|
|
|
|---|---|
|
Om man kollar på fälgar på nätet på olika sajter så har jag i princip aldrig sett vikten angiven. Jag tycker det är rätt intressant att veta ändå så man vet att man inte köper på sig massa extra vikt i onödan. Eller är det så att det är så liten skillnad i vikt att det är ointressant? Vad skulle t.ex viktskillnaden vara om man har 17" nu men vill gå upp till 19"? Ungefär hur mycket väger en fälg? (Om det går att svara på en sådan fråga?) | |
|
Vad originalfälgar väger kan du kolla här: Länk Att vikt sällan anges på eftermarknadsfälgar tycker jag också är irriterande. Anledningen är väl dels att de flesta bara vill ha ett utseende och bryr sig inte om/vet inte betydelsen av vikten, och dels att man inte vill skylta med den höga vikten. :-) |
|
|
Kunglig länk! Tackar! Ser att BMWs 19" är lite drygt 2kg tyngre per fälg jämfört med mina 17".... Törs man gissa att vikten på eftermarknadsfälgar är ungefär samma eller är dom tyngre? Finns det vissa märken/tillverkare att rekommendera som tillverkar bättre/lättare fälgar än andra? |
|
|
När det gäller BBS fälgar så har det ju alltid snackats om den låga vikten på dessa och den höga slitstyrkan och kvalitén likaså.. BMW's "originalfälgar" har också kvalité värd namnet, dvs BMW kontrollerar tillverkarna som ska leverera fälgar på adekvat sätt.. Därmed inte sagt att alla BBS fälgar är lätta, beror ju på priset dvs mtrl, utförande i dessa osv. Men en splitfälg i magnesium ;) ska du kika efter till sommar'n om du vill vara "värst".. Inte bra att köra dessa i vintersaltslasket dock...man kan inte få allt :) Ofta(alltid!?) hänger som sagt priset ihop med hur lätt och stryktålig fälgen ifråga är. Billiga fälgar är ofta gjorda i tyngre mtrl och är heller inga "skönheter" i utförande, och KAN vara lite i obalans redan som nya i värsta fall..dvs procenten som har obalans kan/är oftast högre än en kvalitetsfälg (typ BBS) misstänker jag.. Mvh Janne. |
|
|
Eftermarknaden efterfrågar normalt utseende och inte prestanda skulle kunna vara skäl nog till att dessa viktsangivelser saknas. Dock finns det flera eftermarknadsfälgar som är lätta tex DOTZ Roadster. När det gäller originalfälgarna hos BMW finns det där även några riktiga bottennapp när det gäller vikten bla till nya 3-serien som modell stjärneker 158 den väger bly! Robban |
|
|
OZ har några hyffsat lätta fälgar. De anger inte vikten på alla, men Ultraleggera och Allegerita HLT slår det mesta. Kolla på Länk mvh Tomas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.