|
|
|
|---|---|
|
I morse när jag skulle köra till jobb så starta ja bilen som vanligt men när ja körde iväg så gick den bara på 5 burkar, likadant när ja körde hem, varför gör den det ? är det en tändspole som har gett upp ? men iså fall hur ska man veta villken ? har hört att man ska kunna mäta sig fram men aldrig fått veta hur ? ska tillägga att bilen gått lite oroligt på tomgång innan detta hände. Kom med matnyttig info. Bilen är en 525i 24v icke vanos Mvh Nordstedt BMWCS #6891 Min E34 Länk | |
|
Prova att koppla ur spolarna en efter en. Hittar du fel börjar den gå på 4, hittar du rätt händer ingenting. Sedan kanske stiftets utseende kan svara på aom det är bränslefel eller tändningsfel. Alt. byt plats på spolen och se om felet flyttar med. |
|
|
Ok ! dum fråga kanske men motorn ska väl va avstängd när ja kopplar ur spolen ? Mvh Nordstedt BMWCS #6891 Min E34 Länk |
|
| Det enklaste är väl att koppla ur dom med motorn igång. Jag TROR inte du skadar något och då det är på primärsidan så riskerar du inte att få en frisyr likt Einstein då du pillar med kontakterna. | |
|
Kolla så det inte står en massa olja runt tändstiften, det kan döda gnistan. Då är det dax att byta packningen. //Magnus |
|
|
Ok då kan ja ha motorn igång, underlättar ju en del, ja ska kolla så där inte är olja runt tändstiften också. Om ja nu kommer fram till att en tändspole är kass. villka spolar passar till min bil har alla M50 samma spolar ? kan ja tex ta en från en 520 ? nypriset är ju ganska styvt tycker ja så ja försöker nog hitta en begagnad i första hand. Mvh Nordstedt BMWCS #6891 Min E34 Länk |
|
| Dessa modeller har lika spolar:Länk | |
|
Sanslöst bra lista Anders ! ja var inne och kika på OEM men hitta inte denna lista, supertack för all hjälp, ja återkommer om hur det gått ska kika på det på lördag, så det blir till att ta cykeln till jobb imorgon, burr burr Mvh Nordstedt BMWCS #6891 Min E34 Länk |
|
|
Nu har ja felsökt tändspolarna.... och mycket riktigt så hitta ja en som var stendöd, tack för alla tips, på lördag åker ny spole på. Mvh Nordstedt BMWCS #6891 Min E34 Länk |
|
|
Tips! Köp spolen på BMW, original. Gjorde precis samma manöver för ett par veckor sedan när en av mina spolar gav upp. 380kr på bmw 840kr på mekonomen... |
|
|
Oj ! villken skillnad ! ja det lönar sig att kolla med BMW först, tack för tipset. Mvh Nordstedt BMWCS #6891 Min E34 Länk |
|
|
Idag byttes spolen men bilen blev inte bättre går fortfarande på 5 burkar, det som händer är att spolen som ja bytade blev skollhet och smälte lukta som fan, så alltså sitter felet någonstans innan spolen, är det någon som känner igen detta fenomen, bilen går alltså inte på cyl 2 och spolen blir asvarm och smälter. Mvh Nordstedt BMWCS #6891 Min E34 Länk |
|
|
Bytte du tändstift? Det kan vara kortis där så det överbelastar spolen. Själv måste jag fixa grannens motorvärmarkabel som jag körde in i snöslungan nyss då jag skulle vara snäll och röja snö. Alla har vi våra eltrubbel :) |
|
|
Samtliga stift är bytade för ca 500mil sedan, men det finns alltså en risk att stiftet blivit skadat ? Du får helt enkelt sluta vara så hjälpsam mot grannen. Mvh Nordstedt BMWCS #6891 Min E34 Länk |
|
|
Nu har jag satt i ett nytt stift men problemet kvarstår andra spolen som smälter nu, kom gärna med fler tips vad blir nästa steg, behöver ju bilen, kör den varje dag till jobb. Mvh Nordstedt BMWCS #6891 Min E34 Länk |
|
|
Ska tillägga att det verkar som bilen går på alla burkar på tomgång men så fort ja ökar varvtalet så börjar spolen bli varm för att tillslut smälta. Mvh Nordstedt BMWCS #6891 Min E34 Länk |
|
|
Nu är problemet ur världen, monterade en ny (begagnad) motronicbox idag, bilen går kanon igen. Mvh Nordstedt BMWCS #6891 Min E34 Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.