AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.725

Problem med toppfartsspärr E90

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Toppfartsspärren på min bil går in för tidigt, redan vid 245 km/h mätaravläst (vilket torde vara än lägre fart i verkligheten). Någon förklaring till detta har inte BMW kunnat finna. Problemet känns inte särskilt allvarligt här i Sverige, men i sommar kommer jag eventuellt att åka till Tyskland med bilen och då vill jag inte hejdas i för låg fart.
En lösning vore att helt enkelt ta bort spärren. Finns det några tips på pålitliga omprogrammerare?
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
BMW borde ju kunna lösa detta? Till och med ta bort den helt. Men för samma peng kanske du kan skaffa itsfun chip eller liknande. Min mätare hamnar på 260km/h när spärren går i så visst låter 245 mätarfart för lite.
Min spärr går in vid 252 km/h gps-mätt.
cr
3.939
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Har uppdaterat min 330xd. Den accelerera kraftigt upp till ca. 245 km/h (mätarfart) för att avta helt. Uppdateringen skall enl. uppgift från firman ge 281 hk och 580 nm, toppfart 278 km/h.
Antog att fartspärren låg kvar i programvaran och bad trimfirman att ta bort den. Fick till svar att spärren ligger i ett annat minne som resulterar att man måste plocka ur styrboxen, plocka isär den och uppdatera en annan enhet. Plocka ur boxen i onödan vill jag helst slippa.

Någon som vet om detta stämmer eller har mer input?

MVH Christofer
cr
3.939
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Har nu varit i kontakt med flera större trimfirmor (bl.a ESS, Wetterauer, Ziptuning etc.) Dessa hävdar att det visst går att programera bort toppfartsspärren via OBD-uttaget utan att öppna styrboxen.
Blir att konfrontera firman som gjorde min uppdatering...

MVH Christofer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.