AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
4.507

kommer 116d till sverige?

Sida 1 av 2
har läst att bmw ska släppa en 116d.. Länk
är det någon som vet om denna version kommer till sverige??
Coolt! Skulle vara en perfekt bil till frugan!
I med automatlåda och PDC fram + bak! =)

ska tydligen vara samma motor som i 118d fast nertrimmad.. undrar vad förbrukningen hamnar på då?? priset lär väl också sjunka en del:D hoppas verkligen den kommer till sverige
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
I takt med att effekten ökar på 118d så är det ju inte fel att sälja en bil med lite lägre effekt. Alla behöver inte 140hk utan klarar sig med lägre effekt. Jag själv exempelvis som mest pendlar i stan skulle lockas av en sådan modell.

Bara för att man vill ha en Premiumbil innebär ju inte det att man alltid har bråttom ;-)

Man får ju också tänka på att när Volkswagen lanserade sin 1,9 tdi på 110hk så blev journalisterna nästan hänförda över draget. Referenserna ändras fort...

When batman takes a vacation he does the Gumball
Bara att hoppas att den kommer hit. Vintertid har man ju ändå ingen nytta av 258 eller 306 hästar. Kan säkert bli en storsäljare med en vettig prissättning.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
116Cd vore en riktigt trevlig automobil att se på Stockholms gator i vår:)
Mvh
Asken
både 118d och 116d hade passat som coupe :D förstår itne riktigt bmw:s strategi.. caben finns både som 118d 118 och 120 och samtliga av dessa motorer saknas i coupen
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
bmw_jerry: Gör såsom Herrn själv, skriv ett brev till BMW, de om några lyssnar på sina kunder, det är därför det är världens bästa bilmärke:)
Mvh
Asken
Mer fakta finns på bmw.co.uk

116d
116 hk
10.2 0-100km/h
bmw_jerry:
Coupén ses som sportigare än sedanen därför så har dom inte 118d till coupén.
Där tycker jag BMW gör rätt, varför sätta snikmotorer i en coupé.
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Snacka om rätt bil i rätt tid. Detta kan med lite övertalning av sambo bli vår nya pendelbil!! :-)
vad tror ni att förbrukningen kan komma ner till?? vad kan utsläppen komma ner till??? tror itne det blir så stora skillnade jämfört med 118d men ändå
bmw_jerry: läs! bmw.co.uk

CO2 118 g/km. Ytterst marginell förbättring. Bättre borde BMW kunna.

Men tror ni den kommer till oss?
Martin E
Trenden mina herrar och (damer?) pekar mot små turboladdade , tror att DE även UK skttar efter Engine size (cc) samt som vi efter CO2 emissionen (g/km).
Skulle förvåna mig om dom tog in 116d i Sverige, vem skulle köpa en sån om den inte ger några större fördelar i förbrukning eller skattkostnad?

martinE: priset lär bli billigare vilket lär locka köpare
Martin E
116 Hk låter sannerligen inte mycket, den enda skillnaden skulle så vara miljösamvetet och priset bör vara stor skillnad mot 118d för att kännas meningsfullt.

Som alltid reflekterar ju inte listpriset på en ny bil dess materiella värde, utan snarare vad marknaden kan förväntas pynta för den. Varför skulle inte BMW's prissättare inse detta faktum även i det här fallet?
Martin E
@Helgeson
Hur resonerar du ? priset är väl alltid marknads baserat utom i kommunistiska länder.

Många modeller finns inte i sverige för att det inte finns en marknad just för den modellen och just skattelättnat för sub 1599cc motorer är ett skäl att tro att den inte kommer att finnas ?

Miljöbils lagarna är ett skämt visserligen men det är en annan historia..
Precis, så varför skulle inte 116d prissättas så att man maximerar försäljningen?! Dvs tillräckligt mycket lägre för att man ska överväga den framför 118d. Jag kanske missförstod dig - jag tolkade det som att du var tveksam till att 116d skulle komma att prissättas så redan från början. Miljömässigt lär det inte handla om många gram hit eller dit, så det lär helt och hållet bli en fråga om huruvida man kan leva med en ännu svagare BMW. Men med tanke på att tex 116i alls existerar, så lär de väl finnas hopp för 116d.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Naturligtvis kommer det att vara en prisskillnad som lockar en och annan. 10.000 spänn (eller vad det nu var) är alltid 10.000 spänn eftersom merpriset för en större motor är något som inte är särskilt värdebeständigt.

Jag tror dock att BMW hade haft större lycka om motorn hade dragit ordentligt mindre diesel jämfört med 118i. Varför exempelvis använder man inte 110hk dieseln som finns i Mini och Volvo? Drar den 0,45 lit/mil i en V50 så borde den ju göra underverk i en liten E87.

Är du redan användare? Logga in i menyn.