AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.745

E61 Touring- hur ska öppning av bakluckan vara egentligen?

sk
12
skistar
525iA Touring (E61) 192Hk
Nybliven BMW ägare igen vilket än så länge känns bra även fast det blev en beggad med 5000mil på nacken.

Jag är osäker om min baklucka dock är riktigt frisk. Jag läste i manualen att den ska öppna sig lite själv, men vad menas med detta?
Min lucka måste jag dra/öppna ändå från startläget och den stannar på vägen upp om jag inte trycker på.
Kan det vara gas/olje(?) dämparna som är dåliga eller går det att ställa in dessa på nåt sätt? Eller det kanske ska vara så svåröppnat?

Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Stämmer att den skall öppnas lite själv när du trycker på knappen på handtaget. Det är dock bara ca 1cm som den öppnas, den frigörs bara från låset kan man säga. Sedan får du dra lite själv och sedan skall fjädrarna göra resten. Går den inte upp hela vägen själv så kan fjädrarna vara slut, inte helt ovanligt på E61 då luckan är tung och fjädrarna lite i klenaste laget. Vissa tappar trycket när det är kallt så de funkar normalt när det är sommar igen.

Har du inte el-öppning så går det inte att ställa hur mycket den skall öppnas.
sk
12
skistar
525iA Touring (E61) 192Hk
Tack Robert,

Då låter det som att dämparna tagit slut och får leta efter några bra beggade förmodar jag.
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Med beggade dämpare gör du bara jobbet många gånger i unödan då de beggade oftast inte är bättre än dina egna. kan desutom vara tuft att hitta till en E61, är inte många på skrotar....

MVH
Sakke
Gi
7
Gixxer_power
530XI -05, 6vxl manuell, komfort/adv paket, M-paket
Jag har ett liknande problem fast jag har elbaklucka, det började med att min tjej inte lyckades stänga luckan riktigt då den stod i en backe, hon tryckte då till den på ena sidan och då låste den sig där, nu går det inte att frigöra den via vajern eller via "elstyrningen".
Den låser sig om man låser via vajern men har som fastnat på ena sidan då man försöker öppna den, någon som har något tips?
ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
Hej, har haft samma problem med mina bakluckedämpare och fått dem utbytta 3 ggr (via nybilsgarantin).

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.