AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
988

elhissar taklucka innerbel dörrbel larm helt dött!

la
48
lasse 37
740ia-94-95
idag upptäckte jag att centrallåset elhissarna takluckan innerbel dörrbel+larmet inte funkar funderar på om det kan ha att göra med dörrkontakterna eller något sådant,,för det går att tända innerbel. med knappen i taket o c låset går att låsa bakdörrarna ,,,eller finns den något relä eller liknande som styr dessa funktioner,,eller är det larmet som gör att det blir såhär fan va irriterande....taksam för alla svar... bilen bmw 740ia-95

åka första klass kostar lite mer...
la
48
lasse 37
740ia-94-95
ingen som vet något behöver hjääälp....

Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Kastade ett getöga i bentysmanualen och enligt den så är brytaren för dörrstängningen kopplad till en "door module" sitter längst fram inne i dörren på respektive dörr. Den är i sin tur kopplad till "general module" som sitter bakom handskfacket.

GM-modulen är en box som via en en databus (P-bus) övervakar och styr bl a centrallås, servostyrning, stolminne, taklucka, backspeglar. Kommunikationen sker alltså med hjälp av datasignaler och går ej kolla med multimeter eller dylikt.

Ett tips är att kolla upp kontakterna på GM-modulen. Det förekommer en del fuktproblem där. Jag har ju haft min beskärda del av oxideringsproblem pga en läckande vindruta. Lite mer dramatiska problem än dina dock.

*När nyfikenheten överträffar förståndet*
la
48
lasse 37
740ia-94-95
tack förr bra svar ska ta tag i problemet o grotta in mig i modulerna så får vi se om jag får igång grejjorna

la
48
lasse 37
740ia-94-95
hittar inte felet har kollat modulerna ser friska ut i lödningar o så,,funderar fortfarande på om det kan vara dörrkontakten på förardörren som gör så bilen beter sig så här,,,den reagerar nämligen inte om jag öppnar den dvs den säger inte till att dörren är öppen+att c låset bak funkar o elhissar när man styr dom från respektive dörr båda bak + passargerar dörr men inte på förarsidan elspeglarna funkar inte heller....
tänker så här om man kör med bilen när allt funkar som det ska så blir det väl så här.............. stanna bilen o stäng av då funkar elhissar+ spegelinst ända till någon öppnar dörren då måste tändningen sättas på igen för att det ska funka men om det är fel på dörrkontakte så kanske detta fenomen inträffa vad tror ni?

la
48
lasse 37
740ia-94-95
fick liv i c låset +elhissarna idag,,va inne i dörren vid låset o ruckade runt med kablarna,,,dock så funkade det inte mer än någon timma,,så är det någon som kan hänvisa med en länk på dörrlåset förarsidan så skulle jag vara mkt taksam....men dessa pisslås som fryser hela tiden är det någon som har några tips?

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Jag brukar ta bort dörrsidan och tvätta rent så gott det går med sprit/bromsrengöring utan att för mycket kommer på lacken , sen i etapper duscha igenom alla rörliga och orörliga delar med grafitolja.

Det brukar hålla sig 2-3 år då innan man får låsproblem igen , men bara om man avstår från att tvätta bilen när det är minusgrader....

Ang elen så fungerade det någon timma så bör ju felet/glappkontakt ligga ungefär där du var , försöka lokalisera och tvätta rent kontaktytorna ordentligt , ev. fint sandpapper/nålfil beroende på hur kontaktytorna är utformade.
I värsta fall kan man få göra om kontakteringen om det är väldigt sönderärgat.

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
la
48
lasse 37
740ia-94-95
provade att ladda batteriet över natten o nu funkar det ..kan det verkligen vara så enkelt...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.