|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Har ungefär samma erfarenhet, vad gäller varvtalet. Ökar något när man öppnar upp. Provade också att blåsa i röret, men oljestickan uppdragen och det bubblade och kokade nere i tråget, så nån förbindelse verkar det ju finnas. Gick mycket lätt att blåsa med. Har märkt att klegget i röret försvinner vid lång tomgångskörning, då ventilkåpan och slangarna blir riktigt varma. | |
|
Har en teori att du har haft mycket gegga i själva tryckregulatorn och resterande slangar. Sitter själv med ett system som inte är isolerat. Har då inte haft problem med frysningar eller greningen vid oljesticksröret fast det varit -23. Jag skulle nog prova med att tomgångsköra bilen länge 1tim minst för att torka systemet från klegg. Verkar ha hjälp mig iaf då jag haft mycket klegg i slangarna. Finns nog bara ett sätt att lösa det på och det är att ta isär och byta eller rengöra slangarna. Eventuellt så har du något annat problem vem vet. |
|
|
Vars sitter tryckregulatorn? Är det den runda plåtgrejen på motorns vänstra framkant? Går det enkelt att funktionstesta? Har haft bilen i värme inatt och kärringen har tagit den till jobbet så man får se när det händer igen............ TUR I OTUREN ATT JAG INTE BÖT VENTILKÅPSPACKNINGEN! Tror du att en längre landsvägskörning funkar som "urtorkning"? |
|
|
Nr 1 i länken. Urtorkningen funkar iaf för mig. Ser i slangen från ventilkåpan att den blivit ren och fin. Samt att det inte knastrar från den när det är -20 Länk |
|
|
Att ta loss slangen uppifrån ventilkåpan och blåsa ur snoret och sedan tomgångsköra nån timme gör faktiskt rent. Att kosta på ett extra oljebyte hjälper också till. Vi har haft ett jäkla konstigt väder med tjock dimma trots -10°C. Då verkar systemet jobba som en destillationsapparat :) |
|
| Upptäckte idag ännu ett standardfel på min BMW 525 E39 -03 ,frusen vevhusventilation med oljeläckage som följd ,åkte förbi BMW verkstan och fick veta att ytterligare fem BMW ägare står före mig i kön att få vevhusventilationen reparerad ,problemet är att det inte finns delar i Sverige att uppbringa för tillfället och han hade ingen aning om när dom skulle få hem nya ventiler.Tydligen har den senaste tidens kyla tärt hårt på lagret av delar till vevhusventilationen ,snacka om smart affärside av BMW, vi står i kö för att ersätta en dålig konstruktion med en lika dålig igen för ett pris av ca 5000 kr .Det verkar deprimerande att som BMW ägare har man bara att vänta in standard felen som verkar finnas på dom flesta E39 ,har BMW inte gjort några som helst förbättringar på bilarna under dom åtta år E39 funnits, för många av dom så kallade standardfelen har ju följt med från första E39orna från -96 .Har haft min E39 ett år och har redan åtgärdat flera fel som räknas som standardfel .BMW E39 verkar mer och mer framstå som en skräpprodukt i mina ögon och man förvånas att det finns så många nöjda BMW ägare ,BMW har ju mest nöjda ägare av sina bilar enligt dom undersökningar som publiseras varje år,E39 kan ju alldrig ha omfattats av den undersökningen, i så fall måste man bara ha låtit dom som ägt E39 första året komma till tals i undersökningarna om vem som är mest nöjd med sin bil, vi andra som är ägare till några år gamla E39 är nog kanske inte lika nöjda BMW ägare. | |
|
Visst dras de med en del fel E39:orna så är det. Men vad tusan skall man åka? Möjligen japanskt då, men det blir ganskla slätstruket. Ang. vevhusventilationen Frankson, så får du faktiskt en något bättre variant vid byte med isolerad ventil och slangar. Möjligen sitter den standardmonterad fr.o.m -03 om din bil är svensksåld. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.