AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.639

Varmluft IGEN i E38 men denna gång INTE värmeventilen

no
88
norranedre
X5 sd -08
Hej

Ska byta en läckande slang som går från motorn till värmeventilen och kom då att tänka på mitt irreterande problem som jag har fått med värmen i kupén IGEN.

Eftersom att jag har bytt värmeventilen så antar jag att det inte är den som är boven den här gången. Symptomen är densamma i stort sätt som med trasig värmeventil d.v.s. varmt när det egentligen ska var kallt. Mitt problem sitter i att luften som kommer "rakt" framifrån på passagerarsidan ALLTID blåser varmt och samtidigt är det jävligt dålig fart på fläkten.

Jag funderar över om det finns något spjäll eller liknande som kan ha fastnat eller dyligt? Är det någon som vet hur man på ett "smidigt" sätt tar sig in och kan kollla så allt ser bra ut. Observera att jag knappt vet vad jag talar om :-)

Har läst en massa om värmeventiler på forumet men detta hittar jag inte ett skit om tyvärr.

Tacksam för hjälp
no
88
norranedre
X5 sd -08
Svarar mitt eget inlägg

Hittade den här länken: Länk

Får bli till att mäta spänningen och se om det är AC-kontrollen som spökar kanske.

Ingen som har haft det här promet som jag upplever eller har era liknande problem lösts med nya värmeventiler?
Hur gick det med dina bekymmer?

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
no
88
norranedre
X5 sd -08
Fan Kalle att du tar upp det här, har liksom försökt att förtränga detta lite... hehe

Kan tyvärr inte hjälpa dig än. Men har du samma problem också eller?
Har beställt tid hos BMW för att fixa motsv. fel , blåser varmluft på vindrutan och kallt mot kroppen. Troligen ventilbyte, vi får väl se var de landar..../ Charmigt med gamla bilar, alltid nåt nytt på g.
no
88
norranedre
X5 sd -08
Ja nu har ju jag bytt värmeventilen så det är ju inte felet för mig. Hoppas för min skull att någonting annat är fel för dig så kanske min felsökning blir lättare... dock inte dyrare än värmeventilen för dig får vi hoppas
Hur har det gått för er med värmeregleringen?

För ett par år sen hade jag också problem med värmefördelningen och bytte då värmeventilerna, vilket gav omedelbart resultat. Nu under våren har jag återigen tyckt att värmestyrningen inte riktigt funkar som den ska. Det blir varmare i bilen än vad man har ställt på klimatanläggningen. Måste typ ha 17°C inställt om det ska bli runt 20°C i bilen. Eftersom värmeventilerna är relativt nybytta tycker jag att man borde kunna utesluta den orsaken. Vad kan då felet bero på? Kan det vara fel på själva styrenheten till klima´n?

Ett annat sak som jag har dragits med ett tag är det här:
Länk
Boven i det dramat ansågs vara styrenheten till klima´n. Skulle man slå två flugor i en smäll genom att byta den tro?

"Bensinen är alldeles för dyr för att slösas bort på tråkiga bilar"
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Om jag minns rätt nu, så har jag för mig att jag någonstans läst att det finns möjlighet att kalibrera om AC-styrenheten om börvärde och ärvärde har för stor avvikelse.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
go
141
gotis
730-94 E38
2 tips:

ett rykte säger att det sitter små fläktar bakom gallerna i AC panelen som drar in luft från kupe´n för att mäta temperaturen, dessa blir igensatta med damm och följdaktligen så fungerar inte regleringen, blås rent eller dela panelen och gör rent.

jag hade problem med mina ventiler på min förra 7:a och jag hällde helt enkelt i vattenpumpsmörjning i kylarvätskan, 2 veckor senare var mina problem borta.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
ett rykte säger att det sitter små fläktar bakom gallerna i AC panelen som drar in luft från kupe´n för att mäta temperaturen, dessa blir igensatta med damm och följdaktligen så fungerar inte regleringen, blås rent eller dela panelen och gör rent.

Det sitter bara fläkt bakom det ena gallret ( i alla fall på min -99a)

Enklast att testa om denna fläkt fungerar och inte är igensatt är att ta en liten bit av t ex hushållspapper och se om det sugs fast mot gallret. Gör det det då funkar det som det ska. Trillar det ner så ger inte fläkten nåt undertryck in genom gallret, och är då antingen kaputt eller igensatt av damm.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Jo dessa galler som sitter precis bakomför mugghållarna kunde ju ha haft bättre placering. Ställer man varm dryck framför blir det väldigt kallt i bilen, omvänt blir det varmt i bilen om man ställer kall dryck där.

Något de inte riktigt tänkte igenom tror jag :)

---
Min bil: Länk
Jag har bytt såväl värmeventiler som kontrollenheten, men problemet kvarstår. Låt oss nu hoppas att en omkalibrering löser problemet!

Mvh,
Kalle
___
Uppföljning så här några år senare...

Efter byte av kontrollpanelen samt värmeventilen fyllde vi även på lite gas samt kalibrerade in den nya kontrollenheten. Sedan funkade allt perfekt.

Exakt vilken av åtgärderna som löste problemet vet jag emellertid inte, förmodligen var det panelen.

Mvh,
Kalle
___
elmotorerna som styr spjällen i värmepaketen har en tendens till att säga upp sig ibland oxå tyvärr
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.