|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
"Det är väl ett toppbetyg at Audi snarare? Vill du ha en exklusiv bil i Sverige - köp en Alfa Romeo. De säljer färre bilar än Porsche..." Undrar varför!? Lol Mvh Patrik |
|
BMW gör mycket bra bilar, men de är definitivt inte "bäst" i världen (ingen är bäst på allt) och det går inte att motivera BMW:s priser med byggkvalitet, prestanda eller driftsäkerhet. De ligger långt fram i teknikutvecklingen, inredningarna håller hög klass (inte alla modeller/utrustningsnivåer) och motorerna är i världsklass. Utrustningslistorna är långa och slutpriserna blir därefter. När jag köpte nya BMW så var tumregeln "grundpris + 100.000" för att nå en rimlig utrustningsnivå. BMW har också byggt upp ett rykte om körglädje, exklusivitet och höga priser i många år. Köpare lockas till BMW av olika skäl, en del prioriterar körglädje över framkomlighet (RWD är långt ifrån optimalt vintertid, i delar av Sverige är BMW med RWD som bambi på hal is 6 månader per år), andra tror/tycker att BMW är exklusiva trots att man ser en E46 i varje gathörn, en del kör BMW just för att bilarna har ryktet om sig att vara dyra och de vill framstå som framgångsrika. Samma skäl gör att många hellre väljer andra bilar, som funkar bättre för deras behov och de kanske hellre vill ha en Volvo för 500.000 på uppfarten än en BMW för samma summa, för att grannarna sannolikt inte börjar tissla och tassla lika mycket då. Att köra BMW är inte odelat positivit, det finns en hel del fördomar om hur (yngre) BMW-piloter framför sina bilar, tyvärr är inte ryktena helt grundlösa. Man kan förvisso köpa en snikutrustad BMW med minsta motorn, men för mig är det bortkastade pengar. För samma summa får man andra bilar med bättre utrustning och likvärdiga eller bättre prestanda. Ska man köra BMW så är min åsikt att det ska sitta minst en sexcylindrig motor under huven ... undantaget E30 M3 förstås. |
|
|
Håller med om att Audi har blivit väldigt vanlig bil, nästan som Volvo och troligen är det väl Audi och Toyota som tar över mer och mer när Volvos försäljning rasar. Men jag tycker nog att Audi ligger designmässigt i nivå med BMW och är dom inte minst lika dyra? Konstigt fenomen att dom då är så vanliga. Är det mer accepterat att ha en Audi på garage uppfarten kanske. Den nya Volvon? |
|
|
Tja, det där att Audibilar "kryllar av" i trafiken>>> kan man ju säga exakt samma sak angående BMW's :) BMW är en vanlig bil idag... Iaf i alla någorlunda stora städer, dock inga massor på landsbygden ännu. Mvh Janne. |
|
|
Håller med om att man ser många fler Audi och BMW i dag. Sen tycker jag att det borde skilja mer mellan standard och "värstingmodellerna". Man tar bort lite av exklusiviteten nar man gör M-paket, och för Audis del S-line. Dock tycker jag att RS modellerna sticker ut en aning mer än BMW:s M-modeller, det svårt att se skillnad på en M3:a och en Coupé med M-paket på lite håll. Men dom tjänar säkert mycket pengar på paketen som försöker efterlikna sina dyrare syskon. //Stefan |
|
|
Det som också gör skillnaden mellan en äldre BMW gentemot en Audi är att, man får definitivt mer bil för pengarna om man väljer en BMW. De flesta Audi exempelvis har varken skinn eller sportstolar. Däremot i de flesta äldre BMW får du antigen skinn eller sportstolar på köpet och i bästa fall får man bååde skinn och sportstolar. Det bevisar ju också vad det är för folk som beställer en ny BMW och kryssar för skinn, nvai etc utöver det vanliga standard utrustningen, däremot den som väljer en Audi verkar vara mer den "vanliga" svensson-typen som väljer bort "lyx-utrustningen" och nöjer sig med standard utrustning. |
|
|
Tidigare var det nog så som du säger Grodan. Men idag är jag mer tveksam om man kan generalisera så som du gör. Det är nog lika många BMW som Audiägare som kan tänkas byta märke. Det finn säkert undersökningar gjorda i detta ämne. Vanliga "svensson" väljer vare sig Audi eller BMW. //Stefan |
|
|
@ Martin E. Prova och sätt ett hjärta istället för a:et i den första symbolen så får Ni vad? Statsminister Reinfeldt bliva förflyttad i en prima BMW modell E67, såsom prima Herrarna inne på RPS haver beställt. God karl skola hava god bil. H.M. konungen äro en synnerligen envis, miljömedveten och nyfiken herre såsom numera sedan något år åker Volvo V30 1.8F. Förvisso tillverkad i Gent, dock med aningens mindre utsläpp än sin prima BMW M3 CSL. Prima Herr Persbrandt färdas sedan ett antal år tillbaka i en prima BMW modell E65. Han kikar in emellanåt:) De andra amatörerna äro icke födda i Svea rike och kommenteras därför icke utav mig såsom en person som primärt äro intresserad av Svea Rike och dess närområde. Hurivida BMW produktplacerar eller icke beror på hur "stjärnorna" skött sig för BMW äro ytterst måna om sin produkt och långsiktighet, just därför är det de bilar vi alla kör. Intelligenta förare på besök på en intelligent hemsida. Sköter inte stjärnorna sig får de köra andra automobiler såsom kreti och pleti. Herr Lundqvist: Det fina äro att det såsom icke finnes på nätet, äro en aningens unikt. Haver man besökt nämnda restaurangen nämnd, dinerat den prima rätten fysiskt och njutit av den himmelska smaken(världsunik rätt), tystnaden och det proffsiga bemötandet då äger man känslan av det såsom Herr Asken själv känner till alltsedan många år tillbaka. Bästa landet, en underbar stad och varför resa utomlands något mera? Onödigt m h t miljö. Mvh Asken |
|
|
Korrigering: Herr Persson åkte en gång i tiden en prima automobil(AGH 945), den borde ha köpa loss och köra omkring i och nyttja sin prima intelligens. Herr Guillo har en skön inställning till bilval, C6 är en bizarr bil till en bizarrt bra författare. BMW 850 borde passa den karln så galen som han är. Mvh Asken |
|
|
Begreppet "Världens bästa bil" torde ta ett par årtionden att arbeta ihop? Att beskåda en prima BMW äro såsom intelligent konst, att lyssna på motorljudet ifrån en prima BMW äro såsom intelligent musik och att erhålla förmånen att få färdas i en prima BMW äro såsom intelligent poesi i flöde. Miljömässigt korrekt val vid nybilsköp torde vara en 118d Individual. Individualister kan ju välja vilken modell de vill. Gissa vad modeller helst färdas i, BMW eller BMW?:) Mvh Asken #Skönhet |
|
|
Syftet med ett köpa en dyr bil kan ofta vara att markera att jag har råd med en produkt som för andra är uppenbart ouppnåelig! Det har inget med kvalitet att göra, bara status. För mig styrs valet att alla timmar av systemarbete som BMWs ingenjörer gjort för att göra optimera kombinationen av funktioner m.a.p köregenskapar, ergonomi och estetik! Ingen slår BMW på fingrarna i detta avseende! |
|
|
StefanL// Ta en titt på några A4'or eller A6'ore från 06 uppåt och jämför dessa med några 3 och 5 serie från 06 uppåt. Du lär hitta bra många fler BMW som är näst intill fullutrustad gentemot Audi bilarna. Jag tycker Audi speciellt de som är 3, 4 år gamla och äldre börjar mer och mer likna den sosse-kontainer som Volvo en gång i tiden var. Man ser mer fler Audi än Volvo snart som rattas av yngre och äldre. En annan fenomen som jag också funderat över är, om det är inte så att Audiägare egentligen vill ha en BMW eller Mercedes, men vågar inte ta steget fullt ut och skaffa sig dessa bilar pga dessa bilar har en stämpel på sig som att dra till kriminella människor till sig, då blir valet Audi. |
|
| Om det skulle vara som du säger så borde väl Audi vara billigare än BMW men en fullrustad Audi är inte billigare än en BMW. Dessutom tror jag att det importeras fler BMW än Audi och om du tvättar bort dessa kommer du att se mer balanserad bild mellan märkena m.a.p utrustning. | |
| En Audi är billigare än en BMW, speciellt äldre. Kolla på en 2, 3 år gammal Audi och sedan jämför du priserna med en BMW i samma klass. | |
| Det var ett väldigt tjat om Audi här. Men kom ihåg att audi har kamREM, den ska bytas ofta annars går den AV ($$$$$)! Min kompis har en allroad där bytet som service kostar 24.000 slantar. Min Passat har i princip samma konstruktion o där gick remmen av, usch ($$$$$). Så nu har jag kompl med en nätt liten BMW, inne på andra. BMW = man känner det bara. | |
|
Den här tråden låter ungefär såsom människor såsom gnäller på Svea rike. De fattar helt enkelt inte hur bra vi har haft det samt har det(än så länge innan massuppsägningarna påverkar statsfinansernas hela grundval). Fråga bara en av de många personer såsom äro gäster i detta landet, de har sannerligen icke haft det lätt mången av de. Helst skola de nog vara hemmavid, dock kan det vara krig på de platserna. De kommer utifrån med friska ögon och berättar sanning... En BMW är så bra såsom man gör den till. Sköts den om varar den för evigt. Mvh Asken |
|
|
Cab-Ingemar// Exakt, Kamrem är också en av anledningarna till varför jag personligen skulle dissa en Audi, ok kanske inte en A5, just för att det är den enda riktig snygga Audin och en Audi som i mina ögon går inte under Svensson-mobil. Så en sådan kan jag tänka mig trots att den har kamrem. |
|
|
Vi köper alla bilen vi vill ha och alla får vi den bil vi förtjänar. Audi är historiskt sett Der Deutche Kraft Wagen genom välsmort munläder och noggrann planering av kvartalsekonomer (synnerligen egendomliga individer) fått snurr verksamheten, minns någon tidiga Audi 80? Det var inte ens en Golf de luxe... Med A/S5 har dom verkligen toppat, mycket vacker bil. Själv väljer jag BMW sju dagar i veckan. The way we see the problem is the problem. |
|
Martin E |
@Asken Ser du mönstret ....medelålders män med tonårskomplex. Tolka det som du vill, men sannolikt är både du och jag tonåringar i gubbförpackning ? Varken professor G.W Persson (xc70) eller demon författaren Guillo lider av dylika komplex ? @StefanL Desvärre är funktionen prioriterad i barnfamiljernas värld. Man offrar inte Thailandsresan för att äga en premium bil. @ k1mzo Helt klart är det så att BMW har högre kostnader sen att ford och volvo delar bottenplattor såväl som vectra Saab 9-5 gör inte framgången given vilket visar hur skickliga BMW är på att marknadsföra sina produkter. @Kaptenlöjtnant Audis A5:a är ett direkt slag mot BMW snygga 330 coupe` och slår den på varenda punkt "Nästan".. Dessa bilar utgör habegäret hos den stora massan och styr i högsta grad våra val av mindre exklusiva 1 och 3 serie modeller som är de riktiga inkomstbringarna hos BMW |
|
Martin E: att BMW är skilckliga på att marknadsföra sina produkter bevisas itne av "Helt klart är det så att BMW har högre kostnader sen att ford och volvo delar bottenplattor såväl som vectra Saab 9-5 gör inte framgången given". Jag vill nog mena att skillanden i pris ganska väl motsvaras av skillnaden i de faktiska egenskaperna hos slutprodukten. Däremot kan det diskuteras om särskilt många bilköpare verkligen är så pass drivna förare att de märker skillnaden mellan en BMW och andra alternativ. Så vitt jag kan se sitter de flesta och lunkar runt i sina bilar på ett sådant sätt att de lika gärna kunnat ha en Mitsubishi Colt från 1987, vad anbelangar vägegenskaper. Det som gör att BMW säljer bra, en hög prislapp till trots, är nog snarare hypen kring "sport". Nästan alla biltillverkare försöker utmåla sina produkter som "sportiga", trots att köparna sällan vet hur denna sportighet kan användas. Om inte denna sportighetsimage var så utbredd vete sjutton om inte BMW skulle få det betydligt svårare. Den visar sig ju inte bara i valet av bilmärke. Folk väljer ju obekväma sportchassin till sina bilar, eller feta däckdimensioner som bara är dyra och sämre, förutom för ett fåtal förare som verkligen kör sin bil så hårt att de har nytta av dylika däck. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.