|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
Herr Slyngel och pojkvasker, nu börjar det i alla fall bli fason på 1:a raden! Vet Ni måhända varför ett hjärta och en prima schnabel runtom föredras istället för @? Skriver Ni det på ett papper medelst en prima penna Ni säkerligen stulit ifrån eder arbetsplats så ser Ni själv:) Det äro Ni säkerligen för bekväm för.... Semper Pax et Amor. Fritt översatt till prima svenska, Kärlek, fred och fasthet. Om icke något av de två förstnämnda styr samhället, vad får man gripa i då tro tills dess intelligentian vaknar så smått? Vad känner Ni till om prima Svea Rike egentligen? "Marviken", världens enda oljedrivna kärnkraftverk, gör just detta landet till ett unikum samt även bör man skratta åt att någon eller några försett oss med ett 3/4 färdigbyggt kärnkraftverk såsom äro bara att tuta igång i stort sett. Vidare finnes 3 prima förberedda anläggningar färdiga att ta i bruk. Tar nog ½ år att börja bygga på om någon sätter fart på beslutsfattarna på Vattenfall... Äro man riktigt avancerad bygges Marviken på den nya teknologin "Iter" baseras på, dock såsom allt EUanknutet så utreds det i 10 år utan att hända något... En ansvarskännande förutseende medborgare skriver givetvis brev till adekvata beslutsfattare om ämnet så de själva får förbereda sig en aningens... Beträffande edert könlösa bilval så äro det icke kutym att ange sin personlighet i den automobilen man väljer? Själv väljer jag både biogas samt tolvcylindrig kärlek ifrån münchen alla dagar i veckan fram tills dess en eldriven eller motsvarande GT-vagn ifrån SAAB produceras i detta landet. Om Erlander var det sista vi haver haft av Statsmannaskap av dignitet i detta landet, vem bliva då nästa riktiga statsman om det icke äro någon APbesökare? Haver BMW något tvivelaktigt förflutet? De är ett företag såsom många andra, på den tiden, i det landet, med dess historia såsom de hanterar på sitt vis, var tvungna att utföra det såsom beordrades, annars var det bara arkebusering såsom gällde. Jag har frågat människor som levde på den tiden, både motståndsfolk och passiva "nazister". Sedan när får någon som helst totalitär regim taga liv, det är ett helt annat subjekt såsom icke bör beblandas hur statsregimer haver styrt hela länder en gång i tiden. Det finns så många ointelligenta individer såsom faller i fällan att "tycka synd" om folk. Korrekt uttryck äro att det finnes många tragedier. Enskilda historier där de mer behöver en fast hand att luta sig emot för att ta sig vidare. Se hur Tyskland utvecklades efter att ha blivit bombat i bitar. Marshallplanen var likväl grundad på kärlek och långsiktighet. Så långsiktig att Tyskland förmådde betala dels majoriteten av Eus expansionsnota, dels kostnaderna för sin egen återförening. Lika lite sänker jag min egen intelligens till en nivå att kommentera enskilda fall i olika länder. Det räcker med att konstatera att vi i Svea Rikes huvudstad har 8000 uteliggare som är betydligt mindre omskrivna än vad sjutton som helst för pladder runt hela jordklotet. Att sedan hela den tyska statsmakten kring 1925-45 grundade sig på Organisation Todt det säger väl sig självt vad det skola bära hän? Vet Ni vad såsom äro ett tvivelaktigt förflutet? Att intressera sig mer för att tro på Ufon och vetenskap(hur mycket av vetenskapen är baserad på kärlek?) än att veta vilken vilja och strävan som byggde allt det vi haver att tillgå idag. Köra fort kan vem som helst göra. Att färdas med dignitet och värdighet tager sin lilla tid. Dock haver Ni valt en prima automobil, knappast könlös, snarare relativt miljöanpassad i dagens mått mätt. Det Ni behöver är en person såsom kan visa Er hur intelligent Ni äro de facto, annars hade Ni lagt ned. Vågar Ni mötas öga emot öga tro? Mvh Asken |
|
|
De mången miljoner ryska medborgare såsom stupade i andra världskriget kanhända äro en orsak till att verkligen försöka finna både fasthet samt fred i framtiden. Kan en statsman måla en tavla kan han nog skriva på ett fredsavtal. Krig äro ju den värsta sortens miljökatastrof mänskligheten kommit på näst gratistidningarna.... Mvh Asken |
|
|
Nockenwelle: "Martin E, du skriver "Jag är lika styrd som alla andra här och får betala för det..". Kan du (och tydligen alla andra) närmare förklara vem du är styrd av och på vilket sätt." Nu är det ju inte martin som svarar, men kan inte låta bli. Om du tror att du inte är styrd av någonting så är du en rimligt farlig person, då den som inte är medveten om det , är den som är lättast att styra. Jag kan rabla upp ett antal styrande faktorer i våra liv: Reklam (tro inte at det produceras reklam bara för att det är kul); Lokala(svenska) kulturtraditioner(varför kör så många Volvo i Sverige?); Lutheransk pliktetik; dagens värden vad gäller konsumtion och hur man man ska se ut för att verka framgångsrik; auktoriteter i form av myndigheter och forskare; svensk lag, av vår vilja att ha det hela tiden "bättre"....... Ja, you name it. Vi bilintresserade blir ju styrda av att vi tycker att ett högst abstrakt begrep som "körglädje" är viktigt när man köper bil, og Biltidningarna bland andra "auktoriteter" berättar för oss vad det i sin tur är och vilka bilmärken levererar..... MVH Sakke |
|
|
DrSakke, i mitt språkbruk är det mycket stor skillnad mellan styrd och påverkad, men jag tror ärligt talat inte att jag har påverkats särdeles mycket av reklam, för jag möts inte av särsklit mycket reklam om BMW. Dessutom är den reklam jag sett om bilar i allmänhet så pass fjantig att den mest slår tillbaka på biltillverkaren, i alla fall i mina ögon. INget av det du skriver talar egentligen för att jag ska ävlja just BMW, snarare tvärt om. |
|
|
JA, styrd är kanske ett för starkt uttrykk, men i princip så är det det samma. Blir du påverkad till att välja ngt framför ngt annat så är det ju "styrning" av dina val. Mycket av det jag skrev är ju generella exempel, det borde du ha sett. Dock har ju mycket av detta en indirekt effektt på våra val. Menar du att dina val inte har blivit påverkad av den generella bilden av BMW som "sportigt" märke, med goda köregenskaper, premiumkvalitet osv. Var tror du detta kommer ifrån??? ja, reklam och marknadsföring genom motorsport(en form av reklam) . Nu är det ju så att BMW levererar ganska mycket av det som vi upplever som sportiga egenskaper, kvalitet och generell image. Men varför uppskattar vi dessa egenskaper? Ja , det ger en känsla av välbehag och viss känsla av att vi har "lyckats" med det vi gör och att vi har valt "riktig" utifrån värden som omgivningen ger oss.Samtidigt som vi kanske kan identifiera oss som en viss typ av person/grupp . När 50% av folk kör VOLVO så kanske har man behov för att vara "individuell" och skilja seg från mängden, BMW har väl en image som er en direkt motsats till Volvos genomtrygga bild- då är det väl optimalt att välja det om man omedvetet(eller medvetet) vill retas med grannen. Så nog blir vi "styrda" vare sig vi vil eller inte. Du skulle bli förvånad vad folk gör, bara det är rätt person som ger instruktionerna. Det finns god forskning på detta. Vi är generellt sett otroligt styrbara med t.ex grupptrykk, och det vi uppfattar som auktoriteter(biltidningar???). MVH Sakke |
|
|
Jag vill nog mena att styrd är ett mycket starkare begrepp än påverkad. Styrning är betydligt allvarligare än påverkan. Om jag t ex säger till en person att en viss bil är himla bra, då påverkar jag kanske den människan, men för att det skall kunna kallas styrning måste jag göra något som som begränsar den människans handlingsfrihet och det gör jag inte i detta exempel. Att påverka en människa är inte fel, men att styra en människa ser jag som klart negativt. Skillnaden är fundamental. Bilden av BMW som sportigt hade varit irrelevant om bilarna inte levererat. Jämför med Saab, som i sin marknadsföring prånglat ut bilden av sportighet, men det räcker att åka till Saabhandlaren och provköra, så står det klart att denna sportighet bara existerar i reklamen, och därmed faller den platt till marken. Om något får den reklamen Saab att framstå i en löjlig dager. Jag uppskattar sportighet därför att jag kör bilen på ett sportigt sätt. Jag tar ut bilen och kör på krokvägar i ett tempo som definitvt kräver sportiga egenskaper hos bilen. Jag tar ut den på bana för att köra den ännu hårdare.Det är därför jag uppskattar egenskapen "sportig". Alla människor är inte sådana att de använder sina bilar för att markera något gentemot omgivningen. Att det finns människor som gör det betyder inte att alla är sådana. När det gäller forskningen som du anger får du gärna redovisa den. Jag har arbetat som forskare i 12 år och har ganska god förmåga att skilja på vad som är vederhäftigt och vad som inte är det. Därför är auktoritetstro ett ringa problem för mig. Nu vart det mycket om mig här, men jag tror det är fel att utgå från att alla människor är så "styrbara" med reklam och annat. |
|
|
Hejsan igen! Nu hänger du dig på uttrycket "styrd" Jag försökte göra det klart att det var ett något starkt ord, men att det ofta används i sammanhanget. Det är väl ingen här som tror eller har antytt att vi går i en slags grupphypnos eller hur? Det är klart att produktet måste leverera, och det sade jag också. Men Nog finns det en god del folk som köper saker bara för en viss image(som är styrkt genom att egenskaperna fyller förväntningarna till en del) ??? det kan du inte neka. Det är ytterst få som använder bilen så som du beskriver. Jag har inte sagt ett ord om att "alla" är lika, eller att DU skulle vara speciellt påverkad. Dock är det ganska naivt att påstå att reklam i alla dets former inte fungerar generellt sett. Nu svarade jag i generella termer eftersom jag tycker detta är intressant. Att tro att svaret bara gällde dig er väl lite häftigt. Till slut, det handlar inte om TRO på auktoriteter, och huruvida det är ett problem för ngn. Faktum är att vi som ART är relativt utsatta för påverkan från det vi medvetet eller omedvetet uppfattar som auktoriteter. forskning som jag hänviste till är försök som är gjorda dels på 60-tal,där man plockade folk från gatan(med "normal" bakrund och utbildning) och darefter bad försökspersonerna ställa frågor till en annan person(skådespelare) i ett annat rum (synlig och hörbart) om personen inte svarade eller svarade fel så skulle man ge en elektrisk stöt. Tror mig minnas att det var 2/3 av försökspersonerna som fortsatte att ge stöt på trots av att de verkade vara i starka smärtor/strömmen var av dödlig styrka eller att personen under "förhör" inte var "medveten" längre. Instruktionerna gavs av en person med vit rock....... Sedan fins det enkla psykologiska försök som visar att t.ex i klassrumssituation med 10 pers, så svarar nr 10 fel på frågan(sammanlikning av en objekt med flera ritade figurer och man skulle ange den figuren som var av samma storlek som objektet) som hun/han vet är fel om de 9 före svarade fel. här vil jag minnas det var över 70% som gjorde detta. Är på inget sätt statistiskt genomfört, men illustrerar vår psyke ganska bra. Finns ju praktiska eksempel från verkligheten där folk i stora mängder gör fel trots att de vet bättre(propaganda + statlig auktoritet över längre tid) MVH Sakke |
|
|
Jag tror naturligtvis inte att all reklam är fullständigt utan inverkan på människor, och jag tror säkert att det finns de som medvetet eller omedvetet skaffar en viss bil som till exempel "imageförstärkare", men frågan är hur vanligt det är och på den frågan har vi nog inget svar som är ens i närheten av säkert. Försöken du nämner är inget nytt, men det svåra är ju att generalisera utifrån dem. Det är tämligen klart att reklamen mestadels inte når effekt. De flesta människor utsätts för reklam för en mängd bilmärken, men lika förbaskat ratar de de flesta av dem. Jag har på intet sätt fört statistik på hur ofta jag utsätts för reklam för respektive bilmärke, men jag har väldigt svårt att tro att BMW dominerar stort. Mängden reklam har säkerligent dominerats av övriga märken, men trots det har jag aldrig köpt en bil av dem. Det finns några enkla sätt att minska påverkan av reklam. Ett är att, som jag, i stort sett helt rata reklam-TV. Ett annat är att vänja sig att söka text vid läsning av tidningar. Bilderna i tidningar är sällan informativa och väldigt ofta just reklam…… Jag har varit med i en undersökning av reklamen i morgontidningar och det visade sig att artiklar hade fastnat, men reklam hade passerat obemärkt. Jag vet dock inte hur andra deltagare påverkades, och jag tror att min princip (text är bra, bilder skräp) är ganska ovanlig, men folk får väl ta sig i kragen och bli lite mer intellektuella. Att jag hänger upp mig på styra-påverka beror på att jag tyvärr sett många exempel på att argumentation och slutsatser blir helt missvisande när den betydelseglidningen sker. Sen att det blev mycket skrivet om mig själv beror delvis på att du skrev: "Nu är det ju inte martin som svarar, men kan inte låta bli. Om du tror att du inte är styrd av någonting så är du en rimligt farlig person, då den som inte är medveten om det , är den som är lättast att styra." Jag tolkade "du" som att det var riktat till mig. |
|
|
Intressanta inlägg från många utav er. Jag tror att de flesta(undantag medlemmarna på Autopower:-) i dag inte känner någon större skillnad mellan flertalet bilmodeller i exempelvis premiumskiktet vad gäller körkänsla, bromsegenskaper, inbyggdbalans, kurvegenskaper mm. Man har helt enkelt inte någon möjlighet att testa var gränserna går. Och det enda som verkligen kan urskilja bilarnas egenskaper är aktiv körning på bana. Därför tror jag många uppskattar en Volvo V70 eller liknande lika mycket som ex en BMW eller Audi. //Stefan |
|
|
Hej! Ja, det sade jag faktiskt i starten, mest för att du ställde frågan. efter det gled det ut i mera generella termer. Ofta ett problem då man försöker att få sagt det man vill. Har ju inte möjlighet (eller önskan) att kommentera dig persoligen då jag inte känner dig, och således inte kan ens drömma om att ha nog kunskap om dig för att göra det. Beklagar. Bara en komment till. Glöm inte att det är inte bara TV- och tryckt reklam som är reklam. Alt av indirekt reklam som motorsport(som BMW är bra på) , associering till andra sporter (segling, tennis, golf) , Produktplacering i filmer ÄR REKLAM. problemet är att vi inte är väldigt medvetna om det alltid. Det är ju så man bygger upp en "image" och varumarke, alltså hur vi uppfattar märket. Se bara på audi,ändringen från att ha varit en dyrt utrustad VW passat i slutet på 70-talet(och man var på vippen till att avsluta AUDI som märke), till att vara ett premiummärke som är atraktivt för "alla" skedde på ca 20 år , och det är stort sett uppnåtts med produktplacering/sport och annan medveten reklamstrategi. Självklart kombinerat med bra produktutveckling. Men mycket är som förr, Det är fortfarande en dyrköpt VW i grunden...... Vi på autopower är nog inte genomsnittliga bilbrukare, inte ens bland BMW-ägare. När jag ser på mina svenska vänner som väljer bil, så snakkas det om BMW,Mercedes etc, men de flesta hamnar på Volvo eller SAAB av tradition(och delvis pris).De påverkas av omgivningen som tycker allt annat är vräkigt. Val av bil är altså påverkat av omgivningen(släkt, vänner, arbetskamrater).Därav är de inte heller mottagliga för reklam. Dock är dom väl medvetna om t.eks BMWs sportliga image och lockas i viss grad. Och som sagt DET är resultat av ihärdig arbete genom media/andra forum. Då träffar man den kundgruppen som söker de egenskaperna/imagen. MVH Sakke |
|
|
Altså enkelt: Om bara dom som var genuint intresserade av att köra bil, och använder bil på bana köpte BMW, så skulle det inte säljas så jävla många BMW eller hur??? Samma med audi, alla köper inte quattro- men likaväl vill associeras till det och använder det som argument om märkets förrträfflighet. Hade vi köpt bil bara för förflyttningens skull så hade väl alla kört huyndai eller liknande. MVH Sakke |
|
|
Intressant tråd. Då grundlagen definerar att det man uttalar såsom en privat ståndpunkt så kan det mesta dryftas... Dock äro kanhända icke majoriteten utav befolkningen i Svea Rike bekanta med ett antal ting. Varför betalas det icke ut de pengar såsom behövs? Kan det bero på att pengarna de facto är "slut"? D v s överförts ifrån samhällsnyttiga instanser till männniskor såsom sitter på de i stora högar numera? Pengar som ligger på hög börjar bara mögla förr eller senare ändå uttalade en vis bekant till mig. Ungefär såsom att liksvepningen har inga fickor... Kikar man i en synnerligen uttråkande bok, utgiven 1993, författare anges vara Hr Statsminister? så kan en del utav förklaringen finnas där. Det är en sakfråga. Statsministern själv såsom person är en prima karl. Ett ypperligt exempel på skillnaden emellan sak och person. Nyttja gärna denna kunskap och sök er bakåt i den svenska historien. De såsom står bakom boken har däremot ett kollektivt ansvar för en del av helheten idag. Boken får en att somna rätt kvick f.ö. Angående reklam så sök själva, nyttja gärna altavista för den äro reklamfri. Skriv till exempelvis "Reklam är hjärntvätt" och läs och begrunda. Ytterligare en förklaring till att samhällt ser ut såsom det gör idag. En BMW är alltid en BMW och kommer alltid vara en BMW. Ett unikum alla önskar få tillgå. Därför de äro populära att stjäla. Dessutom lever vi välan alla i ett relativt dömande samhälle idag och även sådant tager generationer att bygga upp.... Fasthet är bra, att förvisa folk till skamvrån gör inget bättre. Det såsom behövs är en nationell samling över alla politiska partigränser, en riktning utstakad och lite intern självrannskan. Kombinerat med kärlek såklart. Om stress tömmer själen och få har en aning om hur känslig den är i sitt innersta inre, då behöver väl det välan kännas lite till en början innan förändringsprocessen startar? Mvh Asken |
|
|
Jag har vänner, ja faktiskt även bekanta som har andra bilmärken än tyska som ojar sig för bensinpriser, försäkringar och verkstadsreparationer. Måndagsexemplar kan man dock aldrig försäkra sig emot, man kunde däremot (vet inte hur det är ställt med dom nya) köpa bil som byggts med stolthet och av noggranna hantverkare. I löpsedlar idag ställs det mest krav, både av arbetstagare och aktieägare så det är väl inte så mycket stolthet kvar, inga skyldigheter, bara rättigheter. Salig Wallenberg vänder sig i omaket. The way we see the problem is the problem. |
|
|
StefanL, jag tror det ligger något i vad du säger. Inte på så sätt att det krävs bankörning för att märka skillnaderna, för det går alldeles utmärkt även på vanlig väg (men då blir det sällan laglig fart). Däremot tror jag att de flesta inte är tillräckligt vassa förare – och de har helt enkelt ingen ambition att bli det heller. Det finns dock egenskaper i en BMW som inte kräver full satsning in i kurvorna för att märrkas. Även i mer sansade farter så ger styrningen ovanligt god feedback. Det kan ju kännas trevligt, även om man inte använder denna feedback i sin körning. Att materialvalen känns mer påkostade i en BWM än i de flesta bilar är nog inte bara tomt prat, och det märker man lättare om man inte kär som en flåbuse. |
|
|
Frågan för tråden var ju varför BMW är så dyra (vilket i sig är ett påstående som kan ifrågasättas). Vad jag vill mena är att bilarna har egenskapet som kostar pengar att åstadkomma och att prislappen motsvaras av verkliga egenskaper hos bilarna. Möjligen borde kanske frågan ha varit annorlunda ställd, t ex: Varför är så många beredda att betala för egenskaper de inte begriper sig på – och inte heller använder? |
|
|
"Jag tror att de flesta(undantag medlemmarna på Autopower:-) i dag inte känner någon större skillnad mellan flertalet bilmodeller i exempelvis premiumskiktet vad gäller körkänsla, bromsegenskaper, inbyggdbalans, kurvegenskaper mm. Man har helt enkelt inte någon möjlighet att testa var gränserna går. Och det enda som verkligen kan urskilja bilarnas egenskaper är aktiv körning på bana." Håller inte alls med att man måste vara duktig och erfaren bilförare eller köra hårt på landsväg eller bana för att uppleva BMW:s kvalite vad gäller körkänsla. Jag själv upptäckte den sköna känsla att köra BMW på 80-talet då farsan lånat hem en nästan ny 318i e30. Innan hade jag i huvudsak övat med en nästan ny Volvo 745. Oerfaren som förare och det gick i lungt tempo. Man kan säga att jag blev såld direkt. Växellåda, koppling, motorkaraktär och den relativt direkta styrningen ihop med förarmiljön. Jag var bilintresserad redan då men hade inte tittat åt BMW som mest var ett gubbmärke med dyra reservdelar i min värld. Jag hade planera skaffa en 240GLT med grupp A-vinge eller en 360 ;) Men första bilen blev en 318i e30. Ett annat exempel. Var i förra veckan och provkörde bil åt hustrun (måttligt bilintresserad). Hon hade i princip bestämt sig för Audi A2 (som var liten, snål och snygg) men fick henne att prova en 116i. Tog 10 minuters provkörning (i lungt tempo) sen var inte Audi A2 aktuell längre... Med detta vill jag inte säga att BMW är världens bästa bil men de är förbannat sköna att köra. |
|
|
Nu när jag har bytt (ner mig) till Ford Focus C-Max, kan jag säga att jag förstår varför BMW-bilar är dyra. Efterfrågan, status, prestanda osv gör naturligtvis sitt. Men en annan sak jag har konstaterat är att BMW har fantastiskt hög byggkvalitet! Om man jämför med en nästan ny Ford så är det så tydligt i alla detaljer. Alla detaljer upplevdes mer påkostade i min gamla E34 (konstruerad 1988!) än i min Ford från 2006! Sen så ÄR det skillnad i köregenskaper om man jämför BMW med t ex japsar. Grundregeln här i världen är att man får vad betalar för. Créme de la créme kostar extra...mycket extra... |
|
|
För att märka spetsegenskaperna hos BMW:s väghållning krävs hårdare körning än vad medelsvensson utsätter sin bil för, men jag håller med om att det inte bara är när bilen pressas till max som skillnader märks. Det finns mer som skiljer en BMW från andra bilar. Jag vill också poängtera att BMW inte är bäst i fråga om väghållning, men det finns få som matchar förmågan att få till bra väghållning i kombination med bra komfort och användbarhet hos bilen, samtidigt som känslan av kvalitet och förfining är hög. Jag tror Flåklypa i någon annan tråd skrev något i stil med att BMW är inte bäst på någonting, men en oslagbar kompromiss. Det tycker jag är en bra beskrivning och det är inte billigt att konstruera och tillverka sådana kompromisser. |
|
|
Hr Nockenwelle, synnerligen adekvat postning. Hr Flåklypa äro i sitt yttersta. Kan det vara så att BMW äro så genuint bra byggd ifrån grunden att alla andra jämförelseautomobiler försöker kompromissa sig till genvägar att bli såsom BMW istället för att såsom t ex GM göro med SAAB nuförtiden, startar om från ruta 1 med avsikt att göra den unik? Mvh Asken |
|
|
BjörnB: Självklart behöver man inte en vara duktig bilförare för att uppskatta BMW:s egenskaper och kvalitéer. Viket jag inte påstår. Men min poäng var att man måste vara en mer aktiv bilförare än genomsnittet är för att upptäcka den fantastiska inbyggda balansen och de egenskaper som har gjort BMW till vad det är i dag. Min svärfar som dagligdags kör en Golf GTI har kört alla mina BMW -bilar under åren och kommenterade följande: vilken trög styrning det är i BMW:n (335dT) Golfen känns mer lätt hanterlig. Nu är GTi:n en riktigt rolig bil, kanske något plastig inuti. Det är inte alla som tycker bilarna är lika fantastiska som vi tyvärr. Tycker Nokenwelle fick till en bra sammanfattning. //Stefan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.