AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
20.379

HiFi-Högtalarsystem vs HiFi-System Professional

120d
Är BMWs redan dyra HiFI-Högtalarsystem värt att uppgradera till HiFi-System Professional vid ett nybilsköp?
Eller finns andra ideèr på vettig uppgradering av Radio Prof,USB ingång,HiFI Högtalarsystem?

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Jag personligen tycker inte Hifi 676 är särskillt dyrt (5300kr brutto), med tanke på vilken skillnad det är från std-paketet. Std-paketet duger till ljudböcker, thats it.

Vad jag upplever man får när man går från 676 till 677 i just 1-serien är i stora drag bla
-förmågan att spela något högre
-bättre artikulerad och definerad midbas, lättare att tex följa en kontrabasslinga i en jazzlåt utan att allt blir gröt
-lågbasen går något lägre
-möjligheten till enklare EQ-inställningar (bra!)

Det är inga Gigantiska skillnader, och ingen av anläggningarna får håret att resa sig på en hobby-hifi-nörd som jämför med en seriös hemma-anläggning.

Bra ljud, och vad som är tillräckligt bra ljud är såklart högst subjektivt.
Den enda som kan avgöra om det är värt slantarna för dig, är bara just du själv, så leta rätt på en ÅF med en 1-serie med bägge systemen och jämför.
Observera att 3/5-seriens Hifi prof 677 inte är detsamma som sitter i 1-serien, så det tjänar inte till att jämföra med en sådan.
Wi
39
Windsor
325i -06
Jag har 325 e90 med Radio professional. Ska tydligen vara samma högtalare som standard? Ingen höjdare måste jag säga. Ljudet i farsans S60 utklassar (OBS! endast ljudet ;) ).

Några tips på uppgraderingar? Bara byta högtalare kanske räcker för att få hyffsat? Eller ska man lämna in den på t ex MDS eller "PM-shopen" el liknande för en större uppgradering?

////Martin
uh
38
uhlander
325iA -06
523i -06
530dA -09
Windsor,
Radio Bmw Professional är bara en bättre radio/cd enhet. Den har inget med högtalarna att göra. Om man inte valt ett högtalarpaket som tillval kan jag tänka mig att det låter ganska tråkigt.
I min E90 har jag både Radio Professional och Hifi System Professional LOGIC7 (13 högtalare, 2 basar) och det låter riktig bra.
Men jag kan hålla med om att Volvo har väldigt bra ljud och kostar bara en bråkdel av Bmw:s högtalarpaket.
Har åkt 120d som i efterhand monterat proffessionalstereon och inget annat.
Riktigt grym skillnad, det gick att spela högre med samma kvalle samt en mycket trevlig basdunk.

Johan S
www.bimmer.se Länk
CS#4079/SC#580
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
tycker faktiskt bmw har väldigt dåligt ljud orginal om man jämför med vissa andra märken. ta som exempel volvo! vilket ljud dom lyckats pressa in i sina bilar även fast det inte är dyraste bilen på marknaden. men alla verkar ju inte satsa på en sån enkel komforthöjare (iaf i mina ögon) som ljudet är. har en bekant med en Bentley continental gtc och oj vilket pissljud ja tyckte det va för att vara en bil för 2milj!
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
Om du tycker ljudet i Volvos bilar är bra så har de uppgraderat ljud i de bilar du har provlyssnat. Original är rena skämtet.

Professional + Hifi i en E91 (09) låter riktigt bra och räcker mer än väl för mig iaf. Håller också med om att standard i en BMW inte är någon höjdare.
Wi
39
Windsor
325i -06
Det är bara att tittta på högtalarelementen och jämföra. Bmw har (bortsätt från logic) två små i framdörrarna och två i bakdörrarna. Hittar nån fler? Volvo har riktigt bra stora element i hatthyllan plus dörrarna. Jag tror absolut inte det är fel på stereon, bara snålt med element.

////Martin
Da
95
DaytonaE36
320d touring -10
Sitter även ett extra bas-element under förarstolen på de nya e90, läs nedan:

Radio Business CD
Multiantenn, AUX-ingång, scan-funktion, CD-spelare, MP-uppspelning, automatisk volymreglering, fem högtalare (inkl fyra diskant- mellanregisterhögtalare och en centralbasenhet under förarstolen).

Radio Professional
Omfattning som radio Business CD, utöver detta en ��-radsdisplay för utökad visning av uppringda telefonnummer, namn eller färddatorns funktioner samt anslutning för CD-växlare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.