|
|
|
|---|---|
|
Kan man göra en rivstart genom att varva motorn när växelspaken är i neutral-läge och sedan dra in växeln i drive-läge? Någon som testat? Är det skadligt för växellådan bortsett fårn normalt slitage? | |
|
snälla gör inte det!! du kommer skada lådan. Om du måste rivstarta så kan du lägga vänster fot på bromsen om du har Drive i och gasa på. bromsa tillräckligt för att du ska stå still men inte mer så att bakhjulen låser sig. annars får du nog skaffa dig en bil mer lite mer vrid i som kan vrida runt däcken utan att du står på någon broms. |
|
|
Det är som historien om kungen och hans havererade växellådor. Försäljaren undrade vad f*n han gjorde när han kom in med sin fjärde bil med trasig växellåda på lika många veckor. Jo blev svaret, när jag är uppe i 120 utanför Soliden på rackan slänger jag i R, räcerväxeln. / Hugo |
|
|
1. Ja, du kan göra det... 2. Gör inte det. |
|
| Min Defender med automat ritar med alla fyra när man trycker gasen i botten :-))) | |
| Montera på 13tums 155*65 däck så ska du se att du säkert kan rivstarta fast du kanske får montera bort bromsoken för att få plats :P | |
|
Transmissionsknäckaren numero ett bör fedorovs förslag vara ;) Nja, man gör som så(eller dessa som vill känna adrenalinet flöda och vill slita lite på bilen menar jag) att man har en fot på bromsen och varvar upp sedan till lämpligt varvtal med högern :)), sedan så släpper man bromsen... med lådan i D naturligtvis... Mvh Janne. |
|
|
Jag ska nog inte dra in växeln från N till D om den inte är tänkt för att klara av det, är alldeles för rädd om bilen för det. =) Var bara lite nyfiken på om det gick. |
|
|
Som sagt.. Att varva motorn med lådan i N läge och dra ner spaken D kommer att knäcka lådan. Att ha lådan i D (eller SD.. whatever..) sätta vänster fot på bromsen, höger på gasen och varva "lagom" så att bilen "reser" på sig lite är lagom. Släpp bromsen samtidigt som du trampar gasen i botten så får du din "riv" start. //amullo |
|
|
Herrn är säkert sugen på att köra såsom i ett TVspel kanhända?: gå en kurs hos www.forarutveckling.se och därefter kör bilen såsom det anstår en gentleman:) Mvh Asken |
|
| Min kära bror chippade sin Volvo T5 till runt 300 kusar och utförde sedan just denna manöver. Varvade upp till 4000rpm och drog över från N till D.. Gick bra två tre gånger, och visst blev det fina rivstarter. Några veckor senare sålde han bilen. Dagen efter ringde den nye ägaren och säger att växellådan havererat när han kört ut från garaget! Så det är nog inte att rekomendera =) | |
|
Testa att följa tipset bromsa-gasa -> släppa broms & gasa max när du svänger samtidigt så spinner garanterat ett hjul rejält :) Med 300hk FWD får man fina rivstarter genom att bara stå still utan att bromsa nämnvärt och sen ge järnet :D (tänker tillbaka på min fina gamla 9000 automatare, som visserligen bara hade 200 pållar. Men spinna gick fint :) ______ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.