|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Min 520iA -02 är med i gänget! Började lukta gammal FORD i kupen så jag lyfte på huven och såg läckaget i framkant på ventilkåpan. Den har just passerat 13000 mil så man blev förvånad! Verkstan trodde det var import och det är det ju då BMW inte bygger bilar i Sverige! Den har druckit 2-3 liter olja på de 2tusen mil jag haft den så felet kan ha funnits länge? Hur vet man om ventilen lagt av/fryst sönder? Tomgången stiger lite-lite,högst 50varv i min då jag lossar vevhusröret från ventilkåpan!Bröt av röret då den lossnade!!Gick av i höjd med oljefilterkoppen!Lagade med utv slang och slangklämmor!!!Klägg mm blåste jag ner i tråget med trägårdslang och egen mun!Tänkte byta olja + filter snabbt nu och göra som en annan här och skita i att byta ventilkåpspackning då den bara fuktar(SÄKERHETSVENTIL)!Har ägt 25 bilar och aldrig varit med om detta!!! Några råd? | |
|
Jag börjar misstänka att e39an är sämsta bil bmw byggt, så mycket fel jag haft på min bil har jag nog inte haft ihop på alla mina andra bilar. Nej, detta felet du har, det har inte hänt än, men det kommer nog snart det med, att man ska behöva vara nervös varje gång man åker iväg med bilen, får bli E60 snart, får hoppas på att detta är en bättre bil. |
|
|
Oj! Nu verkar motorn ha tätat sig själv! Vabra!! Kanske oljeläckaget bara var just vid frystillfället? Hur kollar jag att vevhusventillationen nu är schysst? |
|
alain |
**** itto: Jag tror inte att det är på grund att du har fått mycket problem med din egen E39 att det är samma för alla E39or **** Tobson: Du har en import BMW som inte har skyddad vevhusventillation därmed lättare för frysning. Du säger att nu motor ha tätat sig själv men vad händer om det blir riktigt kallt ingen? Det kanske är biligare att byta den nu mot en skyddad system än att vänta nästa frysning då det blir dyr för planboken när det går sönder eller hur? MVH ((Alain)) bromsningen är första tecken på rädsla !!! Länk |
|
Mig veterligt har ingen bil isolerad ventilation från början. Min svensksålda har inte isolerad ventilation. Detta problem har nog dykit upp med tiden i kallare länder. Som Alain säger skall man nog byta för att vara säker i framtiden. Ventilkåpspackningen tycker jag inte du skall byta om den håller tätt under normala trycklösa förhållanden. Bra om den släpper ut övertryck. |
|
|
Tackar för svaren!:) Cold climate=Isolerade plaströr till vevhusvent. infördes om jag förstått rätt under 2003 på BMW med sexa i nordiska länderna! Jag funderar om det finns nåt bra o enkelt sätt att funktionskolla? Vem kan svara på det?? |
|
| itto: Det är omvänt. E39 är en otroligt lyckad konstruktion. | |
|
kamel2: Jag vet att det är en mycket fin bil, skön bil att köra, men jag anser att en exlusiv bil som kostar så pass mycket som en bmw ska väl åtminstone ha ett rejält rostskydd, o massa barnsjukdomar, som konstiga eldragningar, givarfel, vibrationer som uppstår när den har gått antal tusen mil. Sådana tester ska de göra innan den lämnar fabriken, jag tror ändå att E60,E61 blir en bättre bil, hoppas jag iallafall. |
|
|
itto: Min 525i-02 har idag rullat 19000 mil. Aldrig en anmärkning på bilprovningen och aldrig ett verkstadsbesök pga fel! Saker jag har bytt: Effektslutsteg till kliman. Rätt bra kvalitèt tycker jag! Mvh |
|
|
veåtta, grattis säger jag bara, du har ju trots allt en nyare bil. Ägaren innan mig o jag har nog bytt allt som går att byta på min 528. Nu har bara givaren till kylarnivån, sätesvärmen och sensorplattan till airbagen, pixlarna i hastighetsmätaren gått sönder , kraftiga vibrationer i ca 50km/h. Höll på att glömma, rost på bakluckan o dörrar också. |
|
|
massa barnsjukdommar på en 02:a? Kan du nämna några? rost är ett problem som kommit med alla nya miljövänliga färger. De flesta nya bilar är skitdyra. Min är aldrig nämnvärt reparerad kompisen har en 528i -99 som gått 22k mil nu. Aldrig heller reparerad. Inga anmärkningar på besikning heller. |
|
|
KAMEL2: tex, pixelfel, rost, vibrationer. Använd sökfunktionen skaffa dig en egen uppfattning av kvalliten på e39an. Rosten har inte med färgen att göra, utan behandlingen av plåten innan lack, naturligtvis. tvättar min bil varje vecka, i dörrar gör jag alltid rent och avslutar med vax. Man ser att rosten kryper underifrån lacken. En annan sak:Jag säger bara, hur kan BMW bygga en motor där termostathuset är av PLAST?????????. Spricker garanterat med tiden, och motorn kokar, toppen går åt h...te. Förklara tack någon!!!! |
|
|
Rost, pixelbortfall osv påverkar inte bilens driftsäkerhet! E39 brukar sällan ha fel som gör att den blir stillastående! Det är ingen slump att just E39 hade sveriges mest nöjda bilägare 7 år i rad! Frusen vevhusvent däremot är en konstruktionsmiss! I det fallet tycker jag bmw skulle ta på sig att byta ut/uppgradera alla motorer med denna konstruktion då det kan göra att mycket går sönder i motorn när det fryser! itto: Har du koll på historik osv på din bil? Känner till en som hade liknade problem med sin bil! Han var mycket missnöjd till han fick reda på att den hade rullat 42000 mil istället för dom 12000 som mätaren angav! Att använda sökfunktionen på detta forum säger inte mycket om verkligheten! En nöjd bilägare skriver sällan det på ett forum plus att det är nog bara en bråkdel av alla bmw ägare i Sverige som hänger på Autopower! Mvh |
|
|
Jag har inte full koll på bilen, så det kan väl ligga något i va du säger. Mätaren stog på 9000mil när den togs in 2002, så den kan ju varit fifflad med innan den togs in, efter 02 har jag full koll på bilen vart enda öre som är lagt på den. Jag kanske inte ska klaga så mycket när jag inte vet hela historiken på den, jag köpte den bara för att förre ägaren hade i stors sett bytt allt som kan gå sönder, bla hela ac anläggningen, alla stötdämpare, bussningar,inklusive silent busningarna, ABS givare, pendelstag, vev o kamgivare. Vev o kamgivare har jag med bytt när jag haft den. Så vem vet den kanske har gått lite mer än va mätaren visar. Detta kan man väl kolla upp om man kör in den på BMW verkstad eller? Man kanske inte vill veta detta :-) |
|
|
Mycket svårt att kolla detta! Säkraste sättet är att kolla så mycket historik man kan ifrån bilens tid i Tyskland! Det gör man med hjälp av chassienummret. Jag gjorde detta när jag var sugen på en 540-98 på 16000 mil. den hade rullat 11000 mil när den togs in i Sverige 2001. Vid ett utdrag från en garantireparation i tyskland visade det sig att bilen efter ett år i tyskland rullat 12000 mil!! Att bussningarna och alla dämpare skulle vara slut vid 9000 mil finner jag svårt att tro på!! Så dålig är inte ens en Lada..... Åter till ämnet! Hur långt bilen än har gått så är vevhusventilationen en dålig konstruktion tyvärr!! Gäller att hålla koll på detta när det fryser på ute! Mvh |
|
|
Efter en massa läsning kring vevhusvent och frysning så provade jag att göra som en annan forummedlem hade gjort. Jag lät bilen gå på tomgång i ca 20 min (han lät den stå i ca 1tim). Tittade sen i slangen som går från ventilkåpan till v-vent. Den hade torkat upp och all gegga hade försvunnit. Körde sedan ett par mil med friska varv i motorn. Tog ännu en titt i slangen och den såg kanonbra ut. Kan nämnas att jag också tagit en vajer med bly stoppet kvar och kört ner i slangen för att kolla om det var tätt. Vet inte om det är någon placebo effekt men det kändes som om motorn blev piggare denna behandling. Det har nu gått ca en vecka sedan jag gjort det och slangen ser fortfarande bra ut. Kommer dock att göra detta varannan vecka tills jag kan byta slangarna och v-vent. |
|
|
Gämför med andra bilar så ska du snart se att E39 är en ovanligt robust bil som håller riktigt bra. Småfel uppstår som inte är speciellt dyra att fixa. Termostathsuet håller bra även fast det är i plast. Numera kan man inte köpa en lös termostat utan man byter hela paketet och där ingår plasten och givaren. Billigt är det också. Enkelt att byta. Tog mig 20 min första gången jag gjorde det. Glöm inte att E39 är mycket bra på besiktningen, bättre än v70, Toyota avensis mm. Dessutom har bmw många år i rad haft de nöjdaste bilägarna ! kanske det är så att din bil haft ett hårt liv och gått betydligt länge än det står på mätaren? Förr eller senare pajar ju allt. Du kanske borde sälja och köpa dig ett fint exemplar? |
|
|
Kamel2: Jag bytte också termostathuset, termostat+vattenpump efter bilen hade gått i kok, en liten spricka på ca 1mm var det i plasten, kunde kostat toppen, men jag hade tur att den klarade sig. Tänkte 528an skulle hänga med ett år till, sedan ska jag börja leta efter ett fint exemplar, 525 eller 530 (E60) har jag tänkt mig, men vi får se. |
|
|
itto: Om man bara kör vidare med tempen på max så blir det dyrt. Billigare att ringa bärgare. Ju nyare bil du köper desto mer plast får du. Kvaliten har också blivit sämre på E60. Dessutom betydligt dyrare bil att åka i. |
|
|
itto: oavsett om du byter till en finare E39 eller en E60 så har de lika mycket plast fast på andra ställen i bilen. Kvaliteten mellan e39 och e60 får de lärda tvista om. Själv är jag då mycket nöjd med min E60 som jag haft i min ägo i 5 år och snart 12t mil. Att e60 är dyrare att åka i är väl inte konstigt då det är en nyare bil, enkel ekvation. Men om man jämför E39 2003 och e60 tillverkad under 2003 så blir det ingen skilland i princip. Allt är ju förstås beroende på motorval, försäkring osv.. Jag har bara haft ett småfel förutom att fått byta slitdelar. Inte så farligt under den tid som jag haft bilen. |
|
|
Besiktade min 520 igår och den hade mer än perfekta avgasvärden! Lambda 100,HC 0.01, övriga 0,0!!! Verkar som ventilationen har återinträtt! Mitt tips till alla BMW sexa ägare-oavsett om man har "cold climate" i sin bil eller inte: Lossa röret i ventilkåpans framkant och för in en trägårdsslang och blås!Bubblar det i oljan så är det ok -om inte så kan det släppa medans du blåser! Rensa anslutningen mot ventilkåpan med trasa och en glasspinne. Snurra ihop en trasan och torka ur kröken i röret. Använd en trasa som inte släpper! Detta görs då andan faller på i förebyggande syfte! Var försiktig så du inte bryter av röret då du lossar den från ventilkåpan!!! Det gjorde jag och fick skarva med utvändig slang och slangklämma!Och vips så hade det röret isolering,"snik climate". |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.