|
|
|
|---|---|
|
Efter att ha jagat runt hela forumet efter en "How-to-do, step-by-step" i forumet med dåligt resultat ska jag nu försöka att sammanställa fragmenten jag hittade och förklara hur jag gjorde. Så här byter ni dieselpump på en E 34, 525 TDS -94: 1. Konstatera först att det verkligen är pumpen som är paj. Det finns många snarlika symptom som bör ses över innan pumpen byts. 2. Skruva loss insugsröret och alla slangar som är kopplade dit samt kontakten till syregivaren under insuget. Allt detta tar ca 10 minuter 3. Lossa fläkten. Notera att den är "fel-gängad" Det finns två varianter att släppa på muttern, antingen slå med en hammare på nyckeln, den brukar släppa direkt. Sitter den däremot fast som min gjorde, bygg en egen låspinne (låser mellan skruvarna på vattenpumpen). Jag tog ett plattjärn ca 15 x 2 mm, slipade ner ett spår på ca 10 mm som höll om skruven. Ta bort fläkt och fläktkåpa. Detta tar ca 10 minuter om allt går bra. 4. Skruva loss röret från vaccumklockan på insuget samt under luftfiltret i framkant. Lossa övre kylslang vid toppen och böj det bakåt så att kylvattnet inte rinner ur. Lossa även slangen från kylröret som går efter motorns framkant, plugga bägge ändar. Röret lossas vid blocket (1 st 10mm skruv), håll röret intryckt mot blocket och vik det rakt upp. Lossa slangen från vaccumpumpen och vik undan den bakåt. Detta borde ta ca 15 minuter 5. Skruva loss remspännarens lock (Insex 17mm) samt de två andra skruvarna och dra ut den. Lossa spridarrören vid spridarna (17 mm). Detta borde ta ca 10 minuter 6. Åk ner till BMW eller din lokala Dieselmek och låna en avdragare till pumpen samt låspinne till svänhjulet. Det kostade mig 500 kr i deposition och en påse bullar... 7. Skruva in avdragaren i botten i det hål som remspännaren satt i. Innan dess ska du skruva loss muttern som håller pumpdrevet förståss... Öppna oljelocket och vrid motorn tills du ser nocket peka ca kl 14 (sett framifrån). Då kan du pilla in låspinnen i hålet som sitter under startmotorn, gömt i vecket inne vid blocket. Rucka fram och tillbaka på motorn så att pinnen verkligen låser. Detta tar 5 minuter. 8. Ta en vass rits eller liknande och markera gamla pumpens läge noggrannt så du verkligen ser när den nya ska monteras. 9. Lossa pumpen från pumpsidan. 2 st 13 mm muttrar samt en skruv i bakkant. Det fästet kruvar du även loss från pumpen så går det lättare att få ut den sedan, sitter med 2 insexskruvar. Detta tar max 10 minuter 10. Skruva in skruven i avdragaren och tryck ut pumpen. LÅT AVDRAGAREN SITTA KVAR!!! Annars faller drevet mer i motorn och du får plussa många timmars onödigt jobb till detta. Lirka ur pumpen, det borde gå lätt, lite trassligt med rören kanske, men dom sitter bra där dom sitter. Detta tar 5 minuter 11. Upp men gamla pumpen på arbetsbänken och lossa spridarrören. Jag markerade dom för att komma ihåg vilken ordning dom skulle sitta, det sparade lite huvudbry. Jag passade även på att lossa hylsorna som spridarrören satt på. I dom sitter (i ordning mot pumpen sett) en stålbricka, fjäder, en liten ventil (2 delar) och kopparpackning. Bytte packningen samt shimsade upp dom med stålbrickor så alla fjädrar höll samma längd. Räkna med 45 minuter här, noggrannhet och renlighet är en dygd som säkert betalar sig. 12. Montera nya pumpen. Krysskilen kan vara lite lurig att få dit, men det går. Tryck ner den i framkant så går det lättare. Pressa avdragaren mot blocket så känner du när kilen ramlar in rätt. Skruva dit muttrarna, men låt den inre sitta lite löst tills dess du ställt in pumpen. Den yttre skruvar du åt efter att ha måttat in pumpen någorlunda efter dina ritsade markeringar. Samma med det bakre fästet, skruva åt insexskruvarna, men löst på skruven i blocket så att det går att vrida pumpen lite. Det låter kanske bökigt, men tar faktiskt inte mer än 10 minuter! 13. Montera tillbaka allt som demonteras och förbered dig på att provstarta. Återmontering är trist och tar en stund, 40 minuter senare bör du vara klar. 14. Starta bilen. Den kan säkert gå lite rått och låta som en gammal traktor, men det är helt ok. Låt den gå till den får lite arbetstemperatur innan du ställer in den. 15. Inställning. När motorn är varm lossa då muttern du drog åt på pumpen. Jag tog ett hammarskaft och förde ner det mellan 1:ans och 2:ans cylinders insug och bönde försiktigt emot pumpens lock. Vrid pumpen till det att motorn börjar dieselknacka, släpp sedan tillbaka något till den låter som den ska. Med den fria handen drar du åt pumpen igen. Det tar inte så många minuter det här... 16. Att sedan dra åt pumpen är trång och bökigt, ta bort insuget igen så går det mycket snabbare och lättare. Nu borde det vara klart! Summa sumarum, arbetstiden borde ligga på ca 3 timmar för amatörmeken och jobbet är INTE svårt om man är noggrann. Kosta på dig nya insugspackningar, 174 spänn på BMW är inget att bråka om. Jag tror att arbetsbeskrivningen är hyfsat komplett, någon liten detalj kanske är missad, korregera mig gärna. Lycka till! -Ett problem är bara en lösning i arbetskläder | |
|
bra guide!.. Jag plockade loss min pump på en 525 tds -97 e39. Har en fundering.. Jag gjorde detta utan specialverktyget. satte dit en stl 28 hylsa och en stålpinne igenom denna (och vidare genom drevet som extra säkerhet.. ) 2 frågor: - Reagerade på att mitt drev inte hade minsta önskan att dra sig någonstans.. hylsan behövde aldrig hålla fast drevet, det stannade ändå.. Kan detta vara varningsflagga kring kedjespänning? Oklart huruvida drevet hade hängt sig nånstans, kan ju vara så också. - Packningarna till spridarrörsinfästningarna. Följde de med i packningssatsen till pumpen? Pierre |
|
|
Det låter vettigt att hylsa 27 borde funka om den är lite längre, men var försiktig så att den inte glider ur medan arbetet är igång. Specialverktyget gängas på plats dels för att hålla i drevet, men även för att pressa ur pumpaxeln. Det går säkert att lirka ur pumpen med en stor dos tålamod, tur och eventuellt milt våld. Det är kanske någon som har ett verktyg på forumet som kan delge oss andra om dimension på hylsan samt gängsnittet? Kedjespännaren håller fast drevet lite grann, jag tror inte du behöver oroa dig för det. Packningarna hade jag i lådorna och dom finns att köpa på ex.vis El & Diesel, de kostar inte många kronor. Det är vanliga kopparpackningar, men jag rekommenderar att byta dessa till motsvarande aluminium, de är mjukare och håller tätare. Ett bra tips att komma ihåg även till spridarrören... Stålshimsen tog jag från den gamla skrotade pumpen. Lycka till! //Daniel -Ett problem är bara en lösning i arbetskläder |
|
|
Fick plocka loss min pump 2 gånger, då jag första gången missade packningarna runt bakdelen på pumpen. Dvs där spridarrören ansluter + locken på den sidan. Här lyckades jag få bort det bakre locket (sitter med 4 torx) utan att rubba de interna delarna.. Kan nog inte rekommendera att lossa det locket utan att ha koll på grejjerna, kan lätt rubbas. Solklart är att specialverktyget för att lossa pumpen går att klara sig utan. Fick loss min 2 gånger endast mha en 28-hylsa och en stålpinne genom denna för att knacka loss pumpen med. Svårast tyckte jag var att få tillbaka pumpaxeln i drevet korrekt igen. |
|
|
Fasen lotuz, du lyckades alltså med den bakre oringen utan att släppa ställverket? Trodde jag faktiskt inte skulle gå (om du menar denna delning) Länk Hälsningar, Patrik |
|
|
Jepp.. o bilen startade också..:) Om det blev korrekt är väl en annan fråga..:) Jag drog loss de 4 insexbultarna.. sakta släppte på två diagonala så att fjädrarna avlastades jämnt.. sedan sista centimetern såg jag till att fjädrarna stog upp och lossade från "locket" först och inte från rotordelarna i "botten".. tittade in, det jag kunde se föreföll fortfarande sitta på plats.. Jag antar att det var den pinnen som gick upp till ställverket som hoppar loss normalt sett? Fick iallafall väck packningen och lyckades pilla dit den nya utan att rubba innanmätet.. sedan försiktigt dit med locket igen och passa in fjädrarna.. Möjligheten finns alltid att ngt hoppat väck som jag inte sett, men då borde den inte startat..:) (provade starta då jag hade planer på annan pump ändå).. Nu går den hyfsat, galet bra vrid i den.. (men det är nog bara jag som inte kört den på ett tag..). startar lätt, jag är nöjd.. Hur gör dieselmecken när man ställer in pumpen, tar väck insuget igen och dit med mätinstrument? Dyr historia? Kan jag genom att vrida på pumpen ställa in den lika bra utan att öppna ställverket? |
|
|
Glömde skriva, den där tre-kantade specialhylsan på bakänden var måttligt rolig att få loss.. satt duktigt hårt.. För er som letar dieselpump i skåneregionen såg jag 2 st på returbilen malmö idag dock hade man tagit ställverken från dem. |
|
|
Hm, rörde du nånsin ställverket? Att ställa grundtiming på pumpen har jag inte riktigt blitt klok på varför man gör eftersom databoxen optimerar hela tiden. Jag har faktiskt inte justerat min pump med mätverktyg efter jag monterade tillbaks den, testade även att ställa den i ändläge åt bägge håll men märkte aldrig nån skillnad i gång. Nu säger inte jag att du ska skita i det, men hade du ritsat läget innan du tog bort den? Då kan du nog ha den enligt ritsen och köra en stund iaf. Att justera görs nog enklast med insuget bortskruvat eftersom det är svårt att lossa fästmuttern som sitter under det, men att demontera/montera insuget gör man ju på några minuter nu (har övat några gånger minst sagt) Hälsningar, Patrik |
|
|
Jag hade den inne för o fixa "läckaget" hos en firma i skurup.. 1½ vecka senare skulle denne pensionera sig och var inte sugen på att ta sig an ett större ingrepp.. Denne fixade endast ställverket.. fanns mao ingen anledning för mig att ge mig in där andra gången. Har planer på att köra så här ett tag.. även besiktiga då den lyckades få körförbud pga utebliven efterbes. kan inte tänka mig att dessa traktorerna kan skilja i utsläpp om de är taskigt intrimmade.. jag får prova..:) |
|
|
Att ställa in pumpen är inte så svårt, men lite omständigt kanske. Sist jag gjorde det gorde jag så här (på inrådan från BMW's dieselmeck): Riv loss insuget och lossa pumpens två fästmuttrar i framkanten samt fästskruven i bakkant. Dra sedan åt den yttre muttern som du kan komma åt när insuget är på plats igen. Montera tillbaka allt igen. Starta motorn och låt den gå på tomgång några minuter innan du börjar. Släpp på den yttre muttern så du kan vrida pumpen. Bilen borde nu gå ganska rått och pumpen kommer att skaka rätt duktigt. Jag tillverkade ett eget verktyg för att kunna vrida pumpen medurs (från förarplatsen sett), ungefär som ett brytjärn med en kraftig böj nertill. Ju längre brytjärn, ju finare kan du justera. Vrid pumpen till dess att gången blir mjuk igen, släpp sedan tillbaka så att du är på gränsen till den råa gången, där ska pumpen fixeras genom att skruva åt den yttre muttern. Stäng av motorn, av med insug mm och skruva åt pumpen ordentligt. En fundering jag har är om det går att starta upp utan insug (förutsatt att allt runt insugen är kliniskt rent förståss...). Det hade ju underlättat inställningen betydligt. Någon som har provat? //Daniel -Ett problem är bara en lösning i arbetskläder |
|
|
Jag försökte ställa in pumpen med den lös.. men fick den inte till att gå annorlunda.. nu är den snudd på rå .. och lite skakig i tomgången.. men går mkt fint i övrigt. Ang att provstarta utan insug.. - kan avsaknaden av turbo påverka där? |
|
|
Rent teoretiskt borde ju turbon först ge effekt vid gaspådrag menar jag. Jag har haft bilar med kass turbo förut och tomgången har inte påverkats av avsaknaden av turbotryck... -Ett problem är bara en lösning i arbetskläder |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.