|
Sida 5 av 5
|
|
|---|---|
|
StefanL, ok. Detta kan jag annars skriva under på: "Jag tror Flåklypa i någon annan tråd skrev något i stil med att BMW är inte bäst på någonting, men en oslagbar kompromiss. Det tycker jag är en bra beskrivning och det är inte billigt att konstruera och tillverka sådana kompromisser." Kör man riktigt hårt och även på bana så hittar man nog lätt bilar som är ännu vassare på just detta, utan att de behöver kosta skjortan. Har inte kört ju dessa på bana men jag kan tänka mig att en Opel speedster alt Lotus (Elise, exige), Porsche Boxter, Mini Cooper GT eller någon annan liten GTi-bil. Egentligen uppför sig bättre på banan än tex en BMW 3-serie. Men om man sedan väger in några fler egenskaper så väljer jag oftast BMW beroende på den fina kompromiss den är som Flåklypa formulerat. Dessutom en kompromiss som stämmer bra överens med hur jag vill ha en bil. Andra personer söker andra kompromisser med större betoning på tex ekonomi, driftsäkerhet, komfort etc. och väljer då med fördel andra märken. Ingen bil är bäst på allt! |
|
|
Ja, jag skulle helst ha en ren leksak till bil, som Porsche Cayman, Lotus Elise (eller kanske dess syskon Opel Speedster). Av dessa har jag bara kört Porschen och den spelar ju väghållningsmässigt i en annan division än BMW 3-serie. Tyvärr väsnas den förskräckligt mycket, vilket för mig gör den helt oduglig till långfärd (vilket är synd för i övrigt tycker jag den är bekväm). Dessutom behöver jag kunna hysta in fru och barn samt en del packning. Således, en kompromiss behövs, där jag har så vassa vägegenskaper jag kan få inom ramen för en bil som är tillräckligt rymlig, bekväm och med god kvalitetskänsla. Den mest lyckade kompromissen av detta slag som jag kunde hitta var E90. Visst finns det bilar som är bättre på bana, eller komfortablare, ellerrymligare, eller billigare, osv, men till skillnad från E90 presterar dessa för dåligt på ett eller flera nyckelområden. |
|
|
Ja, detta var bra formulerat! MVH Sakke |
|
|
Mycket bra BjörnB. I detta resonemang håller jag fullt och klart med dig. M3:an är kanske den bästa kompromissen som finns om man vill ha en snygg, snabb, säker och även bekväm familjefraktare(två barn utan barnvagn), och dessutom kunna ta några varv på bana i bland. //Stefan |
|
|
DrSakke du har powerpost! MvH Bmw 4-ever |
|
|
Martin E: Jag har hört ett rykte om att dom flesta varorna som finns i världen INTE säljs till självkostnadspris! Hemska tanke..! >< Varför kostar en BMW mer än en Lada? Kostar verkligen en ask med Ipren 45 kronor att tillverka? Innehåller en modern, sjyst mobiltelefon verkligen komponenter och material för 4-5k kronor? Tjaa.. Är det inte en orättvis värld så säg? En BMW kostar, som du säger, sjukt mycket mer än andra bilar just för att det är en BMW. Det är precis samma anledning som att en rock från Burberry Possum kostar tiotusentals kronor mer än en rock från H&M. BMW kostar inte sjukt mycket. Snarare alldeles precis lagom. För visst är det en BMW du har och inte en Audi eller en Mitsubishi? :P |
|
|
Själva grundpriset är det ofta inte något fel på när det gäller BMW men men tillbehören tycker jag är svinaktigt dyra. Och det är ju ofta inga komplicerade grejor som det däremot är i en drivlina. Styvare fjädring o dämpare, färddator eller vad du vill är ofta standardprodukter ändå. För att inte tala om " die neue augen" allstå xenon, enkel mekanik o elektronik. Skinn kostar också hutlöst mycket extra. Påslaget från slitstark textil till skinn i bilen är ju vad en hel vanlig soffgrupp i skinn kostar inkl ram o stoppning på EM. Men likväl kryssar man för allt i t-behörslistan! Man är nog tokig egentiligen. |
|
|
Men det går runt i alla fall ;) Länk |
|
|
Drar ner investeringar med 1,5% till 4,2 miljarder euro... Ha ha ha, vilket svenskt företag i världshistorien har någonsin kommit i närheten av dom slantarna. =) Tummen upp för Klatten! The way we see the problem is the problem. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.