|
|
|
|---|---|
|
Jag behöver byta handbromsbackar på min e39. Är det besvärligt? Hur lång tid tar det ungefär? /Tobias SUPERNATURAL | |
| Det är inte särskilt besvärligt. Är du säker på att de är slut? Det kanske bara behövs en justering, då dessa inte är självjusterande. | |
|
Jag har inte kikat på dem än, bilen har gått 15´ men det kan ju vara som du säger att det krävs justering. Spaken går väldigt högt men dom tar. Var justerar/spänner man handbromsen/vajern? SUPERNATURAL |
|
|
Det är sällsynt att de slits ut. För att göra en korrekt justering, justerar man både wirar och justerhjulet bak vid trumman. Wirarna kommer du nog åt i mittkonsolen från baksätet tror jag. Man släpper helt på båda wirar och justerar sedan åt justerhjulen bak vid hjulen. Justerhjulet är ett kugghjul som du kommer åt via ett bulthål i hjulnavet. Ta av hjulet och leta på justerhjulet. Man får lysa med en ficklampa. Det sitter på en något större diameter än bultcirkeln så man får kika lite snett utåt så att säga. Med en mejsel kan man vrida på hjulet och du kommer känna snäpplägen då du vrider på det. Man vrider tills hjulen låser och backar sedan 12 hack. Då detta är gjort ställer man åt wirarna tills bromsen tar på 2-3 snäpp. En genväg är att justera åt bara på kugghjulen, men då man gjort så ett par gånger så kan spännområdet på länkaget som wiren drar i hamna fel och man får sämre bromsverkan. |
|
|
Tackar för utförlig beskrivning! /Tobias SUPERNATURAL |
|
|
Är det verkligen nödvändigt att släppa på viren? |
|
|
Om wiren är rätt justerad tidigare, kan man bara skruva på justerhjulet bak, för då behåller länkaget sitt korrekta arbetsområde. Får man problem med svag bromsverkan kan det vara idé att släppa wirarna för att få rätt kraft på backarna. D.v.s det kan vara värt att prova att bara ställa åt backarna till en början. |
|
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
petar man uppåt eller neråt?? åt vilket håll skall justerhjulet snurra?? ^ eller v |
|
Det blir olika beroende på vilken sida man skruvar på i och med att lösningen är spegelvänd höger mot vänster, men båda skruvar är högergängade. Dessutom tror jag arrangemanget är vändbart, så har någon rivit isär det tidigare kan det vara vänt. Egentligen är det bara att skruva på tills hjulet låser. Skruvar man tills det tar stopp utan att hjulet låser så har man helt enkelt skruvat åt fel håll och då får man vrida åt det andra. |
|
|
Det var en väldigt bra beskrivning, Ett tilläg,när backarna är rätt justerade så skall vajern aldrig vara spänd. Många tror att man justerar vi spaken, vajern kommer då vara konstant spänd, även då man släppt handbromsen och den kommer då till slut gå av. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.