AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.655

SKUM eltjuv 740 ial

Sh
28
Shrimpt
740ial - 93
Jag har mätt hur många ampere som åker ut ur bilen när bilen inte ens har gått i i viloläge och då ska den dra 0,06 A.

Men bilen urladdas på en natt.

Vad kan det vara som går igång efter ett tag. Har hör nåt surrande komma ur bilen som låter några sekunder och slutar sen men det återkommer flera gångar under en mindre tid. Vad kan det vara?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Känn om värmeventilerna är varma även när bilen har stått ett tag.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Sh
28
Shrimpt
740ial - 93
Kan kolla det. Kan det vara orsaken som slår på surrandet också då och då.

Andra snabba försök som man kan kolla?

Säkringar man kan dra?
Bu
42
ButterflyRacing
318is -90
740la -92
730la -92
Jag har samma problem med att batterit drar ur.
Felet har förmodligen funnits länge på min bil...då det sitter en batteribrytare i skuffen.

Surrandet som du beskriver finns även i min bil.

Finns det några svar på dessa fenomen

Håkan Carlsson
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Varifrån surrar det?

/Mats J
Bu
42
ButterflyRacing
318is -90
740la -92
730la -92
Fram någonstanns...under instrumentbrädan...eller längre fram.
Låter nästan som det skulle vara någon nivåreglering av något slag..??

Håkan Carlsson
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Det finns en elmotor som ställer anliggningstrycket på vindrutetorkarna, den sitter ungefär där. Den styrs från ett relä som sitter på vänstersidan under baksätet. Känn på reläna där, om du hittar ett som är varmt och det står ADM på det så kan du ta ur det!

/Mats J
Sh
28
Shrimpt
740ial - 93
Tja!

Kollade vad den nu låg på. Det gick ut 0.52A och när detta surrande gick igång så steg det och pendlade mellan 1.2-1.7A. Kan det påverka något att passagerardörren inte går att öppna utifrån. Kan nåt gå igång som drar ström pga det?
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Enl. ett tidigare tips från Paap Reeder"

"E32 är ju känd för att via värmeventilerna tömma batteriet p g a ström ligger på värmeventilen(erna) när bilen är avstängd som ett följdfel av ett fel i IHKA-modulen.
Sannolikt gäller detta även E34.

Bl a har jag haft det felet för något år sedan varvid man varje gång inför natten fick rycka kontakten till värmeventilerna.
Hur kul är sådant på en skala 1-10??

Har nu mekat IHKA och det visar sig enligt kopplingsschema att om man ställer vä värmevred på max-värme-läget så bryts strömmen till v.ventilerna.

Detta är ett säkerhetsläge för värmeanläggningen typ limp-home för motorn för att säkerställa att när "värme"datorerna krånglar så slipper tårna frysa eftersom strömlösa värmeventiler släpper på full värme.

Normalt ligger det på + via det vä vredet samt så klipper modulen in med minus så ventilerna drar allt efter vad tempsensorn kräver.

Således för att säkerställa att inte batteriet drar ur ... ställ alltid vä värmevred på max värme varvid övriga vred kan stå hittan som dattan."

Har själv varit med om ovannända på en 740iAL, och tipset fungerade klockrent!

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Bu
42
ButterflyRacing
318is -90
740la -92
730la -92
Bra tips !!
Men vad är botet mot detta.
Det måste ju gå att laga..??
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Antingen:
Således för att säkerställa att inte batteriet drar ur ... ställ alltid vä värmevred på max värme varvid övriga vred kan stå hittan som dattan."

Eller byt styrmodulen för värmen (ej fläktsvärdet)

/Mats J
Sh
28
Shrimpt
740ial - 93
problemet löst. bilen såld.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Ja det var ju också en lösning!

/Mats J
Sh
28
Shrimpt
740ial - 93
hehe. den enkla vägen är den rätta. nu känns bmw inte lika aktuell mer, när man sett vad som kan hända.
Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
750i -91 ,Alfa V6, Superkart, mm mm
I min var det krypström i tattar skarvningar på kabelstam pga fukt under mattan vänsterbak som jag förklarat i andra trådar
Tattar skarvar e bra de finns ingen så permanent som en tillfällig lösning HA HA ursäkta va va skarvat sa du ?
ri
12
ricmat68
3.0 CSI -73
325i CAB -87
740ial -95
Hej,
Jag har också precis fått samma bekymmer med min 74ial. Batteriet var helt plötsligt för svagt för att starta bilen. Nu har jag haft batteriet på laddning med CTEK-laddare i 24 timmar och inte fullt än. Nu till min fråga, hur kommer man åt värmeventilerna, dvs hur får man bort baksätet?? Det surrar nämligen också rätt rejält i min instrumentbräda och låter som det kommer nånstans ifrån där värmereglagen sitter. Jag har testat att sätta vänster värme till max men bilen har inga vred utan digital display och det verkar ej fungera. Tacksam för hjälp!
/Richard
ri
12
ricmat68
3.0 CSI -73
325i CAB -87
740ial -95
Hej igen,
Då ingen hade besvarat min fråga så gick jag ut och plockade ut värmereglagedelen igår för att kolla vad det var som surrade i panelen. På undersidan sitter en liten fläkt som kyler nånting antar jag och den ville inte stoppa så jag drog helt enkelt ut kontakten till den. Fläkt och värme funkade idag som vanligt men frågan är hur länge. Kan det vara givaren till fläkten som slutat fungera och därför stannar den inte?? Är det någon som vet vad den är till för och vad som kan hända om man kör utan så får ni gärna svara?
Vidare så släcks inte lampan på växellådan(P), inte ens efter 20 minuter. Ska det vara så??
/Richard
al
36
aleek
740ial -92
740ia -93
740ia -93 res.delsbil
Hej Richard.
Skulle tro att fläkten är den som suger in luft till temp.termostaten
(enl. realoem)
Antagligen får du inte rätt temp i kupe`n .
Vet ej om det påverkar på nå`t mer sätt.
Om jag kommer ihåg rätt så lyser lägena på v-lådan hela tiden.

aleek
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.