|
|
|
|---|---|
|
Har en 518 -95 som "endast" gått 42.000 mil. Det har uppstått ett problem senaste månaden vid kallstart. Startmotorn går runt ett par varv för att sedan stanna eller nästan stanna. Verkar som om det är något som går tungt. Trodde först att det var batteriet som började ge sig. men har nu bytt och problemet kvarstår. När bilen går igång verkar den inte gå på alla cylindrar första 30 sek. Går sen hur rent och fint som helst på alla varvtal. Det försvinner även en del kylavätska, inga mängder, några deciliter/100mil. Har ny kylare och verkstad har provtryck systemet så det är inget läckage. Har en teori om att toppen läcker in vatten i en cylinder så det försvinner. och när man stannar motorn trycks den varma kylvätskan in i cylindern. När motorn sedan ska startas måste vattnet i cylinern tryckas ut vilket skulle förklara varför motorn går trögt i en position samt att stiftet är blött och så cylinern inte är "med" första 30 sek. Någon som känner igen problemet eller har någon teori? Robin | |
|
Jag tror din teori är korrekt - antingen har du en spricka i toppen som det läcker in kylvatten genom, eller så är topplockspackningen kass. Kanske inte helt nyttigt för motorn att 'slå stopp' mot en vätskefylld cylinder, men startmotorn orkar nog å andra sidan inte med att kröka något i vevpartiet...... Borde vara enkelt att kolla teorin genom att plocka ur tändstiftet på den 'misstänkta' cylindern innan startförsöket, då borde det dels gå runt lätt och så borde det spruta ut kylvätska genom tändstiftshålet. Om du inte vill att motorn ska starta med ett tändstift ur, kan du ju plocka bort de andra tändkablarna från stiften innan du drar runt på startmotorn. |
|
|
Ska börja med att plocka ur och kolla hur stiften ser ut. Borde ju gå att se om något stift får fukt på sig, så jag vet vilken cylinder jag bör kolla. Borde inte en läcka i toppen visa sig vid trycktest? Robin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.