AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.014

Fjärlåset funkar inte

Har precis köpt en 523 Touring (e39) -99. Säljaren som jag köpte bilen av sa att han bytt batteri i nyckeln och att den inte funkar efter det.
Nåväl, det är väl bara att initiera om nyckeln tänkte jag. Vilket jag också försökt göra enligt konstens alla regler. Inget händer!

Har bytt batteri själv i båda nycklarna jag fått med, men initiera dom går inte.
Någon som varit med om liknande fel eller har en lösning på problemet?

Ingen som vet?
Kan det vara någon säkring till fjärrlåset? Var sitter den i sådana fall?
Jag har samma problem på min e34 jag med. går inte att larma av eller öppna dörrarna med fjärren. det går heller inte att intiera nycklarna..

Har letat runt som fan efter svar men inte fått något, skriv här om du lyckas!
Kanske är något relä som spökar?
Mina nycklar lyser men dom reagerar inte alls med bilen.

Har också letat runt efter svar här på forumet men inte hittat något av värde.
fan det är alltså många som råkar ut för det här, men ändå vet verkstäderna ingenting?? har ringt både gävle och solna.. Väldigt knasigt det här, och jag kan ge mig tusan på att det är skitenkelt problem, bara man vet vad det är..
to
255
tobson
F11 520d Touring 2011
Mustang GT 1998 5900 mil
Clean & stylad 245-86
Suzuki X-90 A-Traktor
MB 220d AMG 2012
Går det att byta batteri på en -99a?
På en -02 går det inte!?
Laddas induktivt via tändningslåset och använder man inte reservnyckeln på ett tag så dör den och kan ej laddas mer!
Nyckelns batteri laddas ur om man lämnar nyckeln i tändningslåset vid tex garagering!!!
Massvis med nödvändig teknik!????????

Ja, det går att byta batteri på en -99a.

Tror dom bytte nyckel någon gång under just -99 till den utan utbytbart batteri.

Ji
343
JiiPee
528i Touring -99 svart II
Porsche 928 S4 -90
Har ni gjort detta?:
Så här initieras sändare:
1. Stig in i bilen och stäng dörrarna.
2. Vrid tändningsnyckeln ett ögonblick ( max 5 sek. ) till läge 1 och åter tillbaka till läge 0, dra ur nyckeln.
3. Tryck på knappen 1 ( pil ) och håll den intryckt. Tryck kort inom 10 sekunder tre gånger på knappen 2 ( rund knapp med BMW logga på ) utan att släppa knappen 1.
4. Släpp knappen 1. Led lampan blinkar långsamt i max 10 sekunder.
5. Om centrallåseet låser och därefter omedelbart låser upp är sändaren initierad. Om led blinkar eller centrallåset inte fungerar, måste initieringen göras om.
Lycka till.
Japp!
Har gjort så ett hundratal gånger på båda nycklarna.
Lampan på nyckeln blinkar precis så som du beskriver men inget händer med bilen.
samma här! nycklarna liksom fungerar så långt men när man gör sista trycket som skall låsa/låsa upp så händer inget!"!!!!

SÅÅ irriterande. skitmånga som har problemet, men det finns ingen lösning?? hur har alla gjort?? någon måste ju ha lyckats.. !!
Fick det att funka nu! :)
Skillnaden var att jag körde bilen ett tag innan jag initierade nycklarna!?
Dessförinnan hade jag endast försökt när jag precis satt mig i bilen.

Hoppas det kan vara till någon hjälp "Fredde_med_fordem".
Åfan! synd bara att min inte går att starta då larmet går och nycklarna går inte att initiera eftersom jag inte kan starta bilen.....

moment 22?!

Ska ut nu och rycka lite i grejerna. Blir så nedrans less på det här.
Man kanske ska prova läge två på tändningen också? eftersom det är det läge du haft i när du kört bilen..?
yes, nu gick det att starta bilen! Jag fick av larmet genom att stänga alla dörrar och vrida till tändningsläge ett, precis som jag fått tips om. efter att man väntat tillräckligt länge blinkar larm dioden vid vindrutan till några ggr, sedan är det bara att köra!

MEN, det går FORTFARANDE inte att initiera nycklarna...

Följde ditt tips Horace, och körde bilen ett tag så den blev varm men det gick ändå inte..

Så, då var man tillbaka i tråden.

Nu slutade fjärrnyckeln att fungera igen.
Hur konstigt som helst och väldigt irriterande.

Vad är det frågan om?
pa
26
patienten
518i -95 E34
Kolla om du kan manöverrera elhissarna i din bil med nyckeln...

Då vet du att den inte har någon som helst kontakt. Dra ner tex. fram rutorna på halvt läge. Stå utanför bilen och tryck på låsknappen och håll in den tills framrutorna automatiskt åker upp (måste hålla in knappen tills dom är uppe). Funkar inte detta så kan du ju konstatera att det inte finns någon kontakt.

Hälsningar /Viren
Jo
6
Jocks
535i -91
Har ett liknande problem på min e34-91
Allt funkade kanon när jag köpte bilen, men efter ett tag så slutade fjärrlåset fungera MEN de går fortfarande larma av och på med den lilla fjärrdosan.
Min fjärrdosa ser inte likadan ut heller som ni beskriver lite längre upp i tråden, min är fyrkantig med 4 knappar som är rektangulära men med lite olika bredd på dom.
Skulle va kanon om nån hade nån aning om vad de kan bero på :S
Tack på förhand.

//jocke

m3
324
m3jonas
M3-87 Turbo
325ix -89
330xd touring -02
Jag har ett liknande fel på min 528-99. ibland går det inte att låsa med fjärrnyckeln. Det jag har kommit fram till är att det oftast är när man har kört korta sträckor. Min fundering då är om det kan vara så att det är något som strular med laddningen. Har bytt batteri och då funkade det bra ett tag.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.