|
|
|
|---|---|
|
Hej! Efter att ha läst mycket på nätet om Nankang NS-2 sommardäck, så har jag nu mer eller mindre bestämt mig för att köpa sådana. Dimensionen kommer då bli 195 *55 *15". Med nuvarande däck (195*60*15") så ligger motorvarvet på ganska exakt 3000 rpm vid 100 km/h. Hur mycket mer kommer motorn varva med 55-profil istället för 60? | |
|
Jag avråder dig från att köra på 195/55 R15 eftersom 195/60 R15 redan har liten diameter jämfört med 205/60 R15 som åtminstone är original på min 323 E36. Det får inte skilja mer än 3% eller 5% från dimensionen bilen är registrerad med. Hastighetsmätaren kommer dessutom att visa alldeles för mycket fel. mvh Tomas |
|
| Det skiljer inte mer än ca 3 % i rullomkrets mellan dimensionerna du angivit. Gränsen är 5%. | |
|
Det som är intressant är hur mycket det skiljer mot dimensionerna bilen är registrerad med. Jag tror den har samma originaldimension som min, d.v.s. 205/60 R15. Då skiljer det 5,02%. Mitt tips är att kolla vad det står i registreringsbeviset och jämför rullomkrets längst ner på sidan under Diverse->Lathundar i menyn till vänster eller på Länk som dessutom räknar rätt. :) Jag håller mig helst till de dimensioner BMW tycker det ska vara så hastighetsmätaren visar de ~5% för mycket som den är kalibrerad för. De finns att beskåda på Länk. Med 195/55 R15 kommer hastighetsmätaren att visa ungefär 10% för mycket. mvh Tomas |
|
|
För att ge ett svar på den ursprungliga frågan så kommer varvtalet fortfarande vara 3000rpm vid 100km/h enligt hastighetsmätaren. Skillnaden blir att bilen då kommer att köra ungefär 90km/h verklig hastighet istället för ungefär 95km/h med rätt dimension på däcken. mvh Tomas |
|
|
Är det inte större dimension på däcken orginal? På min enligt transportstyrelsen ska min ha (och det har den också) 225/50R16. Ang. den dimension du skrivit gör det inte så himlans stor skillnad eftersom det är så lite du går ner. Möjligt att du kommer märka att andra bilister kommer ligga nära dig på vägen hem på motorvägen för att du kör för sakta. Menar det som mätare kommer visa fel men det kommer inte handla om några större felvisningar. |
|
|
Tack för alla svar! Kollade på vv.se och där står det att däckdimensionen ska vara 185*65*15. Nu upptäckte jag att det fortfarande är ok mönster på mina Pirelli P6000, så jag kommer inte köpa nya däck fören nästa sommar igen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.