AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
2.627

Fallgropar vid köp av importbil?

z@
34
z@phod
323ti Compact -98
Det verkar som att det finns en del bilar som kommer från sydligare breddgrader. Jag blev lite nyfiken på en bil som visade sig komma från Italien.
Endast sommarkörd i Sverige tydligen...
Finns det några dolda fallgropar som jag bör vara medveten om när det gäller en italienare (E36) från mitten av 90'talet?

Jag tänker på saker som
- Fettet i leder m.m. tål inte kallt väder.
- Dåligt rostskydd
- Olika utrustningsstandard
- Fel glycolblandning
- Annan motorolja
- O.s.v.

Helt enkelt saker jag borde veta om men som inte syns vid första anblicken.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Bucklor och repor. Har man varit Italien kan man då konstantera att 6 av 10 bilar är repiga eller har små bucklor här och var.
Kika in på importforumet och du kommer att hitta det du söker. Sedan är det väl frågan om det verkligen är lönt att låta en e36 gå på införsel...

Vidare är italienska bilar, mkt riktigt, överlag rel. skadedrabbade - undvik sydvästra delarna (napoli, amalfi etc.) om du kan... =)
z@
34
z@phod
323ti Compact -98
tvesovla> Bilen är redan körd i Sverige så det handlar inte om någon ny import.
Sorry, såg inte det... Dock kvarstår det faktum att det fullständigt kryllar av liknande problematik i importforumet...
"Den som söker han finner"
z@
34
z@phod
323ti Compact -98
Att bara skriva "sök" är ju lite slappt. Jag har kollat igenom rubrikerna i importforumet och de flesta verkar (förståerligt) handla om hur man importerar. Att läsa igenom varenda tråd oberoende av rubrik är väl att ta i?

Orsaken till att jag frågar är att jag stött på importbilar där drivknutar rasat pga av fett som inte klarade vårt klimat. Kanske kör man på en tjockare olja om man inte behöver tänka på kallstarter? Man kanske har mindre spolarvätskebehållare i Italien, vad vet jag? Bör jag klarlacka bilen och underedesbehandla den för att hindra rostangrepp?

Jag är van att trimma bilarna (inte van vid BMW) men vet ingenting om hur bilarna är i andra länder?

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Lacken är detsamma, skulle inte tro att de lägger på extra lack till norden. Rostskydd är nog detsamma också, men jag brukar lossa all plast under och kofångare mm. och ge de en extra omgång direkt när jag kört hem bilen.

Länk
Länk
Länk

Utr. kan skilja, men ber. på pris kan du säkert få en med lika mycket utr. som Sv-såld.

Olja, glykol och fett i leder är nog detsamma, de följer serviceföreskrifter...

Bästa med import: du får en saltfri bil, speciellt ju längre söderut den rullat!

Men visst, man kan ju byta olja, glykol och fett i knutar om man vill. Jag har aldrig haft problem med varken oljor eller leder på import...

Mvh:

Zoltan
z@
34
z@phod
323ti Compact -98
Tackar :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.