AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.855

Ny 5 serie ägare :)

er
21
eric.u
520d Touring -09
Halloy

Har beställt en 520d touring här i januari 2009 närmare bestämt den 17e.
Säljaren sa igår den 21a att bilen redan var färdigbyggd, kan det stämma?
går det så fort att bygga en 5a idag? Han snackade om timmar för bilen och ca 1 dag för lacken. Mycket går väll med robotar men ändå känns väldigt snabbt.. någon dag hade kännts mer rimligt :)

Jag har en labrador, och jag undrar lite vad folk har gjort för lösningar för hundar i bagaget för sina hundar. Jag är nästan inne på att köpa en canvasbur och staga upp samt surra fast, då jag blir så irriterad på alla stålburar konstruktioner.

En fråga till, när jag hade lånebilen på prov så testade jag lyset på alla möjliga sätt, men jag fick aldrig den strålkastaren som sitter närmast mitten på bilen att lysa annat än ringen runt den, vad gör den strålkastaren?
Som jag såg det så gick ju både hel och halvljus i den yttre kastaren, jag har valt xenonljus.

Är det någon annan här som nyligen köpt en 5serie och kan skvallra något om leveranstiderna för närvarande?

Hej hopp, hoppas det här är ett kul forum :)
Detta är min första bmw, jag kommer från en subaru forester 2.5xt..

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Välkommen in i värmen, nu vill du inte byta till något annat =)

No
160
Nobby
523i -96
Hej, och välkommen till BMW träsket :D
Byggtider på en bil beror mycket på hur man räknar men om man bara tar tiden att sätta ihop de olika delarna så handlar det om timmar på sin höjd, lackningen tar inte mycket mer det då karossen vänds i färgbad och klarlacken läggs på med statisk elektricitet och sedan bakas i en ugn.
Den inre strålkastaren är för kurvljus om man har det, tänds när man vrider ratten tillräckligt mycket. Lite fånigt då ett par helljus till hade varit bättre.
er
21
eric.u
520d Touring -09
Hej

Nobby, ja det hade ju varit bättre med en rejäl helljus kägla i den ist. för kurvljus. Varför inte göra som en annan tysk och låta dimljuset lysa upp vid rattvridning. smart tycker jag..

Nu ska jag erkänna att jag tycker xenon ljuset på demobilen var riktigt bra, lyste långt och starkt. Som jag förstår det så är det xenon på både halv och hel ljuset. innebär det att det är en lampa(källa) som får olika effekt och reflektor vinkel beroende på hel eller halv läge?

Så det går så snabbt alltså med byggtiden, häftigt..
Jag har fått ett chassinummer på bilen och det var de som säljaren sa betydde att den var färdig.

Ingen mer information om uppskattad leverans tid?

Jag är ju en sån där som alltid kört snigel historien om bmw ägare..
Nu får jag äta upp det med råge, förbaskat skön bil att åka i 520d. kanon motor i mitt huvud..

:)
Sl
86
Slex
G45 X3 30e 2025
Tjena och välkommen,

Grattis till bilen :) Jag har en hund bernersennen 60-65 KG och jag kör utan bur ! Dok så tar jag aldrig ner last skyddet.

Det funkar bra dok har jag aldrig krockat än med hunden i bilen men det känns helt ok då baksätet går rätt högt upp.

Sen kan det hända att man vill stoppa in lite andra saker i bak när man inte har hunden där :)

Over and out
Alex
er
21
eric.u
520d Touring -09
Slex:

Dogman har ju en ny fin serie canvasburar som lättfälda och håller hundhåret i schak i bakluckan.

Funderar på en sån.

Sl
86
Slex
G45 X3 30e 2025
Ok vet att det har varit lite si och så med burar till 5-serien förut och jag har inte kollat runt så värst senaste åren :) Men det verkar ju som ett bra förslag att köra bur om man kan ! Säkrare och renare !

er
21
eric.u
520d Touring -09
Slex:

Precis, jag är lite bilfreak och hatar hundhår i bilen :)
en hundbur samt en filt runt det närmaste utanför buren borde hålla håren i schak :) hopplöst att få bort om det sätter sig i filtmattan.. även om bmw hade bättre filtmatta än subaru :)

mm får nog bli en grå dogmanbur i canvas...
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Grattis till bilvalet! Inte lika mycket grattis till burvalet. Buren är ju en säkerhetsdetalj för hunden. Inte bara för att man inte skall få den i nacken vid en ev olycka. En ordentlig stålbur är det enda, som duger. Lägger ni era barn i bagageavdelningen i barnvagnsinsatsen kanske?

Jag har en kompis som blev påkörd bakifrån i sin Volvo 745 och hunden klarade sig enbart tack vare stålburen.

Göran

FWD - Nej tack!
er
21
eric.u
520d Touring -09
Jag kan tyvärr inte göra jämförelsen mellan hund och ett barn.
Då det för mig är 2 helt olika saker.

En volvo 745 har ju krocksäkerhet som en konservburk ungefär.
Jag tror att våra automobiler av nyaste årsmodell klarar en påkörning bakifrån aningen bättre. Även om bagaget är en del av krockzonen.

Vi får se va det blir för bur, har inte köpt eller bestämt mig än.
Men vill ha en tyst bur som inte tar upp mer än halva utrymmet bak och som går att fälla ihop då det behövs.

TIPS ??
Du kan utgå ifrån att en modern bil "klarar sig" betydligt sämre än en volvo 745 med bilens helhet i åtanke.. Hela bagage utrymmet är en deformationszon på en modern bil. Vid en krock bakifrån så kommer det som finns i lastutrymmets bakre del att ta den stora smällen.
Tycker man att sin hund förtjänar det så tycker jag nog man skall fundera över varför man egentligen äger ett djur.
Det finns krocktestade burar på marknaden där Variocage är en av dom.
Vad är det i stålburens konstruktion som retar upp dig?

Länk
Ma
1
Magn77
530i Touring - 2008
Hej!
Jag beställde en 530i touring 2008-11-25 och fick den levererad först 2009-01-21. Första infon var att den skulle komma till årsskiftet men det höll tyd-
ligen inte riktigt. På reg beviset står 2008-12 som tillv år och månad. När jag
kollade på vv.se så är årsmodellen 2008. Det tycker jag verkar konstigt. Brukar det inte bli 2009 när man beställer i slutet av 2008?
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Om man hellre ser sin hund krossad i bagaget än har lite skrammel, eller gnissel, skall man nog, som wendtan skriver, fundera över om man skall ha ett djur öht. En uppstoppad sköldpadda kanske skulle passa.

Göran

FWD - Nej tack!
er
21
eric.u
520d Touring -09
Huruvida folk ska ha djur eller inte kan vi diskutera länge. Alla dom hundar man möter på promenaderna som hänger i kopplet skällandes med endast förtvivlan i ögonen, och en matte eller husse som står å sliter i kopplet och skriker åt hunden.. DOM borde inte få ha hund..

Huruvida djuret fraktas i bil eller ej, är av mindre betydelse sett till djurets livskvalitet.

Och olyckors omfattning och karaktär kan aldrig förutses, en långtradare lyckas nog knögla ihop även variocages burar om det vill sig illa..

Hej

Du svarar dock inte på min fråga, vad är det som är problemet i din bil med en stålbur och dess konstruktion? Du kan ju få en skräddarsydd stålbur till din bil. Vi har det i min sambos bil och den ger inte ett knyst ifrån sig.

Länk
er
21
eric.u
520d Touring -09
Hej

Jag har precis varit och provat en Variocage enkel L.
Måste säga att denna bur var rejält stadig och tyst.

Jag har endast refererat till dogmans stålburar som är otroligt skramliga och oseriösa.. Det är en sådan bur jag tar avstånd till att ha i min bil.

Nuvarande har jag haft Jeppes grinddörrar i bilen och ville inte göra en likadan installtion i nya bilen.

Men variocage som någon här föreslog, en sån får det bli, kanon bur.. Tack för att ni tipsa om den.

Mvh
Var god för tipset, de är absolut en av marknadens bästa hundburar.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.