Så länge spänningen ligger över batteriets laddspänning 13,7-13,8V så får batteriet laddning, that´s it, enkelt och bra. Laddströmmen in i batteriet är några 10-tals amp de första minuterna efter start, sedan går det ner till några få amp, och detta oberoende av hur stor generator man har.
Det som gör att man ändå landar med dåligt laddat batteri ibland är TISDFAKTORN. Ingen kör 15-25 timmar i ett sträck, vilket är den tid det tar att toppladda ett blybatteri. Många kör bara 5-10 min, ibland nån timme eller så, sen blir det stillestånd osv, och sakta men säkert tömmer man batteriet. Givetvis tömms det snabbare om man står stilla och samtidigt tar ut effekt av olika anledning.
Det är därför, och bara därför, man behöver hjälpladda batteriet med extern laddare då och då.

FP
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Ja visst kan ett batteri av annat märke vara bra, det var väl inte riktigt rätt att säga att alla andra är värdelösa jämfört med BMW original. Och självklart förstår jag att BMW's "egna" batterier tillverkas av andra märken. Men även om nu mitt BMW-batteri är ett exide egentligen, så har jag likförbaskat inte lyckats hitta något Exide batteri på 110Ah hos någon annan försäljare. Det jag mest menade var att dessa "superduperbatterier" på maximalt 80A som diverse bildelssäljare vill prångla på oss är på tok för små för våra bilar, hur fantastiska egenskaper de än påstår att de har.

Är det ingen annan än jag som uppmärksammat att man ofta rekommenderar samma batteri till bilar av en viss modellserie, men med helt olika motorer och utrustning? Troligen är det mest lönsamt och enklast att sälja många batterier av få modeller. Hos originalhandlaren får du det batteri som krävs av bilen! Dom tjänar kanske mindre, och det är ändå dyrare än på biltema, men det är sådant vi uddabils-ägare får leva med.

Folke! Du som har stenkoll på detta, jag måste få reflektera över en sak som jag fundert på att tag. Vid val av batteri pratas det ofta om hur mycket utrustning en viss bil har. Har för mig att även batteritillverkarna själva påpekar hur bra det är med deras extra fina batterier till välutrustade bilar..
Om man bortser från ex. bensinvärmare och annat som förbrukar ström när bilen är avstängd - Borde det inte vara som så att det endast är MOTORNS storlek/motstånd samt den tid som krävs innan den startar, som påverkar behovet av batteri? Mycket utrustning borde egentligen ENDAST innebära att man behöver större generator?
Ditt inlägg ovan tolkar jag som att jag nog har tänkt någorlunda rätt.

Många batteritillverkare och försäljare har även börjat prata sig varma för hur bra det är med hög startström. Men hur bra är det egentligen om man inte samtidigt har fler Ah (=mer energi lagrat i batteriet?)? Om startmotorn drar runt motorn snabbare, så den startar snabbare, så kortas tidsfaktorn. Men vad händer med förbrukningen av energi. Om jag tolkar denna formel rätt: E=RI^2t, så borde energiförbrukningen bli större, eftersom att strömstyrkan ska räknas i kvadrat, medans tiden bara multipliceras rakt av.

När är det i så fal bra med hög startsröm? Kanske när det är kallt och batteriet är sämre och motståndet i motorn ökar, så ska det fortfarande finnas kraft kvar till att dra runt motorn, åtminstone en eller ett par starttillfällen. Ett batteri med lägre startström kanske "säckar ihop" vid tuffare förhållanden...

Mycket amatörmässiga funderingar blev det här, sent om sides och med trött hjärna, så ni får ha överseende om jag är helt ute och cyklar :)

---
xj
114
xjml
328iA -99
750iAL -95
Vad tror ni kära vänner om ett 160Ah? Är det för mycket och kommer bränna sladdarna eller är det bara bra med lite extra kräm?

Jag vill, allts finns jag...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Du bränner inga kablar så länge du har ett 12v batteri oavsett kapacitet.
Strömmen blir inte högre med högre kapacitet, men du kan nyttja samma strömstyrka längre tid.
(Det är klart, kör man startmotorn oavbrutet några minuter så överhettas ju denna.)
johan: Helt riktiga och sunda funderingar.
Det här med startkapacitet (egentligen kallstartskapacitet, CCA) är inget nytt, men har börjat lyftas fram mera de senaste 10 åren eller så. Obs att (som vanligt) så är inte värdena mellan US och EU jämförbara rakt över.

160Ah batteri? Inga problem, men hur tänker du sätta fast det? Det är ytterst viktigt att ett batteri inte kommer loss vid nån häftig eller oväntad manöver, både pga sin vikt/massa men även syran och brandfaran är otrevliga ingredienser.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.