AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
726

Min e30 strular med laddtrycket.

Ti
14
Timp_a
BMW (E30)3(20)i Turbo touring-89
Hej.

Har en E30 med en turbo konverterad 520 motor års 94. Saken är den att han inte riktigt vill ladda ur som han ska. Han har fungerat hur bra som hällst innan men nu vill han inte vara med i martchen längre.

Symtomen är att när laddtrycket kommer och han suger så börjar han hoppa, men enbart om du kö på "torrt" vägunderlag och INTE på t.ex. snö, is o.s.v. Fattar inte vad problemet är. Det kasnke låter konstigt men de är så de är. Kollade hur turbon mådde idag och den verkar vara ok. Frågan är då vad skulle de kunna vara för fel annars?

MVH Timmie
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Låter mer som den spikar. Men är dock inte säker.

Gå in på www.pure-pf.com där kommer du säkerligen få svar ang din överladdade bmw
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Det är nog när drivhjulen släpper från asfalten, då kan bakvagnen hoppa
jättemycket. Det är inget ovanligt fenomen, har med friktionen att göra.
Eftersom där är sämre friktion på snö och is så spinner den lättare då,
det gäller även på grus.

mvh stefan
Ti
14
Timp_a
nja. de är inte riktigt så att han börjar hoppa p.g.a. friktionen. altså han laddar och laddar och återigen laddar, under tiden han laddar så hoppar han. efter ett tag så släpper han och sticker iväg med en jävla fart. men de sjuka är att han laddar som vanligt på halvt väg underlag:S

jag vet inte ska byta stifften och kollar tendspolarna samtidigt. får se om de kan vara de.

mvh timmie
cl
157
clew_e30
325ik m50 turbo -87
324td Touring -92
318is -90
Det tycker jag låter som att det misständer...

halvt=halt? När det är mindre motstånd för maskinen blir de ju inte lika stora påfrestningar så det är möjligt att tex tändstiften orkar ge gnista då men inte när det blir lite motstånd.
Sätt i nya stift å banka ihop gnistgapet till 0,5mm och testa, annars lägg in ett inlägg på pure-pf så får du nog fler/bättre svar.
Ti
14
Timp_a
de sitter nu nya stift i. hittade ett problem. kommer inte ihåg men de var en till 2 stycken tendspolare som glappade. dom var inte åtdragna ett dugg. fick typ dit dom igen då en av pinnbultna var sönder gängad. därefter har jag kört lugnt med honom idag tillsjag tänkte pröva trycka till lite då han fungerade och laddade som han skulle. men bar en gång. jag antar att de kan ha varit dom tendspolarna som satt löst som har ställt till problemet. men jag tror dom gängar ur av vibrationerna av motorn, lr e jag helt ute och cyklar? har doc inte kollat om dom sitter löst efter de.

menar hlt vägunder lag.

mvh timmie
cl
157
clew_e30
325ik m50 turbo -87
324td Touring -92
318is -90
Det låter rimligt. Hämta en ventilkåpa på skroten eller nåt så du får dit skiten ordentligt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.