|
|
|
|---|---|
|
Vad är felet på motorn? Någon som har något förslag? Service har jag inte slarvat med gjorde inspektion 1 för 1000mil sedan på NFS i malmö bilen har gått 153XX nu. Länk Mvh | |
|
Traigt grenrör eller grenrörspackning? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Okej får väl skicka in den till NFS så dom kollar på den. Men kan det vara farlig att köra med bilen? Vill ju inte ha ett motorras. | |
|
Hej! Det såsom kunna analyseras ifrån denna film äro enligt min erfarenhet: Det kraftigare, dovare dunket såsom noteras tydligare nedifrån den ena sidan av motorn(i slutet av filmen). Läckande grenrörspackning trolig. Det lättare, mer rasslande tickandet på högljödda toner såsom äggklocka på steroider(titititi?) äro något som haver med ålder och mil att göra. Om körningen mest består utav kortkörningar äro det enkelt. Lyft av locket till oljepåfyllningen. Om det där ser ut såsom brunt klägg eller majonäs äro det icke fel att när Herr Tobias på NFS tittar på bilen be honom byta enbart oljan samtidigt och fylla på med ny helsyntetolja. Innan bilen lämnas in, slå i en flaska OMEGA 907 (löser upp allt som samlas inne i motorn sedan den var ny) samt låt bilen gå på tomgång enligt anvisningarna på flaskan. Då försvinner tickandet(efter servicen) såsom härrör sig ifrån mikroskopiskt stora slaggpartiklar såsom ansamlas i ventillyftare med mera de senaste 10 åren. Hoppas förklaringen äro begriplig för Herrn då konstnärer ser på världen just såhär. Mvh Asken |
|
|
Okej byta grenrörspackning låter jobbigt :P Bilen dom senastert 5000milen har inte varit kortkörningar utan långa måndag köra 20mil och låter bilen stå under veckan och på fredagen köra 20mil hem. Är det endast olje byte kan jag väl göra det själv? Känns lite onödigt att betala för något som tar 5min att göra själv. Hur viktigt är det att få i samma olja som redan har varit i bilen? Förslag på ny olja? Hittar dock ingen återförsäljare (i skåne) av Omega 907 =( Tackar för det utförliga svaret Asken! |
|
|
De flesta mekonomenbutikerna brukar ha OMEGA 907. Du kan ju vända dig till den lokala OKQ8verkstaden om du känner för det, de behöver ju lite omsättning de med om vi skola gemensamt klara av den hära ekonomiska krisen utav stora mått som är i antågande sålänge cheferna bara trycker på knappar och avskedar en massa folk utan att tänka mer än med IQ2.1... Mvh Asken |
|
|
Helsyntetolja är det viktigaste. Kikar du på ICA Maxi kan man hitta Mobil fully syntetic eller hos Mekonomen, fråga adekvat personal. Lycka till! Asken |
|
|
Tändkulemotor i såpass ny bil? Med fördel rent ekonomiskt kan tändstiften besiktigas också, jag kommer inte ihåg riktigt hur det ljudet var i bekantingens 528iAT av 1997 års modell men där hade helt enkelt dom lymlarna skruvat upp/ur sig själva...? God tur! The way we see the problem is the problem. |
|
|
Problemet löst? Visst kan det vara ett eller flera lösa tändstift. Hittade denna film med liknande oljud: Länk |
|
|
Nej det är inte löst än. Var inne hos nfs i tisdags och tobbe lyssna på den och han gissade på trasig grenrörspackning eller en katalysator så bilen ska in till han nu på tisdag och få det fixat =) så nu blir det hål i plånboken =) åter kommer med det rätta svaret om vad som var fel när det är löst =) |
|
|
Gissade? Det låter som en pålitlig analys... =) Det går även att använda händerna, ruska och dra på allt som sticker ut samt att ta hylsa med förlängare och plocka ur stiften och okulärbesiktiga gängorna både i motor och på stift. Att med öron ställa diagnos på ett precisionsinstrument av tysk härkomst verkar lite hillbillie, men jag hoppas det blir en moderat faktura. Dyrt är ju inte alltid lika med roligt. The way we see the problem is the problem. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.