AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.125

Tomgångs problem ibland

Hej
Har ett tomgångs problem som jag inte har lyckats hitta svar på genom flitig sökning.

När jag stannar vi t.ex. rödljus kan ibland min tomgång börja svaja. Den går då ner från ca.600-700 varv till 400 i 3-5 sek och pga. att jag har en automat börjar bilen gunga. Ser mycket löjligt ut. Detta kan även ske vid start, varm som kall.

Jag har rengjort tomgångs motor, bytt oringar där det går samt gått igenom insuget/bälg efter läckor. lambda även bytt.

Kört diagnos med carsoft och får inga koder av DME dock får ja inte kontakt med EGS.

Har justerat spjället så det är helt stängt, jag tycker det bör vara så men så är kanske inte fallet? (kmr inte ihåg vilket läge spjället hade från början)

//hoppas på några fräscha ideer' för jag har kört fast
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Kan vara microbrytaren vid spjällhuset som inte släpper på tomgångsregleringen från gaspådrag. Då går bilen på det lilla eller stannar eftersom ingen reglering finns. Det ska klicka lätt i den när man rör på spjället.(kan vara trasigt ändå) lätt att byta/testa annan.
Jag menar:Länk Nr 2.
ibland ser de lite annorlunda ut typ svart,platt med en kontakt.

/Jonas B.
Tackar för tipset, återkommer med resultat.
Har nu hittat en spjällägesgivare men säljaren säljer inte den utan spjäll pga. att den måste synkas mot spjället. Är det så, och isåfall hur gör man det?
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Du kan ohm mäta mellan polerna. Det ska vara 0 och 1 i stort sett. typ av eller på. Be en kompis vrida på spjället lite medan du mäter. Kan även ta en lampa med sladd till ett batteri som då ska tändas och släckas.
Det där med synkning beror på. Låna en på skroten. På nyare bilar får man "installera" en ny om annat märke används,då krävs lite andra prylar men detta är bara att klicket tar när du släpper gasen. Inget svårt alls.

/Jonas B.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.