AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.695

Ännu en bluffköpare

Sida 1 av 2
su
58
supsten
2 st BMW 750iA-92
Har läst tidigare om bilförmedlare som vill att man skriver över bilen innan man fått betalt osv.

Jag har en annons på blocket och fick idag detta erbjudande.

"hej robert här ang din bil. har varit i kontakt med dej för ca 6månader sen är seriöst intr men har för mkt lån just nu o blir ej beviljad kredit kan du tänka dej sälja den till mej på privat avbet så köper jag den kan lägga vis kontant insats".

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Prova annonsera här på AP så slipper Herrn denna sortens skräp i låddan.
Mvh
Asken
an
57
andreas1979
528iA Touring -99
Finns ju en anledning till att banken INTE ger honom kredit... Varför i H*****E skall DU då göra det!!!

Håller med föregående talare även om jag tror att dessa dyker upp på denna site också tyvärr...

BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Det är väl en fråga om hur stor risk man vill ta och hur man värderar den. Hur stort belopp rör det sig om och vilken avbetalningsperiod?

Jag har sålt några bilar där jag har hjälpt till att finansiera ca 40% av bilköpet genom att kräva 60% kontakt eller ett inbyte och resten har jag lånat ut till 6% ränta och 24 månader. Man får överväga det noga och dessutom så får man inte tro att man känner någon bara för att man är kompisar och så, men man måste kunna göra affärer och dessutom skriva hållbara dokument.

Jag brukar skriva i handlingarna att registrerigsbeviset tillfaller köparen när hela skulden är betald, att det åligger köparen att sköta, serva och underhålla bilen enligt överenskomna vilkor i bilaga. (detta beroende på om det är en ny eller gammal bil), Köparen står för eventuella merkostnader i form av trafikförseelser e.t.c, Överenskom med en vettig förseningsavgift typ 60 kr som påföres nästa månad vid sen betalning och var noga med att uppge hur och var pengarna ska betalas så inga misshälligheter uppstår.

Den ända bil jag har hämtat tillbaka var för några årsedan och det var en i min bekantskapskrets, en sådan man trode att man kände:-) annars har det fungerat bra.
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Att bedriva privat kreditgivning skulle jag definitivt inte göra. Alldeles för stora risker även om ett privat lån egentligen har samma juridiska ställning som från en professionel kreditgivare. Kom bara ihåg att skriva ett korrekt skuldebrev först.

BMW-båstads exempel förstår jag inte riktigt. Vem skriver på en skuld och får sedan registreringsbeviset i efterhand. Då kan ju BMW-båstad sälja bilen till flera olika personer. Skulle jag aldrig gå med på. Eller skrev ni över ägandet direkt men du behöll regbeviset? Lite märkligt upplägg tycker åtminstone jag.

BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Hur skulle jag kunna sälja bilen!? Och i vilket intresse har jag att sälja den en gång till? Hur tänker du Lövet?
Det finns ju en skuldväxel, ett juridiskt dokument som är förknippat med registreringsbeviset...?
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Skull ALDRIG sälja på kedit till någon annan är någon i familjen/närmaste släkten eller MKT god vän.

ABSOLUT INTE till någon okänd som mailar och föreslår det upplägget.
Som andreas1979 skriver finns det säkert en bra anledning til att han inte kan låna på banken.

Man kan skriva hur mycket juridiskt bindande papper som helst, finns personer som totalt ignorerar dessa papper. Blir lite jobbigt med en rättsprocess. Även om du vinner så är det inte alls säkert att det finns bil eller andra tillgångar att hämta.

Också intressant att läsa mail från förmodade skojare. Ofta mycket fokus på betalning, juridiskt bindande dokument och att man behåller reg. bevis osv. Men själva bilen eller priset har man inte mycket funderingar kring.
Co
53
Copilot
BMW 540 IA Touring -00
supsten :

Säg att din bror är fullvärdig medlem i Hells Angels och att du gärna går med på hans tankar om avbetalning. Undra om han tycker det är lika kul att blåsa folk då?

*fniss*
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Har oxå fått liknande mail när jag skulle sälja min bil.
Det var inget stor summa men det blev nej ändå!

Skulle det handla om en gammal bil som är värd några tusen lappar så vist kan man göra så om det är nån man känner men om det gäller t.ex. din 540 o köparen är helt ökänd då är det ett stor NEJ.

Dessutom finns det banker som gärna lånar ut till dom som kan inte låna annars.

Man skulle jag vara en påläst snubbe som kan mycket om sånt, lagar o regler så det skulle kanske gå men då är frågan vad säger myndigheterna när det skulle strula?
"Ok, vi hjälper dig men det kostar" eller "skyll dig själv"?

BMW - Beroende Med Wilja!
ca
55
cab325
523i -96
325 cab -94
Här gäller det att passa sig.
Jag sålde en sportbil en gång, och då ringde en sådan här "seriös köpare"
upp mig och ville arrangera en "privat avbetalning". Jag bara skrattade och sa
att inga kontanter ingen bil.
Hörde om en annan affär, där en kille köpte en BMW ( många år sedan) för c:a 80000 kronor. Den förre ägaren emigrerade, och det dröjde inte länge innan banken kontaktade den nya ägaren och sade att förre ägaren hade lämnat efter sig ett billån på c:a 80000 kr. Han lyckades till sist klara sig ur knipan eftersom han hade köpt bilen i god tro.
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
BMW-Båstad: Skuldväxeln reglerar ju bara själva skulden. Som jag läste ditt inlägg skriver ni inte över ägandet av bilen förrän den är tillfullo betald. Detta skulle jag som köpare aldrig gå med på.

BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Det är väl en smal sak att avstå om någon är snäll nog och hjälper till att finasiera ett bilköp du uppenbarligen inte skulle haft råd med! I dom nya regbevisen så kan man använda sig av kryssrutan kreditköp och lämna över regbeviset till köparen det blir samma sak.

Det känns lite konstigt att det bara jag som tror på mäniskor och att mäniskor gör rätt för sig? Hur skulle ni själv göra om ni blev erbjuden ett sådant upplägg? Skulle ni ta tillfället i akt och blåsa mig då bara för att vi inte känner varandra? Skulle ni verkligen det?
ca
55
cab325
523i -96
325 cab -94
Svar: BMW-Båstad
Sanningen är att det finns både snälla och lömska människor här i världen.
Det förslag som SUPSTEN fick låter inte så lite risky i mina öron. Typ 68% chans att han blir blåst och 32% chans att han inte blir det. Hur som helst gör SUPSTEN en humanitär insats genom att tacka nej till erbjudandet, för köparen verkar inte ha finanser för att klara av ett köp, och då är det lika bra att avstå från det.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
"Det känns lite konstigt att det bara jag som tror på mäniskor och att mäniskor gör rätt för sig? Hur skulle ni själv göra om ni blev erbjuden ett sådant upplägg? Skulle ni ta tillfället i akt och blåsa mig då bara för att vi inte känner varandra? Skulle ni verkligen det? "

Jag skulle inte ens ställa frågan om du som privatperson vill finansiera min bil. Självklart går man till banken eller liknande om man har sin ekonomi under kontroll och inte vill betala kontant.

Jag skulle gissa att de flesta som ställer den frågan till en okänd människa har fått nej från banken eller inser att det inte är någon ide att ens fråga dem. Den kategorin människor skulle jag aldrig låna ut pengar till. Inte säkert att de medvetet tänker blåsa dig men jag tror det är stor risk att de inte betalar.
ca
55
cab325
523i -96
325 cab -94
Finns ytterligare en risk genom att inte göra klart affären på en gång.
Står du som ägare på bilen och köparen drar iväg med den så kommer alla P-böter hem i din brevlåda. Detta var vanligt förekommande på 80- 90-talet, och gick till så att köparen betalde för bilen, drog iväg och erbjöd denne sig att lägga ägarbyteslappen på lådan, vilket denne sedan aldrig gjorde!
Inget annat än en ren affär rekommenderas.
su
58
supsten
2 st BMW 750iA-92
Jag tänker naturligtvis inte gå med på detta men tyckte att förslaget var så dumt att jag ville dela med mig till andra forumister.

Finns det ännu konstigare förslag som ni vet att någon har fått.

fe
255
festlund
545iA -05
528IA Touring -99
Det är ju precis som andreas1979 säger. Banken tittar igenom ekonomin och bedömmer att personen ifråga inte har råd att köpa bil för den summan och då finns ingen anledning att själv göra en annan bedömning.
SÄLJ ALDRIG EN BIL PÅ NÅGOT ANNAT SÄTT ÄN KONTANT BETALNING!
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Om man tittar på verkligheten så är det oftast de med mest pengar/högst inkomst som toppar skuldlistorna. Hur går det ihop med Bankernas bedömning?

www.e21.se
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Vet inte vad du menar med skuldlista. Men om du har en hög inkomst kan du också klara av större lån.

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

6% ränta, rätt ok avkastning. Har man muskler ekonomiskt och vet hur saken ska skötas, så varför inte? Många finansbolag säger ja där bankerna säger nej. Och att få igenom "trixiga" krediter hos en handlare är inte speciellt svårt.

Ligger säkerheten i bilen som är betald till 60% plus att man har råd och vet vad man gör så blir det nog en rätt bra affär i slutändan. Förutom ränteintäkten så behöver man knappast pruta en enda krona, bara det kan vara värt 10-20K vid en affär på 100K.

Verkar inte vara ett allt för dumt sätt att sälja sin bil på och få bra betalt, kanske t.o.m i överkant av det egentliga marknadsvärdet.

Tål att funderas på!
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Glömde en sak. Fler och fler låneinstitut har fått upp ögonen för att det finns pengar att tjäna på de med "alternativa" inkomster eller de med betalningsanmärkningar, det senare har 500.000 av den vuxna/arbetande befolkningen. Kolla bara bostadsmarknaden, där kan nästan vem som helst låna pengar bara det finns en realsäkerhet. Pantbankerna har börjat ta emot bilar som säkerhet för lån...

De traditionella bankerna "brännmärker" en som har en betalningsanmärkning och en sådan kan uppstå rätt lätt, faktiskt. Vi är rätt unika i Sverige med hur vi kreditbedömer människor. ALLA banker har betalningsanmärkningar, Volvo har det, SKF...you name it. Men där går man på en annan kreditrating än vad gemene man kan få. Det räcker med att hoppa över sundet till Danmark så försvinner en anmärkning när skulden är betald, i Sverige straffas du i tre år.

Att du får nej av en bank behöver absolut inte betyda att du per automatik har dålig ekonomi, bara att de är väldigt enkelspåriga i sin bedömning.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.