AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
6.158

Dålig automatlåda Ford Explorer -00 Tips önskas :)

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Helt oväntat kom jag över en Ford Explorer med kass automatlåda. Nedan följer beskrivning av felet, tips är varmt välkomna :)

Ford Explorer Highclass -00 4.0L 204hk automat 17500 mil

När bilen blir varm börjar automatlåda slira så fort man gasar lite lite mer än vid försiktig körning. Lockup/överväxeln går inte alls i. Tror dock den gick i då bilen var kall.

Växellådsoljan ska enligt uppgift vara nybytt men har redan blivit kolsvart.

Bilen har gått 17500 mil med en ägare som skött bilen som man ska, ej dragit tunga lass med den.

Några tips om vad som kan vara fel? Tips om vem som kan göra ett billigt men bra jobb/byte/renovering ?? Har fått ett pris på helrenovering på 25.000:-

Gärna i Göteborgstrakten.

Alla tips är välkomna :) //Daniel
Tror att du kommer billigast undan om du köper en begagnad låda från bildelsbasen, backa upp för en kraftig uppförsbacka så kan du konstatera om lådan är helt slut. 25.000 Spänn! borde vara vad bilen är värd på 17.000 Mil

Vem säger att oljan är bytt?
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Billigaste explorer 00a i landet ligger på 39000:- så hur jag än gör så lär jag ha gjort en bra affär i slutet med tanke på att bilen är otroligt fin i övrigt och skött efter alla konstnes regler. Inga vibrationer under körning, går mjuk fint och stabilt på vägen. Annars väldigt vanligt för typen av bil att de ålar sig över vägen som en snok.. Fullutrustad med alla funktioner som fanns att få och fullt fungerande.

Har fått ett annat pris nu på 23500:- totalt renoverad, uppdaterad med all nya programvara mm dessutom förstärkt och med 1 års garanti.

Hänga dit en begagnad låda för ca 10.000:- plus många tusen i arbete känns som att slänga pengarna i sjön eftersom det är vanligt med lådras på explorern då lådan inte är riktigt dimensionerad för bilens storlek och absolut inte för att dra släp. Så har jag otur åker jag på samma fel en gång till! :(

Men man tycker ändå att någon borde kunna göra ett bra men billigare jobb, kostar ju lika mycket att byta låda på en S80 T6. Visserligen så är ju forden fyrhjulsdriven kanske ställer till lite mer besvär.
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Börja med det billigaste, olja! Kan ju vara så att dem har haft i fel olja. I en bil jag hade var det fel olja i den och den bettede sig som din.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Om oljan blir svart direkt är det garanterat ett eller flera lamellpaket som är slut, en seriös renovering inklusive upp- och nermontering av lådan med kvitto får man nog räka med runt 20-25.000 iaf. Kanske finns ngn som kan fixa den billigare och bara byta just det som är sönder, men seriösa lådrenoverare gör uppdateringar och lämnar garanti, då kostar det.
Till att börja med, åk till verkstad för dataavläsning, lådan sätter felkoder för slirning i lamellpkt eller konverter, så vet man säkert. Jag kan varmt rekomendera Jernbergs Bil & Maskin i Sisjön Göteborg tel 031-683590 som är auktoriserad Tristar/US-Ford-verkstad och kan Ford Explorer utan och innan.
Bilia Ford i Eklanda är oftast ingen mening att besöka med en US-Ford, de brukar bara hänvisa vidare till Jernbergs.

Det allra billigaste om man bara vill ha bilen körklar och inte skall behålla alltför länge är såklart att hitta en beg. låda på skroten och montera dit, dock kostar arbetet en slant om man inte skruvar själv för det är lite mer jobb på en 4x4-bil med fördelningslåda, främre kardan etc.
Sedan är det ju som sagt inte ovanligt med lådras på Explorer och man vet sällan skicket på en begagnad låda, så alternativet kanske inte så långsiktigt.

Värt att nämna är att dessa slirkopplande 5-stegslådor som sitter i Explorer 97- med SOHC-motor skall ha Fords specialolja Mercon V, och inte vanlig ATF Dexron III eller likande

BMW CS #5139
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Jag har tagit beslutet att en begagnad låda är utesluten. Om inte jag själv behåller bilen så vill min far ta över den/dela på den eller liknande så planen är att bilen åtminstone ska stanna inom "familjen" eftersom vi har både jakstuga och marker så har en fyrhjulsdriven bil länge varit ett stort behov.

Oljan i lådan byttes just pga att den uppförde sig konstigt.

Ska kolla med Jernbergs :)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Som vanligt så på Autopower erhåller man bäst svar oavsett vilket märke såsom köres. Byte utav samtliga vätskor på Jernbergs verkar en kostnadseffektiv första lösning och tankar du 98oktan så minskar förbrukningen en deciliter milen vid vettig körning landsväg.
Mvh
Asken
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Asken det har du otroligt rätt i. Jag har vid flertal tillfällen ställt frågor på STC TPC FMCS osv inte ett svar. Sist fick jag inte ens svar på TPC vad gällde bytesintervall av en kamrem på Volvo 850. Otroligt.

Måste vara så enkelt att på AP finns seriösare folk med bra kunskap säkerligen högre medelålder också än på ex TPC. Och med åldern kommer ju erfarenheterna. Hur som helst stort tack till alla som svarar så sjysst och snabbt :)

Läste instruktionsboken,, bränsleförbrukning 1,37/mil på forden medans en 740 E38 står det 1,17/mil lite skillnad hehe

Tänkte köra på 98, kör även Scorpio 2,0an på 98 oktan + en halvliter K-sprit per tank. Går hur fint som helst trotts sina 34600mil ;)

Ska byta alla oljor i samband med lådrenoveringen. Men jag utgår ifrån att lådan måste plockas ner och renoveras tror inte ett oljebyte räcker där eftersom oljan är nybytt och redan kolsvart och luktar bränt. Dessutom när man kört bilen så stinker det bränd olja om den.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Herr d fagersten: Nu är det ju så att STC, TPC, FMCS, PMS, DSTC samt även FMS(gammalt mögligt studentförbund för amatörer, igår, idag och imorgon) faller ifrån när intelligentian samlas på just AP:)

Proffs besöker proffs heter det ju såsom alltid och gynnar vi varandras tjänster lite oftare så bör ekonomin reparera sig självt mer och mer, utan skatteavdrag som ändå bara gynnar de rika och hur blir man rik? Jo genom att vara ointelligent:)

Njut av eder 740iA 95 och tag den sakta till ett skick såsom motsvarar vid nybilsleverans så skola Ni se att Ni dels erhåller nedlagda pengar, dels haver en förräntning bakom ratten såsom anstår en prima direktör medelst pondus. Vem har någonsin velat se ut såsom ett oprima benrangel medelst schinn, ett sådant man ser hos skolsyster vid var besök?

Tag en vätska i taget, en dag i taget. Vips så är det på en prima väg:)

Mvh
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jaktstugor äro en prima uppfinning, när man är där kan man lika gärna skjuta av lite djur såsom ändå bara står och tuggar upp träden vi alla äro beroende av för att rena vår luft. Samt visst är en älg en prima ful del av skapelsen i levande form?
Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.