AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.774

Hjälp! Obalans på nya vinterdäck!

Sida 2 av 2
Be
52
BengtPeter
BMW 520d Touring 2010
Däckdimensioner i all ära, vad man ofta glömmer bort är vilket belastningsidex däcket har eller rättare sagt skall ha. Detta har jag fått erfara idag, fredagen den 13 !). Jag har i en annan tråd på detta forum ondgjort mig över femmans spårkänslighet, sidvindskänslighet med vinterdäck mm. Inte fanken tänkte jag på belastningsidexet. Fram till idag har jag kört på ´Hakka 5. Säkert ett bra däck men inte på 5-serien. Har haft stora problem med nervös gång, sladdriga köregenskaper och t o m farliga kast t ex om det blåst lite sidvind. Riktigt riktigt läskigt. Försökte på flera sätt att råda bot på detta bl a fylla i rejält med luft (drygt 3 kg) med den förhoppningen att detta skulle bidra till ett stabilare däck, men icke hjälpte detta utan resultatet blev snarare tvärtom. Tänkte jag skiter i detta och får leva med eländet. jag har dock familj och vill givetvis även värna om deras säkerhet ute på vägen så vad göra.......

Nåväl tröttnade på detta och åkte in på en erkänt bra däcksfirma som direkt konstaterade att min bil leverarats med "felaktiga däck".

1. Fel dimension 205/55-16 betyder bl a fel rullomkrets men även fel höjd på däcket. Enligt däckfirman kan detta påverka köregenskperna markant på en såpass känslig bil som E60.

2. Belastningsidex på Hakka 5 är 94. Enligt BMWs egna rekommendationer skall index vara 99. Detta betyder således i praktiken att index 94 innebär hundratals kg (rätta mig om jag missuppfattat något) sämre bärkraft jämfört med ett däck som har index 99. Med andra ord betyder detta att Hakka-däcket är alldeles för svampigt för att kunna funka på femman. Spelar alltså ingen roll att jag knökafyller däcken med luft. Det blir inte bättre ändå.

Fick ett bra mellanpris på mina nästan nya Hakka 5 mot Conti WinterContact 225/55-16 (99), och se.......nu går det fint att köra igen.

Vad som stör mig är att BMW-säljaren inte visste bättre när jag köpte bilen och beställde vinterdäck till den i samband med köpet. Ännu sämre är att Vianor som levererade däcken på BMW-säljarens uppdrag sätter på däck med både fel dimension och fel belastningsindex. Nog tusan borde i alla fall Vianor vetat om detta. Skräp är vad det är.

ro
55
rohm
AUDI S4 -10
BengtPeter

Skönt att du också har fått rätsida på dina däckproblem. Jag kände samma som du att detta får man väl leva med, men till slut så tröttnar man på problemet och tar tag i det igen.

Fredrik

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En E61 ägare hade provat Bridgestone Blizzak pga behovet att köra i Tyskland mm. Det blev en väldigt kort test 400 mil, bilen uppträdde på vägen som om hjulen satt löst, så spårkänslig och ostabilt, så full koncentration för att hålla bilen på vägen, dessa åkte av så fort ägaren återvändt till "Swedala".
Vet att Aftonbladets Collin sågade dessa däck som "livsfarligt uppträdande" redan 2003, så det är märkligt att de fortfarande säljs.

Index 94 borde räcka gott till en E60/E61 det är fullt godkänd av BMW till min 540T-01 både som sommar och vinterdäck.
E61 är ju knappast tyngre än en 540T -01 ???

Tror mera på däcksfabrikatsval än bärighets index.

Noteerade detta enligt TIS spec att det är på den enskilda BMWverkstadens ansvar om fel däck levereras eller monteras på en kundbil.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
E3
1.828
E36
USA bilar
Du ser i regbeviset vilken dimension din bil ska ha, och eftersom det är en -08 så är den helfordonsgodkänd, alltså får du bara ha dimensioner enl regbevis
LI följer dimensioner såvida de inte är av XLtyp, dvs Extra Load (extra last) sonm är förstärkta
skillnad mellan LI 94 och 99 är iaf 105kg/däck
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
99= 775 kg X4=3100 kg då är vi uppe på mindre buss. kan knappast vara vettigt att BMW rekomendera detta till en E60/E61.
91= 615 kgX4=2450kg vilket överskrider min tourings totalvikt 2280kg , med 170kg=42.5 kg per däck.
94 som är rekomenderat för min 540 =670KgX4=2680=100 kg över per däck.
En äldre Chryslerbuss på gatan står med 96 vilket är 710 kg per däck.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.