|
|
|
|---|---|
| hallå alla...körde bilen idag å batterilampan börja lysa för att sen sluta i att bilen börja koka.nån som vet om de kan va vattenpumpen gett sig elle va de kan vara?? | |
|
På mina äldre, enklare bilar har det betytt att fläktremmen, som driver fläkt, generator och vattenpump, har lagt av. Kör inte en meter till! Göran FWD - Nej tack! |
|
| ok får tacka för de. | |
| Ja, om du vill ha lite statistik så tror även jag på att fläktremmen är ett minne blott. | |
| får tacka även för de svaret.har en liten följd fråga oxå.kan vattenpumpen pajjat av detta?? | |
|
Inte som en följd av att remmen hoppat/gått av. Snarare tvärtom kan en skuren vattenpump bidra till att remmen ryker. Om nu remmen är borta går det ju att dra runt fläkten och remskivan och se om pumpen går runt. Det som kan hända då motorn blir utan kylning är att ett topplock spricker, blir skevt eller att topplockspackningen går sönder. Därav Gohrt´s rekommendation, inte en meter till. |
|
| tackar för de anders.får ta mig en titt under huven nu när de är ljust ute.bara hoppas på att de inte är mer än remmen som är åt skogen. | |
| Om du drar runt fläkten måste du titta så att även remskivan innanför snurrar med. Detta för att det sitter en slirkoppling på fläkten. | |
| ännu ett tack....alla tips är välkommna eftersom ja inte är så bra på bmw bilar. | |
| har kollat bilen nu å remskivan bakom fläkten rör sig som om de vore nått lager som gett sig.den åker runt i ovala cirklar ist för centrerat.en diagnos?? | |
| En ny vattenpump... | |
| Jag tror du redan har ställt en bra diagnos. Det är troligen vattenpumpens lager som rasat. Det blir vattenpumpsbyte till att börja med och sedan hålla tummarna för att topparna klarat sig vid kokningen. | |
| tackar grabbar...ville bara ha bekräftelse.får väl ta å bjuda på en liten cybertårta för hjälpen :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.