AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.775

Hjälp! Obalans på nya vinterdäck!

Sida 1 av 2
ro
55
rohm
AUDI S4 -10
Hej!

Ja vart ska jag börja med denna berättelse!

Först gick jag och köpte fälgar av en privatperson. Dessa fälgar var nya och passade till E60/61. Bra pris, så jag slog till direkt. Visste då inte att det skilde på ET mellan en vanlig E60 och en X-drive. Bara några dagar efter köpet ser jag ett inlägg på detta förum om just detta. Snopen blev man ju klart. Ja ja, skit samma. Kan ju alltid går väl alltid att sälja om nya fälgar. Japp, 3månader senare så är dom i alla fall sålda, men nog om detta. Man lär så länge man lever.

Gick i stället till en däckfirma och beställde däck och fälgar. Conti däck odubba fick det bli samt en fälg från SVF. Bra pris på allt.

Väl monterat så går bilen som en traktor (stutsar fram). Tillbaka till firman balanserar samtliga däck. Obalans diffen visar 20-30g/däck. Ut igen och samma traktorkänsla i allt från låg- som höghastighet. Efter ha testat att flytta däcken från fram till bak och balanserat om 5-6 gånger till så var problemet kvar. Ville inte köra folk i bilen för man skämdes att en ny bil gick så illa. Problemet skulle lösas sa däckfirman. Vi fixar fram nya fälgar som passar rakt på utan sådan plasts skims (krafs).

Nu nya fälgar och visst det blev markant bättre, men det finns ändå kvar lite obalans som man känner i stolen. Har nu inte orkat bråkat om yttligare omblansering
Däcken är av märket Continental ContiVikingContact TM 5 225/55/17. Jag vet att jag gick ifrån vad Conti och BMW rekomenderar vilket är 50 profil. Jag ville ju ha det bästa odubbade däcket, så därför valde vi 55profil som var det närmaste i storlek för min del.

Min fråga eller ide' är om däcket är för mjukt?
Skulle jag få bukt på problemet med högre däckstryck? I dag 2,7bar kanske skulle prova 3,0 eller mer?

Har ni några ideer åt mig? vad ska jag göra?

Tack på för hand
Fredrik

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Continental har väl bland de bästa vinterdäcken man kan köpa, men jag skulle nog hissa upp bilen och snurra runt däcket och kolla om det är orunt. Ställ en referens, vad som helst, nära slitbanan och snurra på hjulet. Kolla även axiellt kast, d.v.s. hur däcksidan beter sig mot en referens.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Herrn verkar vara av släktet envishet. Ordets betydelse äro de facto synnerligen intelligent att analysera innan svaret på eder postning kommer.
En, såsom i en unik person. Vis, såsom i en intelligent individ. Het, såsom jävligt varm då det verkligen gäller att ta sig framåt.:)

Om devisen original vara värda original så är mitt enkla förslag: Be däckfirma ta åter fälgskrällena med däcken, billigt är aldrig bra visar ju postningen även om varje persons väg äro unik samt jag icke tänker påstå att du gjort något fel för du äro icke avlönad av skattepengar. Far förbi bmwhandlare efter medlemskap i bmwcs tecknats, köp originalfälgsats avsedda för just din underbara bil. Om de kan erbjuda icke RFT gillar du att bilen blir lite mjukare i gången, svarar lite bättre i ratten och däckindustrin haver inte minst fått sig en prima omsättning tack vare dig. De betalar med skatt:)

Mvh
Asken
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Svenska Fälg levererar knappast orunda fälgar och Conti är ett bra däck.Men hur har däcksfirman det med sina maskiner? kanske dags för en kalibrering av balansmaskinen eller så har kretskortet fått frispel.

Åk tillbaka med allt och byt handlare är mitt råd annars blir det en räkning på div annat på bilen i framtiden.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
ro
55
rohm
AUDI S4 -10
Jo visst, orginal är alltid bäst. Det var bara det att plånboken inte tyckte om orginal vid det tillfället.

För övrigt har så har jag även balanserat däcket på samma kedja men på annan ort med samma resultat.

Fredrik

Du
363
Duser
530i -04 (E60)
rohm: Detta kan vara intressant läsning för dig: Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kolla orundheten på däcken. Runda fälgar betyder inte nödvändigtvis runda däck.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Man kan balansera hur mycket som helst är däcken minsta orunda känns det i bilen, dessutom så är komforten i stötighet markant skillnad på 16 o17 tums vinterdäcken konstaterade jag när jag böt upp mig en dimension.
Om man lämnar 5 g kvar så känns det i bilen åtminstone på en E39 där det räcker att en sten fastnar i däcket för att det ska störa balansen. Vet inte hur känslig E60 är men skillnaden är nog inte så stor
Att påstå att BMW originalfälgar skulle vara bättre är en skröna i mina ögon, de tillverkar inga fälgar utan det gör välkända fälgtillverkare. De som försöker tillverka orunda skitfälgar försvinner från marknaden, de vill inte någon sälja om det blir en massa reklamationer och trassel.
Skulle en fälg gå sönder och orsaka en olycka så blir det inte nådigt för tillverkaren om den skulla vara undermålig i kvalitet o hållbarhet.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ro
55
rohm
AUDI S4 -10
Enligt mig "min" bedömning så ser ju inga av däcken direkt runda ut, samt 1 är väldigt hoppigt om man tittar på däcket i balanserings maskinen.

Duser: Taskit att man valt ett däck som inte fanns med som godkänd. Jag var lite inne på ett sådant "autoban" däck men det funkar ju så dåligt i vinterväglag.

Det tjänar inget till och prova min teori om att däcket är för mjukt och behöver mera luft?

Fredrik

Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Hade samma problem fast med sommardäck. Såg också att det hoppade i balanseringsmaskinen. Däckgubben byte ut mina däck och vips så var allt bra. Det är inte alls så ovanligt att nya däck är lite ovala från fabrik.

Dunlop tog tillbaka många RFC däck när dessa vara nya på marknaden då allt förmånga var fel från fabrik.
däck som hoppar ska däckgubbarna ta tillbaka och göra en reklamation..
ett däck som hoppar i balans maskninen kommer nog kännas i bilen..om det bara är ett däck som hoppar mycket kan man montera det på höger bak( dvs längst bort från föraren, där kommer du känna av orundheten minst )men som sagt så ska man ta tillbaka orunda däck..

sen var det j**ligt konstigt att dom inte hade rätt dimension som ska vara 225/50-17... det är en ganska vanlig storlek. . .

ang. luften så rekomenderar man ungefär 2.7 i den storleken och det kommer nog bara kännas ''stöttigt'' i bilen med 3.0..
Ba
168
Baccala
530xdAT M-sport -06
Instämmer med tidigare talare...
Kräv att få lämna tillbaka och se till att få runda däck med rätt dimension.
225/50-17 borde vara en vanligare dimension än din. (Sannolikt hade däckgubben dessa hemma och ville bli av med dom) Har du kollat när dom är tillverkade, det kan du kolla på sidan av däcket där det står vecka och år.
För några år sedan köpte jag nya vinterdäck, däckgubben lade på 4 år gamla däck. Upptäckte det som tur var direkt, gubben mumlade något att dom var korrekt förvarade och då skulle prestandan inte försämras. Kanske rätt men inte fick han sälja några vinterdäck till mig
ro
55
rohm
AUDI S4 -10
Tyvärr är däcken nya och deminsionen finns ej just för riktiga odubbade däck, i alla fall när det gäller Continental. Dom kommer väl att bli lagomt nöjda när kräver nya däck. Jag har ahft detta uppe med dom tidigare och enligt vad dom sa då sa är det vanligt att däcken hoppar lite i maskinen. Angående att reklamera däcken till Continetal trodde dom att det skulle bli svårt när dom inte rekommenderar den dimensionen vi valt, men man måste väl i alla fall prova.

Någon som vet något nummer till Continetal kundtjänst eller någon kundansvarig? Kanske är bättre att ringa själv först.

Fredrik

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Continental brukar det inte vara några problem med att reklamera för gummihandlarna, Jag fick ett orunt ( kast 1,5mm) Uniroyal (Conti tillverkar dom också) reklamerat utan problem hos Däckcity i Örebro. Däremot så sa han att Michelin var omöjliga med reklamationer.
Dessutom så fick jag ett halvår senare vid byte till 17"fälgar 4 st Conti SPC 2 istället för Uniroyal Rainsport som var slutsålda och ej fanns i lager, och det var Conti som stog för mellanskillnaden på ca 1000 lappen.
Länk
Att det skulle han nått med dimension att göra är bara en undanflykt, dessutom hoppar dom i maskinen så är det fel på däcket =Oseriöst skitsnack

Länk
Vad menar ni egentligen med att däcken hoppar i maskinen? Alla däck gör väl faktiskt det, eller? Eller kan man verkligen få det helt runt?

hasso, "kast på 1.5 mm" på hela däcksbredden eller bara en del?
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Jag är inte någon däckexpert men när mina nya sommardäck balanserades så såg man att det var skillnad mot de förra däcken som var dåliga.

Han som balanserade mina sommardäck har nu gått i pension tyvärr. Han var mycket erfaren och sa att obalans är det alltid frågan är bara vid vilken hastighet man lägger den på.

Kan nämna att han alltid balanserade så den största obalansen kom vid låg hastiget. Förstår inte hur han gjorde men det funkar iaf.

Har nu en annan däckfirma och måste säga att erfarenheterna är som natt och dag och tyvärr till det sämre.
ro
55
rohm
AUDI S4 -10
Har ringt direkt till Contis kundtjänst. Dom skyld av sig på fälgarna p.g.a att jag inte hade orginalfälgar. Fick till att en säljare skulle kolla på däcken hos däckfirman och göra en bedömning om däcken ska skickas tillbaka eller ej. Kille på kundtjänst sa också att det fanns ju en lite chans att det kunde vara något fel på däcken. Fortsättning följer.......

Får föresten mera info imorgon vad säljaren och däckfirman kommer fram till som första åtgärd!

Fredrik

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
samuel2: Det var mindre än 1,5 mm och hela bredden, men man kunde se det med blotta ögat om man hissade upp bilen och snurrade på hjulet, i detta fall var det 15"däck.
Jag kontrollerade balenseringen på hjulet på polarens maskin och den var OK och åkte sedan till däcksfirman som fick samma resultat på sin maskin.
Men satt man ett anhåll mot däckets högst punkt så skilde det i höjd ca 1,5mm orundhet går aldrig att balensera bort.
Detta hade aldrig märkts på en annan bil än E39 som är extremt känslig och det är förmodligen E60 också med samma låga ofjädrande vikt i fram o bakvagn när det aluminium istället för stål.
Mina 17" Bridgestone var inte perfekta heller i rundhet dessutom så blir det lätt ståplattor på dom som irriterar den första milen.
Men det är svårt med vinterdäck sällan det blir riktigt 100% obalans i alla hastigheter, däremot mina billiga spikefälgar och Uniroyaldäcken är helt perfekta. Samtliga 0 balenserade och perfekta i rundhet och av 10 st Conti sportcontact 2 som jag tidigare haft på 528 o 540 så var det 1 som var aningen orunt men det var så obetydligt att det inte noterades i bilen, trots att det syntes i maskinen =mindre än 1mm. Det har aldrig varit någon skillnad vare sig jag använt "BMW" fälgar eller "billiga" kopior. Huvudsaken är de de centrerar i navet ordentligt och dras åt jämnt när hjulet hänger i luften. 1 tiondels mm i ocentrering betyder 10G i balansvikt.

Länk
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Slog mig en tanke vad Hasso skriver om att dra åt navet jämnt. Efter att nuvarande däckfirma dragit sönder gängorna i två bulthål så fick jag ett tips att dra med momentnyckel så allt blir jämnt draget. Vet inte om det spelar någon roll för obalansen men det kan ju aldrig vara fel iaf.

ro
55
rohm
AUDI S4 -10
Hej igen!

Nu är problemet fixat!!! Dom bytte ut ett däck som kastade i blananseringsmaskinen. Synd bara att dom inte lyssnat på mig tidigare när jag har påtallat det för dom. Himla skönt att köra BMW igen......

Fredrik

Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Skönt att det löst sig!
Men som jag nämnt i någon annan tråd: Det är då själva f-n att man som kund ska behöva vara expert och lösa problemet för dem. Helt seriöst, en däckfirma kunde inte hitta att ett av dina däck kastade. Begåvade herrar det där. (Not!)

Hade samma bekymmer med Bridgestone däck. Ett himla tjatande på BMW-firman som aldrig lyckades lösa problemet. Bridgestone ställde dock upp och hittade att en fälg var skev. Original fälg kan tilläggas...
Fick ändå två nya däck av dem, även om det inte var fel på däcken.
Det är bra service!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.