|
|
|
|---|---|
|
Funderar på en slit och släng bil till firman. Kraven är att den ska klara att lasta en del skit utan att man ska behöva oroa sig över att det blir ett litet märke här och där. Den ska vara lastbilsreggad och priset ska ligga runt 40 plus moms. Utöver detta så vill jag gärna att den ska se såpass bra ut att den går att stripa med vår loggo. Ett annat krav är att den ska vara hyggligt ekonomisk i drift. Har kollat in S 10 som jag tycker verkar både praktisk och snygg samt ligger i det prishäradet jag tänkt. Frågan är då bara, är det något att ha? Är inte beroende av 6:an, en 4-cylindrig funkar lika bra om driftskostnaden är lägre. Andra bilar jag tittat på är Chrysler Voyager, men ungefär där tar min idé om vad jag ska ha för bil slut. Vad har ni för tips och råd? | |
|
Bäste Herr Lundberg: Varför en sådan tanke när BMW finnes? Om begreppet slit och släng placeras där det hör hemma, i papperskorgen, driftsekonomi prioriteras och en BMW skola nyttjas rekommenderas denna modell: Länk Den drar hälften så mycket såsom en S10, kostar 1/3 så mycket i skatt och försäkring samt äro trängselskattebefriad. Bonusen är att den haver inget baksäte utan ett rejält lastutrymme rakt av och går lika tyst som vilken BMw som helst. Utsläpp vid körning på ren biogas, 10-20 g/km. Byggd för hand i 500 exemplar. Så bra bilar bygges icke längre som sagt. Till de pengarna. Mvh Asken |
|
| Tja, kunde kanske varit något om den inte varit momssmittat samt haft lite större lastutrymme. Gärna lb-reggad också. Trängselskatt har vi inte ännu här på västkusten. BMW är klart ok om den uppfyller ovanstående kriterier. | |
|
En bekant ägde tidigare en Chevrolet G20 van. Numera åker han E36 touring som firma bil, lånar hans devis, ju större bil, desto mer skit gör man sig till vana att släpa runt. Mvh Asken |
|
|
Liten firmabil finns redan, däremot ingen oöm som klarar att frakta lite mer. Den "lilla" är jag dessutom väldigt rädd om och vill inte hysta in de saker jag har behov av att frakta. Kunde E36:an i någon variant lasta 1.20x2.00x1.80 b, l, h, vägandes 200kg så vore det ett alternativ. Men nu är det en pickis jag måste leta efter. Några tips! Är s10 något att gå på? |
|
J.Lindström |
Självklart är det ju en pickis som gäller i ditt fall och inte en liten Bmw :) !! S10:an vet jag inte om det är det bästa valet av pickis i den storleksklassen, då är väl typ Nissan King Cab eller Toyotas version bättre, just för driftsäkerheten och bränsleekonomin !! Annars är ju reservdelar billiga just till amerikanska bilar och S10:an har bra komfort för att vara en pickis!! Men ett dåligt val är det ju inte!! |
| S10 är en helt ok pickis. Jag hade en s10 för några år sedan. Inga problem, inte överdrivet törstig (v6 + 2wd) och ser ju helt ok ut. Dock inte någon "kassaskåpskänsla" men det ska man ju inte kräva av amerikanska bilar. Ang Toyota o Nissan så är det klart att man ska ha amerikanskt om man ska köra lastbil ;) det känns mera rätt med tuggtobak och ett shotgunrack i bakrutan på en jänkare... | |
|
Har för mig att dom där "mindre" amerikanska pickisarna med V6 och 2WD är ganska rappa och körglada. En polare till mig hade en sådan som arbetsbil. Den hade förvånande bra fartresurser för att vara en lastbil med automat. Den digitala instrumenteringen som satt i den kunde man dock klara sig utan. /L |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Tycker S10 låter som ett bra alternativ för dig. Manuell men 2,2L motorn gärna flexifuel (är ju bra om du har som firmabil Miljösertifiering osv kanske funkar då? ;) Mycket trevligare än en kingcab i samma prisklass :) Låg förbrukning om du väljer en 2,2 och med manuell låda behöver du inte ens oroa dig för sliten automatlåda. Tror visserligen lådorna är bra på S10. |
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Länk Länk Länk |
|
Lägg till lite pengar och välj en nyare japansk diesel pickis alternativt Volkswagen diesel. Den här biltypen är törstig med bensinmotorer och automat kombinerat. Jag har själv haft en ny Colorado med "snål" 5cyl motor. Med snål menar man nog i jämförelse med typ Dodge hemi V8 30l/100km... |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Absolut bästa köpet kombinerat arbetsbil och familjebil är en Mitshbishi L200 (nyare modellen från-06) med största dieseln, automatlåda och exklusivepaketet så man får skinnklädsel med elsäten som gör att man får god kör ställning. Drar en liter med blandad körning, vid körning med 3 ton på släp snittar den 1,25L/mil, bra fyrhjulsdrift som dessutom är helt urkopplingsbar och driver då på bakljulen vilken en sån här bil ska! Har kört vår firmabil en del privat. Går kanonfint på alla typer av väg. En bil jag kunde tänkt mig att köpa själv om det inte var för att den kostat ca 200.000:- En annan het transportbil är Hyundai H1 (nya modellen) 170hk diesel går som ett skollat troll och är bekväm, dock finns ju inget baksäte. En bil som ligger långt långt före den så älskade WV transporter. Har aldrig kört de senaste transportbilarna från Mercedes så om den är bättre vet jag inte men H1an är kalas! Även gamla H1 ligger före de flesta andra. Gamla H1 med Crdi dieseln på 140hk är också kanonfin att köra. Men nya modellen är en förklädd sportbil ;) Men ska vi hålla oss till lite billigare bilar så hade jag själv valt en S10 och tänker du på förbrukningen ta en 2,2L med manuell låda. Vem vill åka en vidrig Kingcab från 97 när Chevroleten är helt underbar i jämförelse..? :) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.