|
|
|
|---|---|
|
Hej. När jag öppnar locket för oljepåfyllningen så finns det ett lätt övertryck, detta kan även kännas med handen om jag trycker handflatan över. Har också noterat en ökad tendens till kondens under oljelocket, vilket jag tolkar som igensatt ventilation. Men var sitter ventilations ventilerna?(e38) Bilen drar inget vatten, och det droppar som hänger under oljelocket är klara och rena vilket tyder på kondens. Mvh Skalman | |
|
Tror inte att det brukar vara ett problem på de större BMW motorerna. På realoem beskrivs vevhusventilationen enbart som ett rör från insuget. Tror inte det sitter någon extern ventil på den maskinen utan det är väl det där membranet i insuget, som även brukar gå sönder ibland, med blårök till följd. Är du säker på att det verkligen är övertryck? Är det helt stopp i ventilationen borde det visa sig via oljeläckade via trågpackning eller ventilkåpspackning eller någon annanstans. Tycker det borde vara svårt att känna om det är ett litet undertryck eller övertryck med handen. Prova att spänna en bit plastfolie över oljepåfyllningshålet och se varthän det buktar. |
|
|
Det är ett övertryck som känns tydligt. om man kollar röret till oljestickan finns inget tryck alls. Dvs begränsat till över delen av motorn. Ingen vatten i oljan, ingen "gegga" under oljelocket..endast några kristallklara droppar vatten, vilket jag tolkar som dassig ventilation. Skall titta in på realoem.com och leta vidare Mvh Skalman |
|
|
Motorns överdel (ventilkåpan) och underdel (sump/oljetråg) är förbundna via oljereturkanalerna för kammarnas smörjning så det råder alltid (nästan) samma tryck i sumpen och ventilkåpan. Om stickans rör går ned i oljebadet så kan ske det förklara varför trycket dämpas där. Vi som har sexor har ofta mycket kondensutfällning i ventilkåpa och vevhusventilation. Råkade själv ut för en frysning i ventilationen då det var -25°C. Då trycktes olja ut via ventilkåpspackningen. Jag tror inte du kan ha tvärstopp i ventilationen, möjligen att du har mer "blow-by" från kolvringar och ventiltätningar än flödet från ventilationen klarar av vilket skapar ett litet övertryck som pyser ut via ventilationen. |
|
|
Hej. "blow-by" tror jag inte det är frågan om. Fenomenet tilltar med mycket kallt väder, vilket tyder på att det fryser. När det är varmt, eller att bilen stått i garage finns inget övertryck. Skall plocka bort "röret" och kika, tror att det fryser där vid kallgrader. Tycker mig även känna lukten av bränd olja när det är övertryck, vilket pekar på ventilationen. Mvh Skalman |
|
| Ok, om det är temperaturberoende kan det nog vara som du säger. Kanske värt att kolla membranet om det varit övertryck så du slipper olja i insuget. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.