AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
8.663

Varför är BMW så dyra?

Sida 3 av 5
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Grodan:
Jag håller med dig om att äldre BMW- modeller har en mer exklusiv framtoning/känsla
än motsvarande Audi.

Personligen skulle jag inte köpt en Audi om det inte varit för den fantastiskt trevliga S5:an (Kamkjedja på denna modell)

Men valet mellan bilarna Audi/BMW blir allt svårare då BMW:s kärnvärden som körkänsla, design, utstrålning, mm. definitivt fått hårdare konkurrens. Åk ner till en Audi-anläggning så ser ni själva hur nära modellerna står varandra i dag vad det käller varumärkesuppbyggnad.

Jämför även utrustning kontra pris så ser ni att det är väldigt liten skillnad märkena emellan. Det handlar troligtvis mer av tradition "jag har alltid kört märket och kommer alltid köra samma märke" av att man inte testar något nytt.

En stor del av Audis framgång är som bekant Quattro-systemet. Även om BMW har kommit i kapp med sitt x-drive så är det många Audiförare, som är tveksamma till BMW:s x-drive. Det krävs tydligen mer än teknik för att människor ska vilja byta märke. Varumärket med dess kärnvärden är fortfarande väldigt svårt att rå på.

Grodan: skönt att du inte tycker S5:an är en Sosse-container:-)

Asken: sången i V8:an går inte av för hackor, även om det är en Audi.

//Stefan
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

BMW har traditionen och är sportigheten/körglädjen personifierad sedan länge(de som kan historian vet vad jag menar), Audi har sedan länge försökt komma ikapp bl.a. BMW och har i princip lyckats bra på slutet med det(Quattroeran, "kassaskåpskänslan" osv) även "köglädjen" har blivit bra i dessa vagnar sedan låt säga mitten/slutet nittiotalet början 2000 om man jämför(styrningen har blivit bättre år från år t.ex)..

Men BMW har alltid varit det bilmärket som har varit utgångspunkt för många av "di andra", och huruvida en del lyckats till viss del är ju bara att gratulera(bl.a. Audi)..

Man kan ju tänka som så>>>>Undrar vilket bilmärke som hade "rätt" i filofosi från start ;)
Jag gillar BMW pga detta(tradition,motorkunskap,körglädje,sportighet,känsla) bl.a....kommer nog alltid att göra det och jag förstår varför hur som haver :)

Prissättningen är ju också en del i detta med att skapa "vill ha faktor"..

Om jag ska ge ett litet exempel på vad jag menar med "historian" så kan ni ju tänka er vad som slog E3:an när den kom 1968, eller ännu hellre när 3,0:an kom några år senare...Ingen hade något att sätta emot då...
Vad hade Audi då för att ta ett exempel?
Prestanda, komfort och klass var outstanding på 70-talet(Visst, Merca hade ju en del komfort o prestanda då med måste man väl skriva för ordningens skull) ;)

Ja...att veta vad man vill och köra efter det konceptet var alldeles rätt att göra, vilket då BMW gjorde "redan" från 60-talet och fortfarande gör.punkt.
Alla andra har insett det allt eftersom, men i mina ögon är det bara efterapningar av det enda rätta märket..

Ojdå, nu fick jag till det så att det säkerligen stör någon ;)

Mvh Janne.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Herr MartinE: Ni äro ny och oerfaren inom gebiten BMW-ägare med respekt för märkets tradition det märkes. Ni nämner G.W. samt J.G. såsom exempel. Duktiga män, javisst. Haver de något nytt, adekvat att tillföra mer än sin erfarenhet? I svåra tider brukar det ju önskas något nytt fräscht. Såsom första raden i någon tidigare nämnd postning. Nu är det såhär att om man äro till exempelvis medlem i PS-gruppen eller något synnerligen adekvat program så kan det noteras att det saknas goda förebilder i samhället.
Då ter sig pladder om gubbar med tonårskomplex såsom just pladder..
Eller kanhända något lite exklusivt behövs? Ni minnes att Herr Putin(en prima karl medelst mycken humor såsom verkligen gillar traditioner och undviker allt för stora förändringar) haver målat ett prima alster såsom försåldes till välgörenhet medelst mycken förtjänst om sistone? Herr Asken haver en utav sina alster placerade vid denne Herres närhet.Givetvis så äro Intelligente Herr steamans argument för att välja just BMW lika adekvata, sett ur synvinkeln såsom dennes utbildning, traditioner och uppfattning förmedlar. Ensam är aldrig stark, dock märks styrkan i en produkts grundkvalitet när kraften sammanstrålar i helhet. Såsom i denna tråden.

Det handlar icke om vilken BMW eller vad för årsmodell man haver valt, det man signalerar när man väljer är att man väljer med hjärtat. Så enkelt är det.
Mvh
Asken

Martin E
@Asken
Ditt språk verkar härstamma från en svunnen tid då man var glad om bilens hastighet överträffade hästens.
Så jag förstr den något mossiga inställningen, borde du inte äga en Mercedes S Klasse. Slätstruket tidlöst och klassiskt ?

Historien avslöjar väl att segmentet sport har varit ett framstående drag i BMW:S relativt korta karriär.
507:ans drag lever kvar än idag, ungdomlig sportkavaj utan hatthylla.

@Janne T
Hette den inte E9 ?
2,8 cs med 170 hk inger respekt 1968 !! anLänk håller än idag vem minns inte denna klassiker som kördes väl flitigt på sveriges racingbanor på 70talet

@Nockenwelle
Det är det jag säger man köper en sportimage, BMW drar nytta av sin ganska tidlösa sportimage.
jag tror de bästa Audi bilarna är är bättre, detta visar sig genom att i Tyskland har A4 för första gången sålt fler bilar än 3.serien.

Som någon påpekade säljer man fler bilar inom samma segment är man bättre helt enkelt ...

Jag skulle mycket väl kunna köpa en AUDI men aldrig en Skoda, varför tror du ? dom har ju samma bottenplatta !

Jag är lika styrd som alla andra här och får betala för det..
Hmm, säljer mest är inte lika med bäst.

Jag säger inte med detta att Audi är dålig bil men vill man verkligen ha samma bil som alla andra?

Svaret på det är antagligen ett rungande ja, för om Olsson och Jernberg (Jernberg är ju förövrigt en bilkännare av rang...) köper, så måste det vara bra?

Volvo är överrepresenterade i de flesta sammanhang men blir det en bättre bil för det...masspsykos är ingen ny uppfinning...det heller?

Favoritbilar på arbetsplatsen är Audi, Toyota och Volvo... Vi är fyra stycken som åker BMW (av cirka 100) och är ständigt utsatta för spott och spe.

Kontentan blir då att alltid retar det någon, trots att min trotjänare är en ålderman på svensk väg (avskriven allt sedan sekelskiftet) så undras det hur man finasierar dylikt pantzarfordon med bensinpriser och reservdelar. Orka.

The way we see the problem is the problem.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Precis, att sälja mest betyder inte att man är bäst. Toyota säljer mer än Audi och BMW tillsammans i världen, men betyder det att Toyota är bättre som bil?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Martin E:
Gäller att veta vad man haver önskan att prata om>>>E3 är sedanen, E9 äro coupén ;)

Mvh Janne.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Grejen är att det inte skulle fungera i längden om det bara vore en image av sportighet, utan någon substans i form av verkliga egenskaper.

Att A4 säljer mer i än 3-serie i Tyskland betyder inte att det är en bättre bil, det är ju ett huvudlöst argument.

Martin E, du skriver "Jag är lika styrd som alla andra här och får betala för det..". Kan du (och tydligen alla andra) närmare förklara vem du är styrd av och på vilket sätt.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Bäste Herr Martin E!

Ni förvånar mig sannerligen, det benämns mången ting i Edra långrandiga postningar. Haver Ni erhållit förmånen att avnjuta modellerna fysiskt? Det äro då man begriper den storhet såsom byggt varumärket, intelligens äro ju inget man kunna förvärva medelst SEK som känt alltsedan Marvikenbygget avstannade.

Häst avnjuter jag minimum en gång per månad, välrökt såsom kvalitetspålägg på det färska morgonbrödet samt prima tryckta Dagens Nyheter som läses för bibehålla insikten samt daglig adekvat omvärldsanalys. Givetvis äro allt införskaffat in den lokala speceributiken dit det företas en prima promenad för att införskaffa förnödenheter.

Icke miljövänner åker bil till affären, ointelligenta handlar på stormarknader utan någon personal förutom vid kassan. Det äro vad som kallas slätstruket...

Ordet sports ursprung får Ni gärna läsa på en aningens om. Det äro när man begriper ting ursprung de kan nyttjas i förhållande till dagens samhälle.

En automobil äro just en automobil, att förflytta sig ifrån punkt a till b. Om A äro utgångspunkten så bliva B MW målet. Därefter kan de icke bli bättre.

Förutom denna enkla grund så finnes begreppet "Grand Tourer". En prima 2 dörrad, övermotoriserad, överviktig, överlägsen skapelse om 12 cylindrar såsom äro förunnad de såsom äro balanserat ödmjuka(i sömnen?).

Mercedes S-klasse så? Den korta förvirrade perioden utav ägo utav en sådan vagn äro förbi i mitt liv. Det var under den korta perioden jag övervägde ansökan till läkarlinjen, strax före min upptäckt av skillnaden emellan smart och intelligent.

Mvh
Asken

Visa användare
288
Cab-Ingemar
120d cab -09
320d xdr touring 2012
Golf cab 1980
R1200c Independent
Ibland dricker jag champagne, men till vardags kan det ibland bli att vi delar på en flaska cava. Jag fattar inte riktigt det där med champagne men onekligen en viss skillnad mot cava kan mina smaklökar urskilja som sedan mitt njutningscenter gör medvetet för min hjärnbark. Ungefär så är det nog mellan Bemmari och Ådi.

Men förnuftsmässigt finns inget skäl att ta en audi ist för en vw. Tycker nästan att vw är mer originalkänsla. Vår 10-åriga passat ska strax bytas ut men jag har trivts så förb--t bra med den trots allt. Jag förslog förresten frugan att vi kan väl köpa en sån där Skåda Fabulette eller vad dom heter. Det är ju som en Polo. Jag blev nästa utslängd...

Vi brukar provköra diverse bilar i vår stad Norrtälje ibland men avslutar alltid med att åka upp till Höglunds bil o prova en merca på samma sträcka. Absolut man känner skillnad! Tyvärr finns inte Bemmaren i Ne för jämförelse.

Vad jag menar med allt detta är att kvalitet lönar sig, ger ett mervärde. Ok man kanske delvis betalar bara för en känsla, men i alla fall!
Martin E
Ja du @Asken
Gengasbilarna har slutat gå och tvitaktarna är bannlysta.Det finns numera Miljövänliga bilar och nuförtiden handlar man utan kontanter.Dom raka 12 cylindriga Duesenberg tillverkas inte längre.Andra världskriget är slut. Sannolikt har utvecklingen hunnit ikapp dig.

@kaptenlöjtnant
Men i 3 seriens förlovade land är det ett tecken och A4 orna slår 3 serien på många punkter. Min spontana reaktion efter provkörning var att den har en helt annan komfort än 3 serien.

@Nockenwelle
Som jag sagt förut sökte jag en bränslesnål, kraftfull, sportig pendlarbil. Jag kompromissade bort komforten något.
Hade Audi erbjudit mig ett bättre koncept hade det blivit en sån, min märkeslojalitet är = 0.
No
5.161
Nockenwelle
Ja, jag hade också valt ett annat märke om det funnits ett alternativ som bättre uppfyllde mina krav. Trots att jag kört BMW i femton år är min märkeslojalitet också noll, men det finns ingen tillverkare som hittills erbjudit en värdig konkurrent.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Har ni verkligen märkeslojalitet lika med noll? Själv tycker jag att BMW emblemet är synnerligen vackert i blått och vit. Det får man ta med i beaktning.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Jag körde två olika Benz nu i ca tre år emellanåt men är nu tillbaka till BMW.
Jag vet inte men på nåt sätt känns det som att jag är hemma igen. Men Mercedes är också Mercedes och är väl bland de få märken som jag kan gärna skaffa igen (otrolig bra kvalité) vid sidan av BMW. Men en Audi? Ok, som jag redan nämnt en A5 kan gå, men inte en chans att jag skulle välja en vanlig Audi.
No
5.161
Nockenwelle
coldhex, vad ska man med ett märke till?
16.549
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Märkeslojalitet är för suckers - vi andra köper den bil som bäst tillfredsställer våra behov just för tillfället. Tror ni BMW kommer skicka ett tackkort bara för att ni köper samma märke hela tiden ;-) Nä, omväxling förnöjer =D

Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
andreas_lofgren//

Citat:
"ni BMW kommer skicka ett tackkort bara för att ni köper samma märke hela tiden"

Nej, det är vi som tackar BMW som tillverkar en sådan bil till oss. ;)
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Nockenwelle: jag var lite ironisk, men jag tycker samtidigt faktiskt att märket är väldigt fint, speciellt mot carbonsvart :-)

Har varit nära Audi ett par gånger, speciellt de nyare modellerna ser riktigt fina ut. Men något gör att jag håller kvar vid BMW. Vet inte vad, men jag återkommer med en analys inom kort.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Bäste Herr Martin E!
Ni haver icke erhållit min tillåtelse att nyttja ordet du till mig såsom intelligent person, tillika haver Ni en anings ointelligens dryftad. du-reformen utav den synnerligen ointelligente Herr Rexed anno 1968 var början till undergången för Svea Rike för övrigt. Eller när utvecklingsradion(en radioapparat) började sända genom TVn. Tänk eder själv, en radio i en TV. Totalt keff.

Sedan när går en bil? Mig veterligt rullar bilar medelst motordrift.

Biogasdrivna BMWs haver emissionsnivå 10-20g/km körda på REN biogas medans en vanlig bensindriven automobil haver emissionnivåer 10-20 gånger högre än denna.

Icke för att vara dryg, dock äro det en aningens undrade att Ni såsom studerat läkarlinjen där det kräves höga betyg för att bli antagen ens tror att om man icke hava några SEK i sin plånbok betyder det att det kan spenderas utan ände. Kom icke och påstå att Ni äro insatt i hur samhällskapital fungerar om ni icke förstå att 1-2=?

Dusenberg mig veterligt äro värd en hel del. Det äro det såsom icke tillverkas längre såsom äro det värdefullaste. Se till exempel Länk

Det fredliga tredje världskriget äro över, sant. Vinnare, prima tysk automobilindustri. Vissa festar på gatorna medans andra biter ihop och kommer igen. Tar förvisso lite tid, dock blir det riktigt bra för landet byggdes på? Inte konsulter som kommer bli nästa enorma arbetslösa grupp i samhället.

Utveckling sker när man nyttjar backspegeln och kikar på vad för beslut som fattats politiskt de sista 2 åren och hur mycket de gynnar Svea Rike.

För övrigt om herrn är landstingsanställd så äro det mina skattepengar(i förlängningen) såsom Ni erhåller eder ersättning ifrån så sitter Ni på jobbet och surfar äro det?:)

Kör eder 120dM och njut utav den, bli gärna medlem i BMWCS för där finnes det i alla fall intelligenta människor såsom konverserar och har trevligt.
Mvh
Asken
Martin E
Bäste Farbror @Asken
Memento te mortalem esse påminner mina kollegor mig om när jag propagerar för fartens tjusning. När jag kliver tillbaks i mina gamla Ex bilar, inser jag snabbt att jag har ändrat mig dock inte bilarna.

Synonymt med evulotionen och tekniken utvecklas andra verkligheter som språk vetenskap och bilarnas gångkultur blir allt mer sofistikerade.
Kanske ni stannade upp på vägen med att det var bättre förr.

Kanske du lever kvar i BMW mycket tvivelaktiga förflutna, även det syns i din bakspegel?
Länk dock intressant att se att den raka 6an har ett ursprung långt bak.

Apropå gången är det inte lite märkligt att man talar om antal hestkräftor numera?, kanske där gångarten kommer fram där Galopp eller skritt ? Tomgången på denna ger en viss tanke Länk

120D diesel fyra är tyvärr ganska könlös men bra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.