|
|
|
|---|---|
| Bmw 728ia har ju en lättare motor om man jämför med en 740ia. Har någon känt någon skillnad på vägegenskaperna av det? | |
|
Rent teoretiskt blir ju 740 mer understyrd, då 728an har mer fördelaktig viktfördelning. |
|
|
Hej, jag hade en 728ia i 3 år och därefter en 740ia som jag haft i 2 år. Visst är 728a:n säkert något lättare fram och 740in tyngre, men så länge du inte pressar bilen hårt på bana tror jag knappast du känner någon nämnvärd skillnad. Skillnaden skulle jag gissa är så liten att du får en större påverkan av ditt däckval. Däremot tycker jag min 740i känns mer "lättkörd" främst pga servotronic. Vidare är det en ganska stor skillnad i temperament. Om 740in teoretiskt möjligen är lite mer understyrd så kompenserar den upplevelsemässigt med den starkare motorn. |
|
|
Instämmer med Friedrich. Jämför man två jämnt utrustade bilar så känns 728i lite smidigare köregenskapsmässigt. Om 740i däremot är utrustad med exempelvis Servotronic och/eller EDC kompenserar dessa till viss del viktskillnaden, och har 740:n båda dessa utrustningsalternativ så tror jag rent av att den känns spänstigare. Däcken spelar som sagt också stor roll. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.