|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
Martin E |
Jag upplever inte att BMW skulle vara så mycket bättre så att deras sjukt höga priser kan motiveras. Dvs det är sällan jag hittar någon BMW i 10 i topp på SBP lista på de bilar med minst fel. Jag menar inte vad ägarna sätter för betyg utan mer objektiva fakta osm att tex Audi A4 Avant Diesel och Mitsubishi Galant Kombi bla har 0% fel vi 3 års besiktningen Länk Ingen BMW har bil med 0% fel Länk Så det är helt enkelt varumärket i form av status man betalar för? |
| Va? Det finns väl fler egenskaper hos en bil än varumärke, status och felfrihet? | |
Martin E |
Se audi har klart bättre snittresultat Länk |
| Jag kommer inte in på Aftonbladet Plus, men än sen? | |
|
En tillverkare av vad som helst, tar väl betalt precis så mycket som det går. Många köpare väljer ju bevisligen att betala det de kostar. Du verkar själv vara en av de som köpt ny BMW. Håller med Nockenwelle om att det är helt andra saker som spelar in om man väljer märket. De flesta på forumet vet att BMW inte är världens mest driftsäkra bil och att beståndsdelarna inte håller nämnvärt högre kvalité än övriga, men kan ändå välja BMW flera gånger om. För många är nog också statusstämpeln ett negativt inslag i ägandet. |
|
|
BMW är den klassiska normbilen som alla andra vill likna och strävar emot, dvs premium, sportig och härlig körkänsla + bakhjulsdriften som ett av "varumärkets hörnstolpar" och byggfilofosi.. BMW har också varit såpass smart att även priset på nybilarna indikerar att en viss vinst kan genereras...så enkelt är det ;) BMW är inte "bäst" hos t.ex SBP, däremot har bilarna ett högt NKI som vi vet. Mvh Janne. |
|
Martin E |
Körkänsla skulle vara ett annat argument men idag finns många andra bilar som har dessa egenskaper. Jag menar du kan mäta egenskaper som kvalite`, tid runt en bana, toppfart, etc Fast jag kan erkänna att BMW`s ingenjörskonst attraherar, därrav mitt val av bil (bränslesnål och hög effekt) |
|
För att BMW och deras återförsäljare skapat ett habegär kring bilen som gör att tillräckligt många köpare är beredda att hosta upp mer pengar än för andra bilar. Inget konstigt med det. Det är säkert vad varje säljare av produkter (och tjänster) skulle vilja uppnå. Per L |
|
Jesper von Wowern |
Snygg är dyrare än ful. Körglädje är dyrare än rullebör. Det blir ingen anmärkning på besiktningen för att halvgenomskinliga plastdetaljer knirrar eller att knoppar och handtag ramlar av. Status är dessutom något som tillverkaren måste arbeta upp under lång tid och om kvaliteten faller för lågt eller för länge så förloras snabbt statusen också. /Jesper von Wowern |
|
Herr Martin E! Det är en mycket begripligt fråga ställd såsom den förare Ni äro utav världens bästa bilmärke. Om Ni ser det ifrån detta viset nästa gång Ni sitter i en omgivning där alla automobiler icke äro av sorten BMW. Kanhända icke alla skola hava just BMW samt att prissättningen äro ett vis att särskilja sig ifrån mängden massproducerat? Samt att BMW har alltid nyttjat mer påkostade material samt även ett flertal gånger varit den såsom applicerat tekniska nymodigheter på alla modeller. Det såsom äro mest exklusivt äro ju det såsom icke finnes på alla listor såsom kreti och pleti skola pladdra och sladdra om. Jämför till exempel med prima restaurang konstnärsbaren. Deras prima anrättning "Tidaholmaren" finnes ej på menyn samt att den smakar ungefär såsom att köra en BMW. Kanhända dock en BMW Individual byggd utav prima BMW M GmbH i Garching? Rätten äro för övrigt det såsom ligger till grunden för det såsom senare kallades "flygvärdinnebantningen"... Det Ni betalar för är inträdesbiljetten att få deltaga i något såsom behövt sisådär 50 år att utvecklas och antingen så är man med på tåget eller så står man på stationen och tittar på:) Om himmelen på jorden är det vi gör det till samt Herr Reinfeldt(en prima ledare med vilken sorts administation?) såsom bliver förflyttad i prima BMW serie E67 samt E53 Protection emellanåt garanterat ler då han åker dessa automobiler jämför den kommande modeveckans benrangler och vilka automobiler de bliva förflyttade i då begriper vem som helst att de såsom åker BMW äro felfria såklart:) Tjippens! Asken |
|
|
För min del tycker jag att jag får köregenskaper i en familjekombi som är svårt att hitta i de andra framtunga Svenssonskåpen, även om jag nu har en äldre modell. Prestanda och bränslesnålhet som du nämner gillar jag också såklart. Däremot finns ju vissa saker som tenderar att krångla och visst funderar man ibland om det är värt de extra kronorna. Tror säkert att man skulle kunna tröttna ur och byta märke, för att därefter längta tillbaka igen :) |
|
| Om BMW skulle sänka sina priser så skulle nog försäljningen i det långa loppet minska. Nya kunder skulle strömma till och den typiske BMW ägaren skulle kanske välja nått annat. På grund av två orsaker, ett sänkt pris andas mindre premium i en del ögon, dels att BMW inte längre skulle ha råd att ligga i tekniskt framkant. | |
|
Martin E skrev: "Körkänsla skulle vara ett annat argument men idag finns många andra bilar som har dessa egenskaper." Jag anser detta inte alls stämde när jag valde den bil jag har nu (och jag tror ärligt talat inte att förhållandena ändrats radikalt). Alternativen var helt klart sämre i fråga om komfort, vägegenskaper och motorkaraktär. Undantaget Audi var också kvalitetskänslan (som är mycket viktigare än driftsäkerhet) var också sämre hos alternativen. Över huvud taget är dett amed driftsäkerhet en överreklamerad sak i mina ögon. Moderna bilar har i allmänhet så hög driftsäkerhet att det sällan är en avgörande faktor. |
|
| Hissa upp en vanlig BMW, låt säga en 525 e39. Kolla under på de smidda hjulupphängningarna i aluminium, kolla sedan under ex en Passat eller Volvo, det syns tydligt vart det är mest påkostat. Det höga priset är inte bara en illusion skapad av BMW. | |
|
Körkänslan är kanske min viktigaste prioriterade egenskap. Vad gäller Både Audi och BMW ger dessa bilar den unika "vill ha känsla" som många följaktligen betalar extra för. Vad gäller Audi så är prisförhållandet i dag helt utjämnat märkena emellan. Jag upplever att mellan prestandavagnarna S/RS och M har Audi ett visst övertag i material val såsom läder, inredningsdetaljer, instrumentering mm. Och som varumärke är Audi nu före BMW, dock med en väldigt liten marginal. //Stefan |
|
Martin E |
@Asken Så sant du träffade huvedet på spiken där förutom Reinfeldt så kör Kungen M3, Madonna har kört 7 serie.David Beckham M3. flera finns Min övertygelse om att celibriteter sponsras friskt är ganska trovärdig .... Jan Guillou kör en Citroën C6 och Göran Persson kör en Volvo XC70 och typiskt va ;) @coldhex Intressant det där att BMW`s image är så otroligt kopplat till att vara en sk premiumbil som många vill ha men färre har råd med.. Man kan nog säga att BMW är urtypen för en premiumbil som är i kraft av någonting kan säljas till högre pris än en vanlig bil. |
|
Men alltså, för min egen del vill jag mena att BMW inte alls är särskilt dyra till att börja med. Innan jag beställde min 120dM (som för övrigt är tillverkad och väntar på transport) så kollade jag på bl.a Volvo C30 och Audi A3 och när jag räknade efter bästa förmåga på förmånsvärden, dieselförbrukning, servicekostnader o.s.v. så blev en 120dM klart billigast Totalt sett - på 3 år. Givet samma procentuella värdeminskning och fabriksuppgifter gällande förbr. Att 1-serien sedan är snyggast och trevlig att köra gjorde ju inte saken sämre. (erkänner villigt att jag inte bemödade mig att provköra varken A3 eller C30...). Tjänstebilsfolk inom vissa företag får för övrigt spendera x antal kronor mer på en BMW än om dom väljer annat märke. 1. Fri Service. 2. Bättre andrahandsvärden. |
|
|
Bäste herr Ask. Blev helt ot, känner jag, men "tidaholmaren" tarvar en förklaring för en tidaholmare. |
|
|
BMW bygger absolut inte världens bästa bil (om det nu finns en sån). De håller inte heller högst kvalite och driftsäkerhet. Finns modeller vars rostskydd är under all kritik. Men när jag med öppet sinne provar lite andra (oftast billigare) märken så känns det nästan alltid som man hittar hem när man sätter sig bakom ratten på en BMW. Äkta körglädje, underbar drivlina och oftast en bra avägning mellan sport och komfort som passar mig. Men när jag ska rekommendera bil till min faster eller andra helt ointresserda av bilar blir rekommendationen en Kia Ceed istället ;) Den som som inte förstår vitsen med att åka BMW efter en provkörning ska nog välja ett annat märke. Finns många andra märken och modeller som är mer prisvärda om man bara vill åka bekvämt, billigt och problemfritt. |
|
| Audi tycker jag har blivit en riktig svensson-bil. Man ser fler svenssons ratta en Audi än en Volvo numera. Alla f.d Volvo kunder har gått över till Audi. Usch! | |
|
Det är väl ett toppbetyg at Audi snarare? Vill du ha en exklusiv bil i Sverige - köp en Alfa Romeo. De säljer färre bilar än Porsche... ______________________________ //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.