AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
21.397

Rostätare? funkar de verkligen ?

Ko
128
Kotchak
e30 320 Coupe -86

Goddag gott folk!

ja just de, tjejens 320 e36 har börjat rosta på insidan av bak skärmen. vill inte kalla de rost riktigt då plåten e hel och hård, har inte hunnit bli kexig än, men de finns kraftig ytrost om man nu ska kalla de så, då det har blivit blästrat med tiden, dvs tittar man på på själva skärmen ser man ingen rost, men tittar man nerifrån upp vid hjulen så ser man att de börjat rosta. .. hehe hoppas ni hajar vad jag försöker få sagt.

Min tanke var att applicera rostätare sedan tektyla området efter rostätarbehandlingen. kommer de funka tro ?

Nu till frågan.
Rostätare? funkar det verkligen ?

Jag är mkt skeptisk när de gäller sånna här mirakel medel, men efter en googling på nätet såg jag många inlägg i diverse bilforum där man diskuterade rostätaren, finns många toknöjda samt lika många missnöjda personer.

1. så hur e de nu, funkar det med rostätare eller inte?

2. Vad är de för skillnad mellan rostätare och rostomvandlare?

3. hur går man tillväga när det gäller rostätaren? ska man tvätta området först? slipa? sedan applicera?

4. kan man tektyla över efter rostätaren har gjort sitt?

ja just de, jag är mkt väl medveten om att det bästa alternativet är att göra det riktigt, dvs ersätta plåten eller blästra, men jag saknar kunskap och pengarna går till viktigare saker så av den anledningen behöver jag ej bli påmind om denna alternativ.

Mvh

J.B
Rostätare funkar ,,, håller på med en A-traktor åt pojken o provat det ,, grov rost bör slipas bort först så det värsta är borta ,,annars får du göra behandlinge om o om flera gånger ..

Bläster är ju alltid bäst , men rostätare ett bra alternativ , men tar längre tid ,,bra på svåråkoomliga ställen ..

Lägg på rostäre och låt det vara enl brukanvisning , spola rent , gör om det till all rost är borta , sen målar du med primer och lack sen kan du tektyla..

Värt att prova

J.B

Länk
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Det finns nått som heter "Smedjans rostlösare" det är en 20%ig fosforsyra och den funkar kanon. Grym oxå på avlagringar i badrummet/köket typ kalk på kranar.

Precis som J.B säjer ska du lägga på primer och färg innan tektylen.
Ko
128
Kotchak
e30 320 Coupe -86

okej tack så mkt för svaren grabbar.

grejen är ju så att tjejens bil är inte i utställningskick så målet med detta är att man vill förhindra att skitet sprider sig.

när ni säger att lägga på primer, hur menar ni då? jag köpte biltemas rostätare som ska tydligen fungera som primer enligt uppgift, är de samma primer vi snackar om :)?

jag är inte så kunnig så ni måste ursäkta mig för de hehe ..

mvh
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Vilken rostmumsare upplever ni fungerar bäst då?
J.B
Jag har använt Turtels rostätare som funkat bra , det är ju inget trolleri medel som svich tar bort rosten på engång , utam man kan få upprepa proceduren flera gånger ..(beroende på hur grov rost det är )

Rekomenderar att du köper Primer (rost skyddsfärg ) som är lite känt ,, och som går i hop med lacken du skall måla med så du inte får färgresning eller så färgen delar sig !! ..

Brukar åka på en firma som heter Bildetaljer ,, där kan man köpa färg efter färgnumer på bilen , samt få den i burk , eller spray flaska ,,,

J.B

Länk
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Körde turtles rostomvandlare på tjejens corolla för 2 år sen sen sprayade jag bara över med vanlig lackfärg från mekonomen. Har börjat krypa fram på några få ställen igen men till 95% håller det fortfarande rosten i schack. Den bästa fulmetoden jag stött på!!
Ko
128
Kotchak
e30 320 Coupe -86

hmm intressant...

är också ute efter samma sak, jag vill hålla rosten i schack på hennes bil, saken är så att det är väldigt lite rost, men rost som rost vill man ju inte ha.

tänkte fixa de nu till helgen men jag är fortfarande lite osäker om hur man går till väga när man ska applicera rostätaren på plåten.
Efter man har satt på rostätaren ska det enligt uppgift bildas en svart hård massa? ska man skrapa bort den och göra om allt igen eller ? eller kan man tektyla direkt över den?

mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.