|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Nu blir det mer OT, men ändå fortsättning på en sak som kom upp kanske.... Efter rekommendationen ovan om Redline Oils dieseltillsats åkte jag och köpte två flaskor 85 Plus. Länk I lördags tankade jag fullt (på Preem) och slog i en hel flaska, som rekommenderades för tidigare obehandlade motorer. Söndag kväll körde jag till Jönköping (33 mil) och har sedan bara kört fram och tillbaka till jobbet här. Igår när jag skulle parkera hamnade jag lite långt fram i fickan och skulle då starta om bilen för att backa en meter, då startade den inte på första försöket! Gick bara runt på starten, men tände inte. Vred då av och försökte igen, då startade den. Jag blev livrädd då det var precis så det var för snart två år sen då jag fick byta en spridare och lägesgivaren för vevaxeln. Idag körde jag till Göteborg på morgonen, inga startproblem; men dålig ork. Ingen kraft alls om man gasade för fullt, kändes nästan som ett varvstopp. Gick bra att öka farten om man smög sig på, men inte om man växlade ner och drog på. Likadant på vägen tillbaka till Jönköping. Kan det här ha med dieseltillsatsen att göra? Jag har bokat tid på verkstan här i Jönköping i morron bitti. När jag beskrev problemet funderade han direkt på att jag hade skit i bränslet. Senaste service var en Insp.1 för drygt 2000 mil sedan, då byts väl dieselfilter, eller? Jag har inte bytt lägesgivaren för kamaxeln så det kanske är dags nu. De får väl göra nån felkodsavläsning och kolla läget.... Nån som har några andra uppslag? Bilen har gått snart 15.300 mil. Nu blev jag väldigt trött på den igen.... Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
Erik: Du verkar ha mer otur än del flesta :-( Själv åkte jag också till Mekonomen och köpte en flaska 85 Plus förra veckan, efter att ha fått rådet i tråden här. Har absolut inte märkt av några problem alls! Rörande ämnet i tråden, så är min har BMW haft min bil över dagen, och de skall ha fixat problemet nu :-) Skall bli intressant att höra hur de har löst det, när jag hämtar den i morgon. Är glad att jag köpte bilen hos en handlare, så jag har 3 månaders garanti. Får skicka en lilla tack till Hoffsten Motor, somhar hanterat detta på ett mycket bra sätt! |
|
|
Tack för sympatierna! Har läst lite här nu och konstaterat att dieselfilter inte byts vid Insp. 1 (?). Således skulle det alltså bli c:a 10.000 mil mellan varje byte. För mig som nästan bara åkt diesel de senaste 22 åren låter det väldigt mycket. Ska det inte räcka att serva enligt tillverkarens rekommendationer? Ska man behöva hålla ordning på själv vilka grejer som ska bytas oftare? Vi får väl se vad de säger på verkstan i morron.... Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
Var väl egentligen inte rätt tråd för mitt problem, men inte liten uppföljning är väl inte fel.... Enligt felminnesavläsningen var det bristande bränsletryck ibland. Med hjälp av den informationen lokaliserade verkstan felet till bränslepumpen som sitter under förarstolen, den lät illa. Pumpen i sig ger inte ifrån sig något felmeddelande utan de får felsöka utifrån informationen om lågt bränsletryck. De hade ingen pump hemma i Jönköping, inte Branzells heller. De hittade dock en i Grästorp så jag tog den vägen hem. De rekommenderade att jag även skulle byta bränslefilter så jag köpte ett sådant också. I Grästorp tyckte de även att jag skulle köpa grenstycket för bränsleledningarna, eftersom det lätt går sönder när man bryter lite i slangarna. Pumpen kostade 2750 kr, filtret 500 kr och grenstycket 59 kr. Förra helgen var jag dock på båtmässa i Göteborg och blev full sen så jag orkade aldrig byta pump.... Fick chansa på att köra en vecka till utan att byta, med ny pump och verktyg i bagagen..... Funkade, men tappade orken ibland. Idag åkte jag till OK och bytte pump, jättelätt! Riktiga slangklämmor till den, inte sånna där klämda plåtbitar. Det jobbigaste är att ta loss och sätta dit plastskyddet. Noterade att det saknades tre fästelement (en plastnit, en skruv och en mutter) till denna kåpa. När jag började felsöka värmaren själv i höstas var jag noga med att sätta tillbaka allting, men bilen har ju varit på auktoriserad verkstad ett par gånger sedan dess.... Dessutom var en skruv längs framkanten dragen i plasten bredvid plåtclipset! Det går inte med lejt folk! ;-) Bränslefiltret kunde jag inte byta eftersom jag fått fel modell. Det som sitter i min bil har slanganslutningar på ovansidan, det jag fick var med gängat hål i mitten och hål runt om. Får be dem byta det i Jönköping på tisdag när bilen ska in på oljeservice. Då ska de även få byta en givare till parkeringsvarnaren fram, det var det felkod på, samt dämpare/fjäder till bakluckan. Sen blir bilen jättebra igen! :-) Har även bestämt mig för att i fortsättning byta bränslefilter vid varje "stor" service, d.v.s. dubbelt så ofta som BMW föreskriver. 5000 mil känns tillräckligt på ett filter. I båten byter jag både primär- och sekundärfilter varje år, där har då bara c:a 1000-1500 liter gått igenom. Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
Hej Erik, Hur långt har din bil gått? Det låter som du har en himla otur med den. Min har passerat 30 000 och jag inte haft sådär odefinierbara problem, som är svåra att lösa/hitta. Utan det har varit turbobyte, stag, bromsskivor och andra tydliga lättfunna fel. Björn |
|
|
Hej Björn! Mätaren står på drygt 15.300 mil nu, när jag fick hem den i mars 2007 stod den på 9.520 mil. P.g.a. att jag hade en tjänstebil kvar började jag inte köra med den förrän 2007-05-01. Bilen har haft en ägare (privatleasing om jag förstod saken rätt) i Tyskland, jag har kvar kopia på Fahrzeugbrief som visar det. Jag har beställning på bilen (på €59k) med samma namn som i registreringsbeviset och kvitton på alla (fyra) servicar samt stämplad servicebok som stämmer överens med kvitton, alla i närheten av förre ägarens hem. Varken jag själv eller en del "experter" tycker att slitaget på inredning m.m. tyder på att bilen gått längre. Två auktoriserade verkstäder har kollat att det inte finns några "garanti-jobb" gjorda i Tyskland. De tror inte heller att bilen gått längre, men ingen vill skriva något "intyg" på det. Detta gör att min bedömning är att mätarställningen är korrekt, men man VET ju aldrig.... När jag läser på det här forumet får jag intrycket att de här bilarna inte är bättre än så här. Fler som bytt värmare efter 5-7 år, bränslepump vid 15-20.000 mil, flex-slangar på avgassystem verkar gå åt en del.... Fel på spridare (insprutningsmunstycke) verkar vara mer ovanligt, jag fick byta en innan jag kört 100 mil med bilen. Vet dock att även andra bilmärken med Bosch insprutning fått byta dessa ibland. Lägesgivare till vev- resp. kamaxel verkar vara mer regel än undantag att man byter, oavsett motor. Jag har "bara" bytt den till veven än. PDC-sensorer verkar också vara en förbrukningsvara, precis som att den elhydrauliska öppingen av bakluckan tappar orken. Om knappar som man aldrig trycker på till värmen "självspruckit" i andra bilar vet jag inte. Rostproblemen verkar också vara rätt utbredda, jag har fått framdörrar och baklucka utbytta; men nu har "garantin" gått ut.... Det som irriterar mig mest är att radiomottagningen är kass. Jag kör rätt mycket och börjar bli trött på att ladda sex skivor varje vecka.... Jag hatar bilar som krånglar, och ALLT ska fungera! Jag köpte en välutrustad bil för att jag ville ha de grejerna och det var inte den billigaste på marknaden då, snarare tvärtom..... Men, jag får väl sälla mig till entusiasterna som kan svälja alla kvalitetsbrister med hänvisning till körglädjen! ;-) (Jag hoppas att viss ironi går fram, även om det inte finns några riktiga smileys här) Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
Glömde en sak.... Roligt att höra att din bil gått så långt utan större problem, ja turbon är väl lite dyr kanske. Min ursprungliga plan var nämligen att behålla bilen tills den gått 30.000 mil, minst. Min förra privatbil, en MB E300TD -96, körde jag från 14.600 till drygt 31.000 mil. Nu när det krånglat en del har jag varit sugen på att byta, men det kostar mycket pengar.... Tror att jag är mer sugen på att bygga ett garage där jag får in både bilen och båten hemma i värmen, nu med ROT-avdrag och allt. Då kan jag ligga hemma å skruva sen.... Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
| Asken : Var har du hört att OKQ8 ska ha någon speciell diesel? Vad jag vet är det bara Preem (med sin ACP) och Statoil (med något likanade additiv) som är speciella, de övriga ska vara identiska. Och då rör det bara om någon promille tillsats i Preem och Statoils fall. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.