AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.557

vad göra om batterilampan lyser + bilen kokar?540ia

ol
8
olak
540 ia 96
hallå alla...körde bilen idag å batterilampan börja lysa för att sen sluta i att bilen börja koka.nån som vet om de kan va vattenpumpen gett sig elle va de kan vara??
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
På mina äldre, enklare bilar har det betytt att fläktremmen, som driver fläkt, generator och vattenpump, har lagt av. Kör inte en meter till!

Göran

FWD - Nej tack!
ol
8
olak
540 ia 96
ok får tacka för de.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, om du vill ha lite statistik så tror även jag på att fläktremmen är ett minne blott.
ol
8
olak
540 ia 96
får tacka även för de svaret.har en liten följd fråga oxå.kan vattenpumpen pajjat av detta??
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Inte som en följd av att remmen hoppat/gått av. Snarare tvärtom kan en skuren vattenpump bidra till att remmen ryker. Om nu remmen är borta går det ju att dra runt fläkten och remskivan och se om pumpen går runt.
Det som kan hända då motorn blir utan kylning är att ett topplock spricker, blir skevt eller att topplockspackningen går sönder.
Därav Gohrt´s rekommendation, inte en meter till.
ol
8
olak
540 ia 96
tackar för de anders.får ta mig en titt under huven nu när de är ljust ute.bara hoppas på att de inte är mer än remmen som är åt skogen.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om du drar runt fläkten måste du titta så att även remskivan innanför snurrar med. Detta för att det sitter en slirkoppling på fläkten.
ol
8
olak
540 ia 96
ännu ett tack....alla tips är välkommna eftersom ja inte är så bra på bmw bilar.
ol
8
olak
540 ia 96
har kollat bilen nu å remskivan bakom fläkten rör sig som om de vore nått lager som gett sig.den åker runt i ovala cirklar ist för centrerat.en diagnos??
an
57
andreas1979
528iA Touring -99
En ny vattenpump...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag tror du redan har ställt en bra diagnos. Det är troligen vattenpumpens lager som rasat. Det blir vattenpumpsbyte till att börja med och sedan hålla tummarna för att topparna klarat sig vid kokningen.
ol
8
olak
540 ia 96
tackar grabbar...ville bara ha bekräftelse.får väl ta å bjuda på en liten cybertårta för hjälpen :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.