AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.871

E34 525i Automat - Hur är automaten?

Hej
Jag ska provköra en e34 automat i morgon och jag skulle vilja veta era erfarenheter av automatlådorna på bmw. Håller dom bra om man "råkar" slira eller burna? går dom bra i vänlig körning.
Sen undrar jag (bara av rent intresse) om det är mycket som krävs för att byta till manuellåda?
Borde det inte räcka med att man byter ut växellådan, sätter i en kopplingspedal?

MVH//
Är mer jobb än så, spärren till växel lådan måste förbikopplas så den alltid står i P/N. Samt måste ett lager bytas som sitter på vevaxeln för att den manuella lådan skall passa (kmr inte ihåg namnet). Endel jobb att montera koppling men allt går.

Du kmr även inte kunna besikta den om den är tagen i trafik efter 1 jan. -93.
Om den är tagen i trafik innan kan du regbesikta om den men manuell låda, men efter 1 jan -93 är det tvärstopp.

Jag har själv flera ggr funderat på operationen men det är MYCKET enklare att köpa en manuell från början.
jao det är nog en hel del jobb att byta till manuell. Men funkar dom bra att sladda med på vintern eller går det skit?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Alla bilar går bra att sladda med på vintern...frågan är ju hur mycket reparationer du vill ha.
"Sladdning" sliter alltid..inte bara på lådan.

Mvh Janne.
så automatlådan är rätt känslig för lite buskörning?
Enligt mina erfarenheter så funkar automatlådan inte alls för buskörning. Två e34 med automat i min umgängeskrets o båda skrot efter ett par månader. Ändå är jag grymt sugen på att köpa en. Dem fungerar säkert jättebra om man är rädd om dem.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
jag har också pajat en 1988 års 520ia....:) Splinsen i momentomvandlaren gick på den....:(

Mvh. Richard
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Är det 5HP18 som sitter i (ca -91 och nyare) är det en trevlig låda, snabba växlingar och ändå ganska mjuk. Stor skillnad på Ekonomi-läge och Sport-läge, precis som det ska vara. Vad ska man annnars med ett sportläge till? Enda nackdelen är väl att den håller kvar på fyran när man kör på sporten. Huruvida hållbarheten är låter jag bli att svara på då jag inte plågar/busar allt för mycket, inte på torr asfalt. Buskörning i snö/grus går utmärkt, vill du hålla kvar mer på växlarna kan du växla 2-3-4 manuellt. Erfarenheterna grundade på en 530iA -93. Samma låda som till 525iA med M50.

------
BMW CS #04839

jaha så det går bra att sladda med automat? och du menar att man kan växla upp eller ner(manuellt) mellan 2-3-4:an när man kör eller?
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Precis. Det går utmärkt att sladda med automat. Inte fullt lika bra som med manuell som man kan bestämma bättre över med växelval och koppling. Men det går. Läge 2-3-4 kan man använda som en vanlig manuell låda, fast utam koppling förstås. Bara att dra i växelväljaren, även när man kör.

------
BMW CS #04839

låter bra det. Måste nästan börja överväga att inte ge upp den bilen iaf....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.